معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب نقاشی » تکنیک های نقاشی برای مدرسین (سطح نوآموز و کودک)

تکنیک های نقاشی برای مدرسین (سطح نوآموز و کودک)

تکنیک های نقاشی

 

تکنیک نقاسی روی آینه

وسایل مورد نیاز

۱٫ آینه در قطع A4

۲٫ وسیله نوک تیز مثل تیغ کاتر

۳٫ کاربن

طرح مورد نظر را به وسیله ی کاربن به پشت آینه منتقل می کنیم و در مرحله بعد به کمک وسایل نوک تیز مانند مغار طرح را خراش می دهیم تا جیوه پشت آینه خراش خورده و طرح نمایان شود حالا می توانیم طرح را همین طور ساده استفاده کنیم، و یا با گواش های رنگی از پشت آینه را رنگ کنیم.

 

تکنیک های نقاشی

 

تکنیک لکه رنگ با میوه ها

نمی دانم تا حالا فکر کرده اید که در گذشته چگونه نقاشی می کشیدند و چطور آنها را رنگ می کردنند. در گذشته از میوه ها و چوب درختان و گلها و …. رنگ را بدست می آورند. ولی در زمان ما رنگ ها معمولا به صورت صنعتی درست می شوند و لذت درست کردن رنگ آن هم به صورت طبیعی از بین رفته است. اما امروز من می خواهم یک روش ساده و لی جذاب و شیرین را برای نقاشی آن هم

با رنگ های طبیعی میوه ها آموزش بدهم.

وسایل مورد نیاز

۱٫  انواع توت ها (سیاه قرمز زرد)

۲٫ توت فرنگی

۳٫ مقوای نقاشی گرم بالا

۴٫ مداد رنگی یا گواش

در ابتدا کاغذ نقاشی را از وسط تا می زنیم بعد کاغذ را باز کرده و میوه ها را لایه ی آن می چینیم. سپس کاغذ را تا زده و با کف دست محکم روی آن می کشیم تا میوه ها کاملا له شوند بعد تای کاغذ را باز می کنیم حالا رنگ میوه ها  به روی کاغذ منتقل شده است بعد از خشک شدن رنگ ها می توانیم از داخل آنها شکل پیدا کرده و کاملشان کنیم. البته یک روش دیگر هم برای له کردن میوه ها هست و آن اینکه میوه ها را روی مقوای نقاشی چیده و با ته لیوان آنها را فشار دهیم تا له شوند.

جالب بود نه؟

 

تکنیک اسکراچ بورد

 

تکنیک اسکراچ برد

وسایل مورد نیاز

۱٫ طلق پرینت

۲٫ کاغذ پوستی

۳٫ جوهر مشکی راپیت

۴٫ یک ابزار تیز مثل مغار

۵٫ قلمو

۶٫ رنگ روغن

در ابتدا رنگ مشکی را روی طلق با قلمو می زنیم  بعد می گذاریم تا رنگ کاملا خشک شود . سپس طرح مورد نظر  را روی کاغذ پوستی می کشیم در مرحله بعدی کاغذ پوستی را روی طلق می چسبانیم و با مداد روی طرحی که روی پوستی هست را روی طلق مشکی منتقل می کنیم سپس با مغار نوک تیز خطوط محیطی طرح را می کنیم و در مرحله بعد با همان مغار روی طرح سایه روشن می زنیم. و در مرحله ی پایانی با رنگ روغن پشت طلق را با رنگ های مختلف یا تک رنگ رنگ آمیزی می کنیم.

 

تکنیک های نقاشی – لعاب سرد ظروف مینایی

 

تکنیک لعاب سرد روی شیشه یا ظروف

وسایل مورد نیاز

۱٫ رنگ لعاب سرد

۲٫ شیشه

۳٫ قلمو

طرح مورد نظر را روی کاغذ می کشیم بعد طرح را زیر شیشه قرار داده و با قلمو رنگ را روی شیشه می گذاریم البته رنگ ها باید کنار هم قرار بگیرند و بهتر است وقتی رنگی را روی شیشه می گذاریم کمی صبر کنیم تا رنگ خشک شود بعد رنگ بعدی را کنار هم می گذاریم. رنگ لعاب سرد مثل ژله است و وقتی خشک می شود بسیار شفاف و براق و زیباست.

تکنیک لعاب سرد را روی ظروف هم میتوانید انجام دهید.

در ادامه باید در جواب یکی از دوستان باید بگویم که لعاب سرد در قوطی و یا شیشه های شبیه گواش نگهداری می شود و در بیشتر مغازه های لوازم طراحی و نقاشی به فروش می رود.

 

تکنیک بافت و پلاستیک در آبرنگ
تکنیک های نقاشی – رنگ و پلاستیک

 

تکنیک آبرنگ و پلاستیک

وسایل مورد نیاز

۱. مقوای نقاشی

۲. آبرنگ

۳. قلمو

۴٫ پلاستیک (با انواع پلاستیک مانند فریزری، نایلون و پلاستیک های بسته بندی می توان این تکنیک را انجام داد البته حس و حال هر وسیله متفاوت است)

سطح مقوای نقاشی را با آب کاملا خیس می کنیم بعد رنگ های مختلف آبرنگ را با قلمو روی مقوا می گذاریم چو ن مقوا خیس است رنگ ها کاملا پخش می شوند در ادامه کار پلاستیک فریزر را برش داده تا باز شود و روی مقوا نقاشی گذاشته و با دست آن را چورگ می کنیم و صبر می کنیم تا مقوا کاملا خشک شود بعد پلاستیک را جدا می کنیم حالا یک پس زمینه زیبا برای نقاشی داریم. البته می توانیم رنگ های آبرنگ را بر حسب نقاشی که می خواهیم بکشیم از قبل انتخاب کنیم مثلا اگر می خواهیم جنگل را نقاشی کنیم از  انواع رنگ های سبز استفاده کنیم.

رنگ ها را روی کاغذ بصورت غلیظ می زنیم. سپس پلاستیک را روی آن  می کشیم و آنرا هر طور که خواستیم شکل می دهیم. در مرحله بعد بهتر است که شی سنگینی را روی آن قرار دهیم.

زمانی که رنگ ها کاملا خشک شد پلاستیک را  از یک طرف می کشیم حال ما یک بافت زیبا برای پس زمینه نقاشیمان داریم…

 

تکنیک های نقاشی – انگشت
تکنیک های نقاشی – نقاشی کودک

 

تکنیک گواش و انگشت دست

وسایل مورد نیاز

۱٫ رنگ گواش

۲٫ مقوای نقاشی

۳٫ انگشت :))

نقاشی را با مداد کمرنگ کشیده بعد با انگشت اشاره  رنگهای مختلف گواش را به صورت ضربه ای  کنار هم قرار داده تا نقاشی کاملا رنگ شود.

این تکنیک برای کودکان بسیار شیرین و هیجان آور  است و بهتر که نقاشی اولیه ساده و بدونه پیچیده گی باشد.

حتما امتحان کنید.

 

 

تکنیک هاشور کوتاه

وسایل مورد نیاز

۱٫ مداد رنگی

۲٫مقوای نقاشی

طرح را با مداد رنگی زرد کمرنگ طراحی بعد طرح را با هاشورهای یک نواخت و کوتاه و از جهت های مختلف رنگ آمیزی می کنیم.

و لازم به ذکر است که در تکنیک هاشور بلند به همین روش عمل می کنیم ولی هاشورها باید از یک جهت باشند.

تکنیک خط خطی

وسایل مورد نیاز

۱٫مداد رنگ

۲٫ورقه سفید

۳٫پاستل

روی ورقه نقاشی با مداد رنگی بی هدف خط خطی می کنیم این کار را می توانیم با چندرنگ انجام بدهیم. وقتی تمام صفحه خط خطی شد به خطها نگاه می کنیم. در دل این خطها شکلهایی قایم شده اند که به ما چشمک می زنند سریع مدادسیاه را بر می داریم و آنها را  پررنگ می کنیم. سپس با پاستل شکلها را رنگ آمیزی می کنیم.

این تکنیک خلاقیت و دید بچه ها را زیاد می کند.

 

 

سایت فیکانو - www.fikano.ir
نقاشی مداد رنگی

 

مداد رنگی

هنوز هم با دیدن جعبه مداد رنگی توی دلم  پر  از فش فشه های شادی می شود مدادهای نوک تیز رنگی آماده نقاشی و دوران کودکی  “خورشید” “کوه” “خانه”ای که از دود کشش دود بیرون می آمد شاید مادر داشت غذای خوشمزه درست می کرد رود خانه پر از ماهی های قرمز و چند درخت کاج و …

اما وقتی کمی بزرگتر شدم یاد گرفتم که با مداد رنگ تکنیک های مختلفی اجرا کنم و سعی می کنم آنها را به شما آموزش دهم.

تکنیک مداد رنگ

مدادرنگی

وسایل مورد نیاز

۱. مدادرنگ مرغوب

۲. مقوای گرم بالا

طرح را خیلی کمرنگ بامداد رنگی زرد روی مقوا می کشیم سپس از رنگهای روشن شروع به رنگ آمیزی می کنیم.

این تکنیک نیاز به حوصله زیاد دارد و باید مرحله به مرحله پیش برویم تا رنگها زیبا کنار هم قرار بگیرند.

این تکنیک دو روش دارد:

۱.شیوه نرم و محو

۲.شیوه حاشور

 

 

تمربن دیدن کنیم!

برای نقاشی کشیدن باید ما اول خوب دیدن را تمرین کنیم.

 

تمرین و خلاقیت

در هنر، آموزش در صد کمی را در بر می گیرد و بیشترین در صد را تمرین در بر می گیرد. تمرین با خودش تجربه و توانایی در کار را می آورد و تجربه و توانایی خلاقیت و تازگی و نوآوری می آورد.

 

تکنیک های نقاشی

 

تکنیک گواش

وسایل مورد نیاز

۱٫ قلمو

۲٫ گواش

گواش یا همان رنگ پوستری یکی از پرمصرفترین وسایل نقاشی و هنر تبلیغات است. این وسیله در واقع همان آبرنگ غلیظ شده می باشد که قدرت پوششی فراوانی دارد و برای کار نقاشی کودکان و نوجوانان بسیار مفید و  از لحاظ کاری پر تنوع و جز رنگهای جسمی می باشد. در این تکنیک رنگ آمیزی از بالا به پایین واز رنگ تیره به روشن می باشد.

 

تکنیک های نقاشی – نقاشی کودک

 

تکنیک رنگ روغن

وسایل مورد نیاز

۱٫ رنگ و روغن

۲. مقوای کلفت (کارتن)

۳. قلمو

۴. روغن برزک

۵. چسب چوب

روی کارتن  (مقوای خیلی کلفت) چسب چوب را با قلمو زده و زمانی که خشک شد کارتن آماده نقاشی کشیدن است. برای این گفتم از کارتن بجای بوم استفاده شود چون هم ارزانتر می شود و هم کیفیت کار دقیقا مثل بوم است و کسانی که برای اولین بار با رنگ روغن نقاشی شروع کرده اند امکان تمرین بیشتر را داشته باشند.

طرح را روی کارتن با مداد می کشیم واز رنگهای تیره شروع می کنیم تا به رنگهای روشن برسیم . در رنگ روغن هم شیوه های مختلف اجرا می شود شیوه محو  .شیوه برجسته …

در رنگ روغن برای شل و رقیقتر شدن رنگ ها از روغن برزک استفاده می کنیم البته به هیچ وجه در استفاده از روغن زیاده رونی نکنید زیرا ممکن است روند خشک شدن رنگ را به شدت کُند بکند.

 

تکنیک های نقاشی – موزائیک

 

تکنیک موزاییک

وسایل مورد نیاز

۱. مقوای نقاشی

۲. خط کش

۳. رنگ گواش

۴. مدادسیاه

روی برگه نقاشی یک کادر به دلخواه می کشیم بعد با خط کش آن را به مربع های کوچک تقسیم کرده و نقاشی مورد نظر را روی موزاییک ها رسم می کنیم سپس یک یکی موزاییک ها را رنگ آمیزی می کنیم.

در این تکنیک می توانیم از رنگ های هم خانواده استفاده کنیم. مثلا رنگ آبی نیلی …

 

تکنیک های نقاشی – چاپ دستی با برگ

 

تکنیک چاپ برگ

وسایل مورد نیاز

۱. برگ با شکلهای مختلف

۲٫ رنگ گواش

۳٫ قلمو

۴٫ مقوای نقاشی

در  اطراف ما درختان و گلها با شکلها و رنگهای مختلف دنیای ما را زیبا تر کرده اند از برگ این درختها و گلها برای نقاشی کشیدن می توانیم استفاده کنیم.

چند برگ با شکل و اندازه مختلف از محیط اطراف جمع و بعد با پارچه  آرام برگ ها را تمیز می کنیم. از طرفی که رگ برگ ها روی برگ بر جسته هستند با رنگهای شاد گواش و قلمو آن را رنگ آمیزی می کنیم. بهتر است برای زیبایی کار روی هر برگ را با چند رنگ , رنگ آمیزی کنیم. قبل از اینکه رنگها خشک شوند برگ رنگ شده را روی مقوای نقاشی می گذاریم و کمی با دست روی برگ فشار داده تا خوب چاپ شود. حالا برگ را بر می داریم شکل  برگ سبز  رنگ رنگی روی مقوا ظاهر می شود.

حالا برای تکمیل  نقاشی از میان برگهای چاپ شده دنبال شکل های جدیدی می گردیم آنها را رسم  و نقاش را فضا سازی می کنیم.

 

تکنیک های نقاشی – نقاشی گونی

 

تکنیک نقاشی روی گونی

نقاشی روی گونی

وسایل مورد نیاز

۱٫ گونی نخی

۲٫ رنگ گواش

۳٫چسب چوب بیرنگ

۴٫ قلمو

گونی را به اندازه دلخواه برش و بعد با قلمو چسب چوب را روی گونی زده و صبرمی کنیم تا خشک شود. سپس نقاشی مورد نظر را با گواش غلیظ و قلمو روی گونی اجرا می کنیم. پس از اتمام کار ما یک تابلوی نقاشی بافت دار زیبا داریم.

 

تکنیک های نقاشی – پازل بسازیم

 

تکنیک پازل

وسایل مورد نیاز

۱٫مقوای گرم بالای نقاشی (کلفت)

۲٫رنگ گواش

۳٫قیچی

۴٫قلمو

روی ورقه کلفت با قلمو و گواش به دلخواه نقاشی بزرگی که ریزه کاری نداشته باشد می کشیم. بعد وقتی نقاشی کاملا خشک شد با ماژیک شکلهای پازل را روی نقاشیمان می کشیم و با قیچی با دقت برش می زنیم وروی مقوای سفید دیگری می چینیم. البته می توانیم کناره های کادر پازل را هم با وسایلی مثل یونولیت به صورت قاب در بیاوریم و بجای مقوای سفید زمینه از یونولیت استفاده کنیم.

 

 

تکنیک لکه رنگ و برش آن

وسایل مورد نیاز

۱٫رنگ گواش

۲٫کاتر یا قیچی

۳٫ مقوای سفید

۴٫ چسب

مقوای نقاشی را تا می زنیم سپس مقوا را باز می کنیم و روی سمت راست آن با رنگ های مختلف چند قطره می گذاریم. دوباره مقوا را تا زده و با کف دست روی آن می کشیم تا رنگ ها در هم ترکیب شوند تای مقوا را باز کرده و به رنگ های ترکیب شده با دقت نگاه می کنیم و شکل های رنگارنگ را پیدا کرده و با قیچی برش می زنیم  و روی مقوای دیگر می چسبانیم. در پایان فضای اطراف لکه رنگ های چسبیده شده را فضاسازی می کنیم. این تکنیک شکل های رویایی و بسیار جذاب از لحاظ رنگ به ما می دهد وخلاقیت کودکان ونوجوانان را شکوفا می کند.

 

نمونه کار طراحی دستی رسول مهدی جبار در سایت فیکانو - www.fikano.ir
پرتره ذهنی سایز ۱۰۰-۷۰ cm

 

تکنیک قیر و نفت یا شاپن

وسایل مورد نیاز

۱. قیر (یا شاپن)

۲. نفت

۳. کاغذ یا مقوا

۴. قلموی تخت

در ابتدا قیر را با نفت رقیق می کنیم غلظت قیر باید متفاوت باشد تا برای سایه و روشن ها از آنها استفاده کنیم بهتر است که قیر را با غلظت های مختلف در ظرف های جدا گانه درست کنیم. طرح را با مداد روی مقوا زده  سپس با قلمو از کمرنگ به پر رنگ کار می کنیم.  قیر تن رنگی قهوهای برای ما ایجاد می کند. البته این تکنیک یک تکنیک طراحی و سیاه قلم نیز می باشد.

 

 

 

چسب چوب

وسایل مورد نیاز

۱٫چسب چوب

۲٫ورقه سفید

۳٫آبرنگ

طرح را در ابتدا با مداد روی ورقه می کشیم در مرحله بعد قسمت هایی را که می خواهیم برجسته باشد با چسب چوب (روی همان طرح اولیه ) پر می کنیم. بعد از اینکه چسب چوب کمی سفت شد با وسیله ای نوک تیز روی آن نقش ایجاد کرده و برای کامل شدن نقاشی فضای پس زمینه را با آبرنگ رنگ می کنیم.

 

تکنیک های نقاشی – راپید

 

تکنیک نقطه با راپید 

راپید چیست؟

راپید مهندسی قلمی است که در ضخامت های مختلف موجود است. دو نوع راپید وجود دارد، راپیدهای دائم و راپیدهای یکبار مصرف. در راپیدهای دائم زمانی که جوهر این راپید تمام شود شما به راحتی می توانید در آن جوهر بریزید اما یکبار مصرف ها همانطور که از اسمش پیداست قابل شارژ نیستند.

راپیدهای یکبار مصرف

هنگام ترسیم قلم راپید را باید به نحوی در دست بگیرید که زاویه قلم با خط افق از ۸۰ درجه کمتر نباشد. در غیر این صورت خط به صورت مقطع رسم می شود و اگر برای مدت زمان طولانی از قلم راپید به طور نادرست استفاده شود نوک قلم در یک جهت ساییده می شود و کاغذ را پاره می کند.

راپیدهای دائم:

  • توجه فرمایید استفاده و نگهداری صحیح از این ابزار مستلزم آموزش دیدن و دقت است.
  • استفاده از این ابزار نیاز به مسئولیت پذیری دارد و برای سنین حداقل ۱۲ سال به بالا توصیه می شود.

این وسیله مثل روان نویس می باشد با این تفاوت که می توان هر بار جوهر مخصوص راپید که در رنگ های مختلفی هم موجود است استفاده کنید و نکته مهم این که باید آن را تمیز نگه داشت و هر چند وقت یکبار قطعات آن را داخل ظرف گذاشته و با آب گرم شست (روش نگهداری و شستشو راپید در دفترچه ای همراه با راپید ارائه می شود که به دقت باید مطالعه و عمل شود). هنگام ترسیم قلم راپید را باید به نحوی در دست بگیرید که زاویه قلم با خط افق از ۹۰ درجه باشد.

 

وسایل مورد نیاز

۱٫کاغذ کالک به اندازه دلخواه

۲٫راپید

۳٫جوهر راپید

طرح مورد نظررا روی کاغذ کالک کمرنگ با مداد می کشیم بعد با راپید به صورت نقطه گذاری سایه و روشن ایجاد و سعی می کنیم که نقطه ها به هم وصل نشود.

 

تکنیک های نقاشی – نقاشی کودک
تکنیک های نقاشی – بافت اسفنج

 

چاپ دست

وسایل مورد نیاز

۱.تکه اسفنج (اندازه A4 )

۲٫رنگ گواش

۳٫ورقه سفید

رنگهای مختلف گواش را روی اسفنج می ریزیم . در مرحله بعد پنجه دست را روی اسفنج فشار داده تا پنجه  کاملا رنگی شود دست رنگی را روی کاغذ می گذاریم و بر می داریم حالا پنجه ای  رنگا رنگ روی کاغذ داریم که می توانیم  از میان این رنگ ها شکل پیدا کنیم.

 

تکنیک های نقاشی – مداد شمعی و اتو

 

اتو و پاستل روغنی یا مداد شمعی

وسایل مورد نیاز

۱. ورقه گلاسه

۲. پاستل روغنی یا مداد شمعی

۳. اتو

پاستل های رنگارنگ  را خرد کرده و روی ورقه گلاسه می ریزیم بعد ورقه دیگر روی آن قرار می دهیم. اتو را به برق می زنیم تا کاملا داغ شود ودر مرحله بعد اتوی داغ را روی ورقه ها می گذاریم رنگهای پاستل بر اثر گرما ذوب شده و داخل هم ترکیب می شوند.

آرام ورقه ها را از هم جدا می کنیم پاستل های ذوب شده ترکیب رنگ بسیار  زیبایی را به وجود می آورد. از این تکنیک برای پس زمینه کار استفاده می شود و می توانیم نقاشی ها را  در لابلای آن بکشیم.

  • لطفا احتیاط های لازم جهت استفاده کودکان از اتو را بفرمایید.

 

تکنیک های نقاشی – نخ و گواش

 

تکنیک نخ و رنگ گواش

وسایل مورد نیاز

۱. رنگ گواش

۲. نخ نازک و محکم

۳. ورقه سفید

رنگ گواش را کمی رقیق می کنیم نخ ها را در رنگ های مختلف قرار داده سپس ورقه را از وسط تا می زنیم بعد نخ های رنگ شده را در یک طرف ورقه طوری می گزاریم که مقداری از نخ ها بیرون از ورقه باشند بعد ورقه را تا می زنیم و با دست محکم روی ورقه فشار می دهیم و با دست دیگرمان نخ ها را از پایین می کشیم وقتی تمام نخ ها کشیده شدن تای ورقه را باز می کنیم شکل ها و رنگ های در هم ترکیب شده بسیار زیبا و جذاب  می باشند.

در مرحله بعد می توانیم از میان رنگها شکلهای جدید پیدا کنیم

  • این تکنیک خلاقیت و خوب دیدن را تقویت می کند.

 

تکنیک های نقاشی
تکنیک های نقاشی – نقاشی کودکان
تکنیک های نقاشی
تکنیک های نقاشی – بافت

 

اکریلیک (تکنیک های نقاشی با اکرلیک):

اکریلیک یکی از روش های رایج در نقاشی است و طرفداران خود را دارد. نقاشی و کار با رنگ های آکریلیک بسیار ساده است. این رنگ ها به سرعت خشک می شوند. با انتخاب رنگ های اکریلیک گزینه های مختلفی برای نقاشی خواهید داشت. در ادامه مطلب تعدادی از این موارد را برایتان نام برده ایم.

نقاشی مسطح

نقاشی مسطح یا فِلَت یکی از روش های نقاشی با رنگ های اکریلیک است. در این روش باید رنگ ها رابه صورت بسیار نازک روی سطح نقاشی – کاغذ یا بوم – قرار دهید. میزان رنگ های مورد استفاده در قسمت های مختلف این نقاشی همچون رنگ های یک پوستر نازک و مسطح هستند و گویی به کف سطح چسبیده اند. این گونه نقاشی ها بعد از خشک شدن ضدآب هستند و به هیچ وجه با آب پاک نمی شوند.

پاشش رنگ

یکی از روش های بسیار سرگرم کننده و جالب توجه، روش پاشش رنگ است. در این روش، همان طور که از نامش پیداست باید رنگ را روی سطح بپاشید. این کار با قلم مو صورت می گیرد. روش اعمال این کار کمی پیچیده است. این روش چندان برای افرادی که تازه نقاشی را شروع کرده اند مناسب نیست، به این دلیل که نمی توانند کنترل رنگ ها و قلم مو را آن طور که باید در دست داشته باشند.
این روش بیشتر توسط افرادی انجام می شود که مایلند اثرشان حالت دانه دانه باشد. این تکنیک حالت بافت به نقاشی می بخشد و نقاشی فرمی متفاوت پیدا می کند. این روش را نمی توان با آبرنگ یا رنگ روغن به این خوبی اجرا کرد. نتیجه چنین کاری با رنگ های ذکر شده به هیچ وجه خوب نیست. اما با استفاده از رنگ های آکریلیک و پاشیدن آن ها روی بوم می توان تصاویری زیبا خلق کرد.

تراشیدن رنگ

تراشیدن رنگ های اکریلیک از روی سطح نقاشی به صرف زمان زیادی نیاز دارد اما نتیجه کار آنقدر زیباست که خستگی و زمان را جبران می کند. اگر در نظر دارید نقاشی با رنگ های ترک خورده ترسیم کنید، بهترین انتخاب  استفاده از روش خراشیدن یا مالیدن رنگ های اکریلیک است.

  • از این روش می توانید در دو حالت رنگ خیس یا پس از خشک شدن رنگ ها استفاده کنید.

برای خراشیدن رنگ ها از ابزار متفاوتی می توان استفاده کرد. (به طور مثال کاردک های نقاشی که لبه های تیز و صافی دارند یا انواع مغارهای ظریفی که برای تکنیک های اسکرچ ساخته شده اند، کارت های اعتباری بدون استفاده در حالت خیس رنگ) در این روش دیگر به ملاحظه برای گذاشتن رنگ ها نیازی نیست. چون در آخر رنگ بخش هایی که نیاز نیست، تراشیده می شود.

بافت دار کردن

یکی از رایج ترین روش های استفاده از رنگ های اکریلیک، تکسچرینگ یا بافت دار کردن است. این روش برای افرادی که نقاشی را تازه شروع کرده اند  بسیار جالب و هیجان انگیز است. برای یادگیری این نوع کار می توانید از ویدئوهای رایگانی که در اینترنت وجود دارند کمک بگیرید. تماشای این ویدئوها به درک بهتر این روش و استفاده از رنگ های اکریلیک برای ایجاد بافت کمک شایانی می کند.
در این روش می توانید از خمیرها و ژل های مختلف کمک بگیرید. بعضی افراد حتی از شن، سنگریزه و تیله های رنگی، نمک، ماسه، اکلیل، دکمه های رنگی و… نیز بدین منظور استفاده می کنند. البته برای استفاده از چنین مواد سنگینی، باید زمینه کار خود را طوری انتخاب کنید که مقاومت لازم را داشته باشد و به راحتی نشکند. از کاردک های صاف نیز می توانید برای یکدست کردن آنها استفاده کنید. حتی می توان از خطوط صاف برای نظم بخشیدن یا ایجاد مرزهای فرضی استفاده کرد.
پشنهاد می کنیم پیش از گذاشتن رنگ های آکریلیک روی سطح نقاشی، موادی که به عنوان بافت انتخاب کرده اید، را روی زمینه قرار دهید. بعد از خشک شده آنها و اطمینان از چسبندگیشان، رنگ های اکریلیک را با توجه به طرح موردنظر در جاهای خود قرار دهید. بهتر است از روش مات کردن رنگ های اکریلیک – ترکیب با رنگ سفید – استفاده نکنید زیرا بافت کار شده در زیر آن دیده نخواهد شد. بنابراین بهتر است رنگ اکریلیک را با آب مخلوط کنید و روی سطح بکشید. استفاده از روش لعابی کردن رنگ نیز نمای زیبایی به نقاشی می بخشد.

  • برای تقویت چسبندگی رنگ اکرلیک در برابر اجسام مختلف، باید رنگ را با ماده ای چسبدار و بدون رنگ ترکیب کنید تا قدرت چسبندگی آن افزایش پیدا کند. پیشنهاد ما ترکیب اکرلیک با مدیوم چسب DM و یا چسب چوب می باشد.

استنسیل کردن

یکی دیگر از روش های رایج در نقاشی آکریلیک استنسیل کردن است. استنسیل نوعی رنگ آمیزی است که با شابلون انجام می شود. به این ترتیب که شابلون یا طرح دلخواه را روی سطح موردنظر می گذارید و رنگ را روی آن می کشید. بعد با برداشتن شابلون جاهای خالی شابلون یا طرح، رنگ شده اند و باقی جاها به همان رنگ زمینه باقی مانده اند. استنسیل شبیه استمپ کردن است. برای داشتن تجربه لذت بخش و سرگرم کننده با رنگ های آکریلیک می توان از اسنتسیل کردن استفاده کرد.

 

نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو

www.fikano.ir

 

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

نقاشی “روشن‌بینی” اثر رنه ماگریت

  ترجمه مجله‌هنر رنه ماگریت (۱۸۹۸-۱۹۶۷) روشن‌بینی | ۱۹۳۶ Rene Magritte⁣ (۱۸۹۸-۱۹۶۷) La Clairvoyance⁣ ۱۹۳۶ …

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس