معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » سایر مطالب گرافیک » آموزش طراحی آگهی ها و تبلیغات تجاری

آموزش طراحی آگهی ها و تبلیغات تجاری

طراحی آگهی ها و تبلیغات تجاری

*(( در روزگاری که تمامی محصولات صرفاً در فروشگاه های عمومی به فروش می رفت، رقابتی برای محصولات نبود. تولید صنعتی و تجاری که طی (( انقلاب صنعتی)) افزایش یافته بود، وجود کارگرانی که خواندن، نوشتن بدانند را ضروری ساخت.

زمانی که افراد بیشتری به فراگیری خواندن رو آوردند، نیاز به خواندن آثار چاپی هم افزایش یافت و برای بر آوردن این نیاز روزنامه ها و مجلات پا به عرصه وجود نهادند. افزایش محصولات به مفهوم آن بود که مشتریانی این محصولات را بخرند و لذا آگهی های روزنامه و مجلات به ابزاری برای ترغیب مردم به خرید محصولات بدل شدند. بنگاههای تبلیغاتی، به فضایی برای چاپ آگهی های تبلیغاتی مجلات نیاز داشتند. آنها فضای تبلیغاتی را یکجا می خرند و آن را به مشتریان خود می فروختند. هدف اصلی یک آگهی، ترغیب و تهیج مشتریان به اقدام، خرید یک محصول خاص و یا در آگهی های سیاسی به رای دادن برای نامزدهای سیاسی خاصی می باشد. آگهی های تبلیغاتی سعی دارند تا ادراک یک محصول را تغییر دهند.

وسعی دارند تا مصرف کننده را متقاعد کنند که محصول واجد کیفیت مطلوب است. آگهی یک شیوه رفتار و یک سبک زندگی را تبلیغ می کند. تبلیغات راهی است برای رقابت با محصولات مشابه در بازار، موفقیت یک رقابت تبلیغاتی به موفقیت آن در انتقال پیام، خلق یک تصویر و فروش یک محصول یا خدمات است. آگهی تبلیغاتی به هر قطعی می تواند منتشر شود: پوستر، بروشور، آگهی های بازرگانی تلویزیونی، پست مستقیم، بیل بورد، مجلات، بولتن و روزنامه. به علاوه آگهی تبلیغاتی را می توان در وسایل حمل و نقل عمومی نیز مشاهده کرد. رایانه این امکان را برای ناشر فراهم ساخته تا بدون نیاز به تیم تبلیغاتی معمولاً متشکل از آگهی نویس، طراح، تصویرگر و بازاریابی به تنهایی کار کند تا آگهی های سریع برای روزنامه و مجلات تهیه کند که صرفاً با عکسبرداری از پرینت لیزری تهیه می شود.))

 

 

 

اتحادیه بین المللی گرافیک                                                         ( AGI )

Alliance Graphique International

*(( انجمنی متشکل از طراحان گرافیک که از سوی گروه کوچکی از طراحان فرانسوی و سوئیسی در پاریس بنیاد نهاده شد. اولین گردهمایی سالانۀ این گروه در سال ۱۹۵۱ که هنوز بسیاری از اعضای آن در شهرهای مختلف اروپا پراکنده بودند، برپا شد. دامنۀ عضویت آن که در آغاز فقط هنرمندان اروپایی را در بر می گرفت، حال بسیار گسترده شده و بسیاری از اهل فن شاخص را در سرتاسر دنیا در بر می گیرد. عضویت در آن فقط از طریق دعوت انجام می شود و محدود به اشخاصی است که شهرت جهانی کسب کرده اند. AGI نمایشگاه های منظمی از آثار اعضای خود، غالباً آثاری که مضامین خاص فرهنگی یا آموزشی دارند، ترتیب می دهد. ))

 

اثر هنری                                                                         art work

*(( این اصطلاح به آن نوع آثار تصویری، نموداری و عکاسی (یعنی آثاری که حروف چینی نیستند) اطلاق می گردد که توسط یک طراح یا کاردان اثر هنری برای تکثیر یا باز تولید آماده شده است. وقتی تمامی عناصر حروف و طرح در جای خود قرار گرفتند، این کپی آمادۀ عکسبرداری را (( اثر نهایی)) یا ((مکانیکال)) می نامند. اثر نهایی معمولاً واجد تمامی مشخصات لازم برای هر نوع باز تولید یا چاپ است. عمدتاً به صورت اختصاری art یا arw هم گفته می شود.))

 

*(( آیا گرافیک حرفه ای و یا هنر مدرن ما در عصر جدید به دوره ایی از پیشرفت تکمیلی خود رسیده است؟

آیا می توان گفت عصر جدید به مرحله ایی از رشد رسیده است که هنر مدرن را درک کند؟

چگونه می توان به مرحله پیشرفت در هنر مدرن رسید؟

آیا جایگاه هنر مدرن و گرافیک حرفه ایی در جامعه اسلامی نقاط قوت خود را پیدا کرده است؟

پیشرفت شرق نسبت به غرب در هنر عصر جدید تا چه حد بوده است؟

اگر غرب پیشرفتی در گرافیک داشته، این پیشرفت به چه صورت بوده است و دلایل آن را بیان کنید.))

 

*((نکات مهم در زمینه این تحقیق را باید بدانیم.

مهارت شما در تایپوگرافی چگونه است؟

مهارت شما در زمینه تئوری رنگ چگونه است؟ در مورد چاپ چطور؟

آیا فرمت های فایل را می دانید؟ تا چه حدودی فونت ها را می شناسید؟

آیا برای انجام طراحی وب سایت برنامه ریزی می کنید؟ آرشیویی از ایده ها را نگهدارید.

در مورد هنرهای تجسمی، بخصوص هنرهای تجسمی در قرن های آتی باید بدانیم که چقدر اطلاعات داریم.

چقدر می دانیم، و مقررات اسلامی و اصلی در مورد این هنرها چقدر هستند زیرا هنرها بر اصول و پایه ای استوار هستند که هر کدام به نوع خود بر شناخت ما کمک می کنند. مثلاً در مورد هنر گرافیک باید ابتدا اصول و قواعد رنگ و ترکیب بندی ها را بدانیم تا بتوانیم دربارۀ اصول اولیه صحبت کنیم. و چطور یک کار سفارشی رابه مرحله ای برسانیم که بتوانیم خروجی خوبی را برای چاپ داشته باشد مثلاً با چه فرمتی فایل را برای چاپ آماده کنیم یا اینکه نوشته های کار گرافیکی با چه فونت و ابزاری طراحی شود تا زیبایی مطلوب را داشته باشد.))

 

 

سازماندهی تجسمی

تصویر آفریده شده

*(( در مرکز موجی از نور زندگی می کنیم. از این آشفتگی دوار، مجموعه هایی متحد و اشکالی تجربی را که تصاویر عینی خوانده می شوند، می سازیم.

دیدن تصویر و شرکت در فرآیند سازماندهی آن، عملی خلاق است. میان ساده ترین شکل سمت گیری تا پیچیده ترین یگانگی تجسمی اثری هنری، پایۀ مشترک معینی وجود دارد: تعاقب نهادهای حسی میدان دید و سازماندهی آنها. هر تجربه ای از تصویری عینی، مستقل از آنچه شخص (( می بیند))، عملی سازمان دهنده و فرآیندی پویا در جهت یکپارچگی و تجربه ای (( تجسمی)) است. بنابراین اصطلاح (( تجسمی )) در اینجا برای نشان دادن کیفیت شکل بندی به کار رفته است؛ یعنی تجسم برداشت های حسی به صورت کلیتی یگانه و زنده.

تجربۀ تصویر تجسمی نوعی تکامل یافتن از طریق فرآیندی از سازماندهی است. تصویر تجسمی تمام خصوصیات یک ارگانیزم زنده را دارد و در نتیجۀ عمل متقابل نیروهایی که در میدانهای مربوطۀ خود عمل می کنند و به این میدانها مشروط هستند. به وجود می آید؛ یگانگی زنده و فضایی دارد: یعنی کلیتی است که کنش آن به وسیلۀ بخشهای منفردش معین نمی شود، بلکه خود این بخشهای منفرد به وسیلۀ طبیعت ذاتی کل مشروط می شوند. بنابراین نظامی بسته است که از طریق سطوح مختلف یکپارچگی اش، تعادل، وزن و هماهنگی، به یگانگی پویای خود دست می یابد.))

 

انگاره های پیشرفت

*(( باورهایی که در آغاز قرن بیستم وجود داشته اند حتی امروز به سادگی قابل درک اند. به امکاناتی بیندیشید که صاحبان چنان باورهایی می توانستند به آنها اشاره کنند. در خانه ها آب لوله کشی، چراغ های برقی، حرارت مرکزی، اسانسور و تلفن؛ در خیابان ها، خودروها، ترامواها و اتوبوس ها، چراغ های برقی در گذرگاه ها، و در زیر خیابان ها، متروهای برقی؛ و نیز گرامافون، رادیو، تلگراف، و روزنامه های کثیرالانتشار و مجلات مصور همه وجود داشتند. تکامل سریع هواپیما بعد از سال ۱۹۰۳ که به ویژه با پرواز لویی بلریو از فراز دریای مانش در سال ۱۹۰۹ برای اروپاییان بسیار شورانگیز و تکان دهنده بود؛ پیشرفت های سترگ در علم پزشکی که از جمله نمونه های برجستۀ آن، اختراع پرتو ایکس در سال ۱۸۹۵ بود. بدون شک پیشروی سریعی که در صنعت صورت گرفت، رفاه مادی اکثریت مردم دنیای غرب را بهبود بخشید. ماشین آلات و اجزاء هندسی و تابناکش که حرکت موزون و منطقی داشتند، نمی توانست چونان نماد همۀ این دستاوردها چشم ها را خیره نکند. نماد دیگر، الکتریسیته بود که البته وجودش از طریق تأثیراتش محسوس می گشت. انسان که به چنین قدرت هایی مجهز شده بود قطعاً قادر بود که برای همه دنیای بهتری بسازد، مشروط به آنکه می توانست خود را از یوغ سنت هایی که دیگر ناخواسته بودند رها سازد.))

 

تصاویر سه بعدی

*(( برنامه های نقاشی اصولاً برای رسم تصاویر سه بعدی برنامه ریزی نشده است اما با ترکیب کردن شکل های ساده هم پوشیده در یک ردیف، می توان حالت سه بعدی فرمی متشکل از سطوح پی درپی را القاء کرد.

علاوه بر این، می توان به کمک ابزار قلم یا هر ابزار مناسب دیگری چهارچوب های خطی ساده را رسم کرد که حالت سه بعدی را القاء کند. در بیشتر موارد یک فرم سه بعدی که از زاویه دید دوبعدی خاصی بسیار جالب به نظر می رسد، در اصل بسیار معمولی یا حتی بد است و شاید ساختن آن با مصالح واقعی و اتکا و اتصال محکم عناصر غیرممکن باشد. طراحی سه بعدی را حتماً باید با ساختن مدل های حقیقی تمرین کرد. طراحی به کمک رایانه تنها برای کاربران ماهری مفید است که از آن برای تسریع در رسم شکل های مسطح، نمادها و نمادهای پرسپکیتو استفاده می کنند.))

 

 

 

رایانه

*((امروزه کارکرد با رایانه نسبتاً ساده است و تنها آموزش کوتاه مدت لازم دارد. رایانه با فناوری بسیار پیچیده ای برنامه ریزی شده و ابزارهای جدید و قدرتمند در دست طراح است، در عین این که اطلاع از چگونگی تبدیل علایم الکتریکی مدار به تصویر روی صفحه برای او الزامی نیست. شگفت انگیز آن که طراح می تواند به کمک عملیات رایانه ای ساده بسیاری از مضامین بصری اصول فرم و طراحی را، با دقت بالا، بیافریند.

امکان تبدیل و تغییر شکل نیز، به نحوی باور نکردنی، آسان است. در حالی که اگر طراح بخواهد همین کار را با دست و بدون کمک رایانه انجام دهد، باید بارها بکوشد و وقت زیادی صرف کند.

قاطعانه می توان پیش بینی کرد که رایانه به زودی در دفاتر طراحان و کلاسهای طراحی و مؤسسات و آموزشگاه ها وسیله ای ضروری خواهد بود. مسئله مورد توجه ما در اینجا آن است که چه تجهیزات و نرم افزارهای ساده ای می تواند نیازهای خاص طراحی را رفع کند.))

 

منابع و مأخذ

۱ – لینتن، نوربرت – هنر مدرن – ترجمه علی رامین – نشرنی – ۱۳۸۳ – چاپ دوم

۲ – ویلیامز، روبین – گرافیک حرفه ای – ترجمه حامد خاکی – مؤسسه انتشاراتی نور – ۱۳۸۳

۳ – آلیز من، لئاتریس – روانشناسی کاربردی رنگها (پنتون) – ترجمه روح الله زمزمه – انتشارات بیهق کتاب – ۱۳۸۸

۴ – لیونگ استون، آلن وایزابل – فرهنگ طراحی گرافیک – ترجمه فرهاد گشایش – انتشارات لوتس – چاپ سوم – ۱۳۸۳

۵ – لاپوتو، مارسل – صفحه آرایی – ترجمه فرهاد گشایش – انتشارات لوتس – ۱۳۸۵ – چاپ سوم

۶ – کِپِس، جئورگی – زبان تصویر – ترجمه فیروزه مهاجر – انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران – ۱۳۸۸ – چاپ هشتم.

 

 

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

آموزش باز گردن فایل webP (کاملا کاربردی و ساده بدون نیاز به نصب پلاگین یا هر چیزی)

  آموزش باز گردن فایل webP در این روش نیاز به نصب نرم افزار یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس