مقدمه :
این اثربا هدف آشنا ساختن خواننده با انواع نشانهها، پوسترها، بیل بوردها و فرهنگ طراحی گرافیک گردآوری شده است، تمام سعی و تلاشمان برای بهبود و آشنا ساختن شما با فرهنگ گرافیک بوده است.
در این کتاب در فصل اول با فرهنگ طراحی گرافیک آشنا خواهید شد و در فصل دوم با آگهی گرافیکی آشنا خواهید شد و در فصل سوم شما با انواع بیلبوردهای تبلیغاتی گرافیکی آشنا میشوید. در فصل چهارم با پوسترهای تبلیغاتی گرافیکی، در فصل پنجم با بستهبندیهای گرافیکی و در فصل ششم با اوراق اداری گرافیکی و حالا باید شما را با کمی و کسری کتاب به خدای بزرگ بسپارم و انشاءالله این اطلاعات کم شما را متحول سازد.
کاربرد رنگ در طراحی گرافیک
طراحان گرافیک از رنگ برای ایجاد تمایز بین محصولات، کمک به انتقال اطلاعات و از طریق کاربرد تداعیهای نمادین به مثابه ابزار اقناع، استفاده میکنند.
طراحان عصر ویکتوریایی تلاش داشتند تا با استفاده از تزئینات مفرط، تضادهای شدید سایه روشن و طراحی حروف ناسازگار بر محدودیتهای تک چاپ تک رنگ فائق آیند. در حقیقت ترکیببندیهای خام دستانه حروفچینی با انواع حروفی که از نظر اندازه و ضخامت بسیار متفات بوده، به عنوان جانشینی برای رنگ و در جهت تلاش طراح برای ایجاد جلوههای خیرهکننده و نوآورانه بصری ایفای نقش میکردند. سپس از انتشار دستور زبان تزئینات اثر اون جونز در سال ۱۸۵۶، نقوش تزئینی جالب توجه، با ترکیبات رنگی ماهرانه و پر زرق وبرق، به تدریج در پوستر، بستهبندی و مجلات ظهور یافت. از دهه۱۸۶۰ با تحولات فنی در لیتوگرافی رنگی که امکان کاربرد رنگ بر جلد مجلات پرتیراژ و پوسترهای تبلیغاتی برچسب و کارتن را امکان پذیر میساخت. شناخت تازهای از زیباشناسی نزد عموم رواج و عمومیت یافت. تصاویر چاپی با اقبال خیرهکنندهای مواجه شد و عموم مردم میتوانستد از تصاویر رنگی شگفتانگیز لذت برند و در عین حال طراحان گرافیک نیز به تدریج به قابلیتهای رنگهای خاص در انتقال ناآگاهانه برخی احساسات، حالات و مفاهیم کاملأ متمایزی چون خشم، لذت، آرامش و حتی زنانگی و مردانگی پیبرند.
در آخر سده نوزدهم، هواخواهان جنبش هنر و صنایع دستی، نوعی رویکرد آموزشی را به تصویرپردازی بصری و طراحی حروف ابداع کردند، رنگ و تزئینات با حساسیت وبا جلوهای گویا به خدمت گرفته شد. با این حال ایده ویلیام موریس تحت عنوان «صداقت در تزئینات »خیلی زود نه فقط با فرم های پرانحنای سبک آرت نوو بلکه با فرصتهای طراحی که به واسطه فرایند پیچیده و رو به گسترش لیتوگرافی رنگی امکان پذیر شده بود و به چالش خوانده شد؛ در فرانسه به ویژه با ظهور پوسترهای رنگی تکثیری تئاتر و موسیقی، اثر هنرمندانی چون ژول شره و هنری دوتولوزلوترک آنچه که پیش از آن منظره بیروح شهری محسوب میشد جان تازه بخشید. طراحانی چون یوجین گرازیت آلفونس موشا و کولمان موزر نیز از قابلیتهای فنی و خلاقانه این رسانه جدید بهرهبرداری کردند. در همین حال در انگلستان برادران بگاراستاف با روشهای کلاژ خود به تجربهگری پرداختند و سطوح رنگی مشخص و فضای سفید را به شیوهای کاملاً جدید با هم ترکیب کردند.
در اوایل دهه سده بیستم، قابلیت رنگی همچون ابزاری برای تقویت تاُثیر بصری به شیوهای کاملاً متفاوت از پیش، توسط طراحان پلاکاتشتیل آلمانی، از جمله لودیگ هولوین و لوسین برنارد به خدمت گرفته شد. تصاویر قوی و ساده، به واسطه کاربرد ترکیبات درخشان و غیرمنظره رنگی به تدریج به شاخص طراحی بدل شد. طراحان با استفاده از رنگهایی که بسته به متن آگهی یا رنگ های همجوار پر رنگ یا کم رنگ میشد، پس از جنگ جهانی اول، هواخواهان ساختگرایی و داستیل ترکیبات پویای حروف چاپی را که با رنگهای اصلی قرمز، آبی و زرد همراه بود، کشف کردند. آنان محدودههای رنگی رابرای دستیابی به حداکثر جلوه بصری شکلها، با «فضای منفی» بین عناصر فرمی ترکیببندی همچون حاشیه و حروفچینی، ترکیب کردند. پیشرفتهای سریع فنی این دوره، به همراه تنوع و پیچیدگی فزاینده سفارشهای طراحی، در شکلگیری و ظهور طراحی گرافیک به مثابه یک حرفه تخصصی سهم داشت. طی میانه دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه۱۹۳۰، ترکیب متشکل از جلوه خالص و نافذ رنگ قرمز با حروف چاپی متراکم و سیاه به ترکیب رنگ مورد علاقه یان چیکولد و دیگر هواخواهان طراحی حروف نوین بدل شد. استفاده از ترکیب قرمز و سیاه حتی طی تحول گرایش متکی به گرید پس از آن یعنی سبک طراحی حروف بینالمللی همچنان تداوم یافت.
صراحت هندسی بسیاری از طرحهای آرت دکو، به نوبه خود مشوق استفاده خیره کننده وبدیع از رنگ شد. زیبایی تزوینات آرت دکو با اقبال فراوان روبرو شد و با شور و اشتیاق در آثار مختلف به خدمت گرفته شد. ترکیب رنگهای جسورانه آن به شاخص شکوه دهه۱۹۲۰بدل شد.
بعد از جنگ جهانی دوم، رنگ به مؤلفه اساسی طراحی گرافیک معاصر بدل شد: مجلات رنگی و فیلمهای رنگی هالیود به طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفت و تقاضاهای جدیدی را برانگیخت. ابداعات در فناوری چاپ امکان خلق تصاویر عکاسی و تصویرپردازی دقیق و واقعگرا را فراهم کرد. در اوایل دهه۱۹۶۰ چهره جامعه متکی به مصرفکننده در سبک پاپ آرت به روشنی به تصویر کشیده شد. هواخواهان این سبک نظیر اندی و ارهول با به کار گیری رنگ های تخت و ناهمخوان و تصاویر محصولات دورریز مصرفکننده را به روش بزرگنمایی به نمایش درآورند، که در آن حتی واقعیترین عکسها نیز از مجموعهای از نقطه ریز و درشت تشکیل شده بود. در اواسط دهه۱۹۶۰رنگهای همخوان و فرمهای پرپیچ و خم سایکودلیا، نوعی مفهوم ادراک بصری را تحت تاُثیر مواد مخدر پیش رو نهاد.
از اواسط دهه۱۹۷۰طراحان، تصویرگران و مدیران هنری به طیف نامرسومی از رنگ و رنگمایه دست یافتند، که کاملاً متناسب با تکثیر به روش چاپ، فیلم، تلوزیون و رایانه بود. تحقیقات پیچیده و پیشرفته بازاریابی قصد دارند تا مشخصات روانی مرتبط با رنگ را شناسایی کنند و رنگهایی را که در آینده نزدیک مورد اقبال عموم قرار خواهد گرفت پیشبینی کنند. این اطلاعات سازندگان و طراحان را قادر میسازد تا این عامل موثر در ذوق عامه را پیشبینی و تعیین کنند. استفاده مداوم از یک ترکیب رنگ متمایز و مشخص نقش مهمی در تشخیص همگانی محصولات و برنامههای هویت سازمانی دارد و به شناسایی آنها کمک زیادی میکند. طی اوایل دهه۱۹۹۰ استفاده مفرط از آثار چاپی رنگی موجب بروز گرایش مجدد و علاقه نوستالژیک و همدلانه به عکسها و آگهیهای تجاری سیاه و سفید شد.
با این حال آنچه که مسلم است در آینده نیز با تولید حیرت انگیز و در عین حال افسون وسوسه انگیز تصاویر رنگی، که زندگی روزمره مان را این چنین مملو از خود ساخته اند همچنان تداوم خواهد یافت، زیرا انتظارات رو به تزاید عموم هماهنگ با پیشرفتهای حیرتانگیز فناورانه و فراتر از آن متحول میشود.
طراحی گرافیک
اصطلاحی عام برای حرفهای متشکل از طراحی حروف، تصویر سازی، عکاسی و چاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش این اصطلاح را نخستین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال ۱۹۲۲به کار برد، با این حال فقط از جنگ جهانی دوم به بعد بود که کاربرد آن فراگیر و رایج شد.
طراحی گرافیک آلمان Germani graphic design
از اواسط دهه ۱۸۹۰سبک آرت نوو در سرتاسر آلمان فراگیر شد. این سبک که در المان با نام یوگندشتیل (سبک جوان) شناخته میشد بسیار محدودتر از سبک رایج در دیگر کشورهای اروپایی بود و این امر به ویژه در آثار اتو اکمان و یوزف ساتلر مشهود است.
با این وجود، آغاز سدهجدید با تلاش طراحان به تثبیت یا برقراری یک رویکرد جدید به حرفه طراحی و تشویق رابطهقوی تری بین هنر و صنعت همراه بود. تاسیس ورک بوند آلمان در سال ۱۹۰۷خود گواهی است بر این تلاشها که در جهت بهبود استانداردهای طراحی در محصولات روز مره انجام شد. طیف گسترده و متنوع آثار پیتر برنس معمار و طراح صنعتی، موجب ارتقاء سطح کیفی محصولات ورک بوند آلمان شد. در این دوره هنر طراحی پوستر المان از از طریق آثار لودویک هولوین، لوسین برنارد، یولیوس گیپکینز و هانس رودی اردت موفقیت بین المللی کسب کرد. طی دوران جنگ آلمان از مهارت بسیاری از این طراحان برای اهداف جنگ بهره برداری شد. پیش از جنگ جهانی اول انتشارات ناخ و رادلف کخ خوشنویس و طراح حروف، در جذب نظریات جنبش هنر و صنایع دستی انگلستان در طراحی و چاپ کتاب آلمان نقش داشتند. در طول سالهای جنگ، کورتشویترز و هنرمندان دادائیست اهل برلین، یوهان هارتفیلد و گئورگ گروز با روشهای مختلف فتو مونتاژ و کلاژ به تجربهگری پرداختند تا تصاویر تکاندهندهای خلق کنند. در اوایل دهه۱۹۲۰ هیجانات و ناآرامیهای روشنفکری و هنری برلین ال لیسیتزکی و لاسلو موهولی ناگی را نیز به خود جلب کرد. دهه۱۹۲۰ دوره تفوق و برتری مدرسه افسانهای باهاوس است که والترگروپیوس در سال ۱۹۱۹ تأسیس کرد تا اصول ابداعی ورک بوند آلمان را تکامل بخشد طراحی حروف چاپی از نوع بدون سریف اقبال گسترده و فراگیری یافت که از این میان حروف فوچرا اثر پل رنر به ویژه قابل ذکر است. با ظهور نازیسم در دهه ۱۹۳۰، شماری از طراحان از جمله هربرت بایر، لاسلوموهولیناگی، یانچیکولد، هانس اشلگر، هنریون و برتولد وو لپ مجبور به مهارت شدند. طی اواخر دهه ۱۹۴۰ اولین گامها برای ظهور دوباره و چشمگیر طراحی گرافیک آلمان برداشته شد. مدرسه طراحی اولم که در سال ۱۹۴۹ تأسیس شد، دنباله روی نظویاتی شد که پیشتر مدرسه باهاوس ترویج کرده بود. از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۶ ماکس بیل و از اوایل دهه ۱۹۶۰ اتل آیشر مدیریت آن را بر عهده داشتند در آلمان شرقی سنتهای پیش از جنگ تولید کتاب، طراحی حروف چاپی و باسمه چوبی، مجدداً احیا شد عمدهترین شخصیتهای برجسته آلمان غربی که طی دهه ۱۹۶۰ظهور یافتند عبارت بودند از آنتون اسانکوویج، ویلی فلیکهاوس و هانس هیلمان. در همین زمان هرمان زاپ به عنوان یکی از عمدهترین طراحان حروف سده معاصر شهرت یافت. توانایی آلمان در تشویق و تجهیز نظریات رادیکال مجدداً در موفقیت گروه نوآور «رمبو، لینمییر، وند ساند » که طی اوایل دهه ۱۹۷۰ در فرانکفورد شکل گرفت مشهود است. طراحی گرافیک آلمان در سرتاسر سده بیستم بیانگر توانایی ملی قابل توجه آلمان در بهرهگیری از چالش خلاقانه بین سنت و نوآوری است.
طراحی گرافیک آمریکا American graphic design
از دهه ۱۸۶۰ باظهورنخستین بنگاه تبلیغاتی، تا دهه۱۸۸۰ که تجهیزات حروف چینی لینو تایپ و مونو تایپ ابداع شد، آمریکا پایهگزار نوع سنت
ابتکاری هنری و فنی در این زمینه شد که تا سرتاسر سده بیستم تداوم یافت. آرمانهای جنبش هنر و صنایع دستی در آثار چهار طراح حروف بزرگ آمریکایی تجلی مییافت که عبارت بودند از دانیل برکلی اپدایک، فرد ریک دبلیو گودی، بروس راجرز و ویلیام ادیسون ویگنز. از اوایل دهه ۱۹۳۰ تا اواخرجنگ جهانی دوم، جامعه طراحی گرافیک آمریکا با مهاجرت گسترده طراحان مهم اروپایی به آمریکا که به دلیل شرط نامساعد سیاسی اروپا به آمریکا پناه آورده بود ند، بسیار غنا یافت. از جمله افراد شاخص لاسلو موهولی ناگی بود که «مؤسسه طراحی شیکاگو» را در سال ۱۹۳۷ تأسیس کرد، و هربرد بایر که در نیویورک ساکن شد. در اوایل دهه ۱۹۴۰ مؤسسه بستهبندی آمریکا (CCA) با انعقاد قراردادهایی با هنرمندانی چون بنشان و هنری مور برای طراحی آثار تبلیغاتی، افق تازهای را پیش روی این حرفه گشود. پیوند بین هنرهای زیبا و حرفه طراحی پیش از همه در CCA، و حتی در مسابقه بزرگ و تأثیر گذار، «ایده های بزرگ انسان غربی» تحقق یافت. سالهای دهه ۱۹۵۰ سالهای غنا و رفاه بود و حرفه تبلیغات رشد قابل توجهی داشت، خیابان مادیسون نیویورک به مرکز تبلیغات دنیا بدل شد. دفاتر مختلف طراحی که به همت چارلز اما، ریموند لوئی و هنری دریفوس افتتاح شد، پیشقراول رویکرد چند تخصصی در مواجه با مسائل طراحی محسوب میشوند. مجلات پرخوانندهای چون لوک و لایف، مفر مهمی برای تصویر سازان و عکاسان فراهم ساخت. تا انتهای دهه ۱۹۵۰ تعدادی از طراحان جهان برجسته و شاخص ظهور یافتند: پل راند، ویلیام گلدن، رابرت براون جان، ایوان چرمایوف، تام گیزمار، سائولباس و هنری وولف طی دهه۱۹۶۰ باتحول و تکامل تلویزیونهای رنگی، رسانه همگانی نوینی را با قابلیتهای جدید پیش روی طراحان نهاد تصاویر و همانگیز این دوران به عنوان موازنهای در برابر سبک طراحی حروف بینالمللی بود که هنوز جلوه آن در بسیاری از بروشورها و برنامهای هویت بصری شرکتها به چشم میخورد. سبک شهودی و نخلیهگرای طراحی و تصویر سازی با ظهور طراحانی چون هرب لوبالین و میلتون گلیزر از آتلیهپوش بین، که از اواخر سال۱۹۶۰ به بعد فعال شدند تحول یافت تجربهگیری در همه زمینهها ادامه داشت و در آن پاپ ارت، ارت نوؤ ارت دکو نوستالژی دوران ویکتوریایی همه به یکسان وجود داشت بی آن که هیچ سبکی تفوق داشته باشد نوعی تمایز خلاق بین آثار مربوط به سواحل غربی و شرقی آمریکا نیز پدیدار شد سا حل غربی بیشتر پر تحرک و تجربهگرا بود، درحالی که ساحل شرقی در تلاش برای پیجویی یک فلسفه کارکرد گرایانه همچنان چشم به دستاوردهای اروپایی داشت، اگر چه دهه۱۹۷۰ به دلیل فقدان هر طرح واقعا نوآورانه یا چشم انداز طراحی متمایز بود، ولی تقاضا به طور روز افزرن برای حرفهها و مهارتهای طراحی گرافیک و برای خلق ارتباطات بصری با مضامین اجتماعی و سیاسی افزایش یافت اما همین دوره محافظهکاری یک دهه رشد چشمگیر را در حرفه طراحی را به همراه داشت که با ظهور ایدههای پست مدرنیستی و مطرح شدن نظریات وینگارت مدرس بر نفوذ در باسل، همراه شد «موج نو» طراحان به رهبری آپریل گریمان در ساحل غربی تلاش داشت تا تحولات فنآورانه جدید را با رویکردهای آزادتر و طنز آلودتر سبک طراحی حروف بین المللی ترکیب کند.
طراحی گرافیک بریتانیا British Graphic Design
ازدهه ۱۸۵۰ هنرگرافیک بریتانیا به طور فزاینده بازتابی بود از افراط کاریهای تزیینی سلیقه ویکتریایی. این جهت گیری به سمت عوام زدگی و ابتذال درصنعتگری دستی، ازسوی ویلیام موریس که بر ضرورت بازگشت به معیارهای قرون وسطایی نقاشی و انتشار کتاب تاکید داشت به چالش فراخوانده شد. تلاشهای وی درسال۱۸۹۰ که انتشارات کلمسکوت را تاسیس کرد، قوت گرفت و فراگیر شد صنف کارگران هنری و موسسه نمایشگاهی هنر و صنایع دستی نیز با نظریات موریس همدلی داشتند. انتشارمجله استودیو در سال۱۸۹۳، موجب تمرکز توجه برسبک آرتنوو در انگلستان شد. وقتی مدرسه مرکزی هنر و صنایع لندن درسال ۱۸۹۶ تاسیس شد تا مشوق کاربرد صنعتی از هنرهای تزئینی باشد، خود پیش در آمدی شد برای تحولات آموزشی بیشتر دراوایل دهه ۱۹۰۰، کشور بریتانیا به دلیل میراث ویلیام موریس وجنبش هنر و صنایع دستی که آشکارا بر سنت و صنعتگری دستی متکی بود موفق به جذب جنبش مدرن نشد. درسال ۱۹۱۵ انجمن طراحی وصنایع (DIA) با گشایش نمایشگاهی درگالری وایتشا پل لندن و با عنوان «طراحی وصنعتگری دستی در چاپ» تاسیس شد. طراحان پوستری چون برادران بگاراستاف، جان هاسال و دادلی هاردی شهرت فراوانی یافتند و حضور فرانکپیک در اداره حمل و نقل درلندن شرایط کاری مناسبی برای هنرمندان فراهم ساخت. درسال ۱۹۱۶ پیک سفارش حروف چاپی اداره حمل ونقل لندن را به ادوارت جانستون داد. اما اثر شاخص و قدرت این دوره پوسترآلفرد لیته برای جنگ جهانی اول با عنوان کشورت به تو نیاز دارد بود که چهره لردکیشنر را نشان میداد که مردم را به جنگ فرا میخواند. دهه ۱۹۲۰ شاهد ظهور بنگاههای پیشروی تبلیغاتی همچون « نبسون و کرافورد» بود و فردی چون اشلی هاوندن به زودی به عنوان یک مدیر هنری مبتکر و تاسیسگذار مطرح شد خلاقترین طراح پوستر در دهههای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ مکنایت کوفر بود که تحولات مدرنیسم در اروپا را پیگیرانه تعقیب میکرد. طراحی حروف این دوره بیشتر با آثار استاندلی موریسون، بتریکا وارد و برنامه توسعه طراحی حروف در شرکت منوتایپ تشخص مییابد. تاکید موریسون بر سنت نقشی تاکید کننده در دوری گزینی بریتانیا ازسبک طراحی حروف بین المللی داشت.
تاسیس جامعه هنرمندان صنعتی (که بعداً با عنوان انجمن رسمی طراحان معروف گشت) درسال۱۹۳۰زمینهای برای بحث وگفتگوهای تخصصی فراهم ساخت دراواسط دهه ۱۹۳۰ با هجوم گروهی ازمهاجرین اروپایی ازجمله هنریون وهانس اشلگر ثمره تفکر بنیادین آن را فراهم ساخت. در آغاز جنگ جهانی اول وزارت اطلاعرسانی (MOI) به عمدهترین حاوی طراحی برای نسل رو به ظهور طراحان ازجمله میلزگری، هنریون، اشلگر و جورجهیم بدل شد. ابرام گیمز برای بخش روابط عمومی اداره جنگ مشغول به کار شد و پوسترهای برجسته وچشمگیری خلق کرد. جشواره بریتانیا (۱۹۵۱)، تحولات اوایل دهه۱۹۵۰را تحت شعاع خود قرار داد، به ویژه در تاثیرگذاری آن مدهای طراحی حروف برای حروفچینی نمایشی اوائل سده نوزدهم. اواخر دهه۱۹۵۰ شاهد کنارهگیری از هنر تجاری و گرایش بسمت حرفه تخصصی طراحی گرافیک بود، به ویژه در برنامههای طراحی هویت سازمانی که با فعالیتهای مراکزی چون انجمن هانساشلگر و انجمن طراحی هنریون اجرا میشد. ظهور این گرهها منادی اضمحلال «ستاره های» طراحی مستقل اوائل همین دهه بود. تحولات و ناآرامیهای دهه ۱۹۶۰ موجب ظهور هنرپاپ وسایکودلیا شد. درمقابل ابداعات طراحی در حوزه عمومی ارجحیت و تفوق فزایندهای داشت. به دنبال سیستمهای طراحی نشانه راهنمایی رانندگی جوک کینر، برنامه طراحی هویت سازمانی چشمگیر و متمایزی برای اداره راه آهن بریتانیا ازسوی واحد تحقیقات بازاریابی (۱۹۶۴) ونیز برنامه جسورانه طراحی تمبر اداره پست که در سال ۱۹۶۶ آغاز شد ارائه گردید. تاسیس انجمن طراحان و مدیران هنری(۱۹۶۲) مشوق استانداردهای عالی جدیدی در طراحی گرافیک و تبلیغات بود. این تحولات همزمان بود با ورود چند طراح تاثیرگذار آمریکایی به بریتانیا ازجمله رابرت براون جان، باب گیل، ولوکلین. درسال۱۹۶۲ موسسه «فیلیشر، فوربز وگیل» که طلایه دارپنتاگرام بود، تاسیس شد. اواخر دهه ۱۹۶۰ آغازگر دوره رشد حرفه طراحی گرافیک با استقرار چندین دفترمهم مشاوره طراحی بود. بسیاری از برنامههای عظیم طراحی هویت سازمانی طی دهه ۱۹۷۰آغاز شد و طراحی به تدریج پیوند نزدیکتری با تجارت بزرگ یافت. تبلیغات بریتانیایی به ویژه با تبلیغات فراواقعی مسابقه سیگار بنسون و هیجز (اثر کلوت دیکنوسن پیرس) و رقابت انتخاباتی حذب محافظ کار در سال ۱۹۷۹ (اثر«ساچی وساچی») شهرت جهانی یافت. ظهورپانک دراواخردهه۱۹۷۰، به ویژه واکنشی بود به تاثیر فزاینده رفتار مشارکتی در بین تمامی شاخههای فعالیت طراحی طی دهه۱۹۸۰بسیاری از گروههای کوچک به چالش با مراکز عمده مشاوره پرداختهاند. طراحی و مد بتدریج مترادف هم گشتند. به ویژه با افزایش طراحی خرده فروشی وتاسیس مجلات سبک زندگی همچون I-D ودفیس. مدیرهنری دفیس، نویل برودی، شهرتی فراگیر برای انطباق پست مدرنیسم باطراحی حروف و طراحی مقالات یافت. رشد گسترده رایانههای اپل مکینتاش حرفه طراحی را برای غیر حرفهها امکان پذیر و تسهیل کرد و در عین حال استانداردهای جدیدی برای کارایی تولید در تکیههای طراحی پدیدآورد. تبلیغات بریتانیا با تبلیغات تلویزیونی و ویدئو پاپ ها که در آن از امکانات و فنون متحرک سازی تصاویر رایانهای فراوان استفاده میشود، همچنان به خلق آثار کیفی تصویرسازی ادامه میدهد. اوائل دهه ۱۹۹۰ شاهد تعدیل بازار کار طراحی بود که منجر به اضمحلال اگر چه موقت مراکز عمده مشاوره طراحی شد.
طراحی گرافیک ژاپن Japanese Grapuic Design
جنبش مدرن طراحی گرافیک ژاپن دراواخر دهه۱۹۴۰طی دوره توسعه سریع صنعتی شدن شکل گرفت در آن دوره نیاز فرایندهای به خلق نوعی زبان گرافیکی متمایز حس میشد که بتواند فرهنگ سنتی ژاپن را با باز سازی فراینده ایدههای غربی در دوره پس از جنگ در هم آویزد تا بیش از این نمونههای نسبتا نادری از تبادل فرهنگی بین ژاپن و غرب وجود داشت درحالی که آثار چاپی و باسمههای ژاپنی از اواسط سده نوزدهم بر هنرمندان و طراحان غربی تاثیر فراوان به جای گذاشته بود اما دردهه۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ شماری از طراحان ژاپنی به اروپا سفر کردند تا با طراحان پیشرو در فرانسه و آلمان ملاقات کرده و با آنان به کار بپردازند در دهه ۱۹۵۰ حرکت به سمت استانداردهای طراحی غربی با رهبری ماساروکاتسومی، منتقد و روزنامهنگار هدایت میشد و ساکوکامکورا نظریات ساختگرایی را به خدمت گرفت در سال ۱۹۵۱ وی نقشی اساسی در پایهگذاری باشگاه هنرمندان تبلیغات ژاپن» (۱۹۵۱) داشت که تا تعطیلی آن در سال ۱۹۷۰، کانونی برای مباحث حرفهای فراهم ساخت انتشارمجلاتی چون آیدیا ۱۹۵۳، دیزاین ۱۹۵۹ و گرافیک دیزاین۱۹۵۹ که کاتوسمی دایر کرد تحولات و پیشرفتهای طراحی ژاپن را در سطحی بینالمللی تبلیغ و ترویج کردند مجله گرافیک دیز این باقوت از سبک طراحی حروف بینالمللی حمایت کرد طراحی گرافیک ژاپن با همکاری کاتسمیدر آثار بصری بازارهای المپیک توکیو۱۹۶۴ و به دنبال آن مشارکت در نمایشگاه اکسپو۷۰ اوزاکا و المپیک زمستانی ۱۹۷۹ در ساپرو تاثیری جهانگیر داشت طی دهه ۱۹۷۰ نسل نو ظهوری شامل ایکوتاناکا شیجو فوکودا، کیوشی اَوازو، تادانوری یوکو و اکوایشیوکا تلاش داشتند تا نوعی سبک جانشین ژاپنی منحصربه فرد را جایگزین جهانگرایی وارداتی کنند طراحان گرافیک به طور روز افزون در کنار متخصصین معماری فین و مد لباس به کار پرداختند طی دهه۱۹۸۰ موج نو طراحان جوان مانند تاکاهیساکا میجویو، تاکانوبوایگاراشی از یک رویکرد آزادتر و مشهودیتر در تضاد بارز با اصول سنتی تجسمی که کامکورا و معاصرینش برقرار کرده بودند تبعیت کردند در ژاپن نیز همچون بسیاری از کشورهای اروپایی صنایع موسیقی و مد لباس موفقیتهای جالب توجهی برای عرض اندام طراحی گرافیک فراهم ساختند این غنا و تنوع گویایی آن بود که طراحی گرافیک در ژاپن به طور روزافزون در عرصه بینالمللی تاثیر گذار شده است.
طراحی گرافیک فرانسه French Graphic Design
طراحی گرافیک فرانسه بیش از هر چیز به دلیل سهم آن در طراحی پوستر متمایز و چشمگیر است. در سرتاسر روزهای شیرین دهههای ۱۸۹۰ و ۱۹۰۰ شمار زیادی از طراحان بزرگ پوستر همچون هنری دوتولوزلوترک، پییربونار، ژول شره یوجین گرازیت و آلفونس موشا قابلیتهای انداموار و تزیینی سبک آرت نوو را کشف و به کار گرفتند. از دهه۱۹۲۰ تا جنگ جهانی دوم نوعی سنت تصویری قابل توجه گل (فرانسوی) به ویژه در آثار اساتیدی چون جین کارلو، کاساندره، و پاول کولین، ظهوریافت. در بسیاری از پوسترهای این طراحان، پیچیدگی چشمگیری از نظر محتوی و هم از جنبه اجرایی کار مشهود است. تصویر سازی کتاب و تبلیغات این دوره علیرغم تکثیر و تنوع زیاد سبکها، کمتر قابل توجه و برجسته است. طراحان پس ازجنگ چون ریموند ساویناک و برنارویمو، سبکی را بر اساس خود انگیختگی طنز و گرافیکی به کمال رساندند. اگر چه بسیاری از آثاری که طی این دوره ابداع شدند، فاقد نوآوری و صلابت مشهود در آثار کاساندره و معاصرینش بود، اما با تحسین و تشویق گستردهای مواجه شدند. از نظر طراحی حروف، دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰برای طرحهای حروف چاپی اثر روجر اکسکوفن و به ویژه ادریان فروتیگر مورد توجه بود. حروف بدون سریف فورتیگربه نام یونیورس(۱۹۵۷) به عنوان یکی از منطقیترین و موفقترین برنامه طراحی حروف سده بیستم مورد توجه قرارگرفت. ناآرامیهای سیاسی ۱۹۶۸ زمینهساز خلق نظریات خود انگیختهای بسیار پرشور و ابتکاری در گرافیک شد و موجبات ظهور انتشارات زیرزمینی و مخفی را فراهم کرد. موسسه طراحی گراپوس حرفه سنتی تجاری را با کار انحصاری برای آرمانهای با ارزش در حوزه عمومی به چالش گرفت. سنت هوشمندی و افسونگری آثار گرافیکی فرانسوی طی بیست وپنج سال گذشته توسط رومن شسلویچ که مهاجری لهستانی بود، بسط گسترش یافت. سهم و مشارکت شسلویچ خود نمونهای است از گستره فزاینده تاثیرات بینالمللی، که اگر چه در خلق برخی آثار برجسته تاثیرگذار بود، اما تشخیص شخصیت یگانه آثار فرانسوی دهههای پیشین را دشوار میسازد.
طراحی گرافیک هلند Dutch Graphic Design
هلند، به دلیل تاثیر طراحان شاخصی که شهرت بینالمللی کسب کردهاند سهم مهمی در تاریخ و تکامل طراحی گرافیک ایفا کرده است. در دهه۱۸۹۰ و اوایل دهه۱۹۰۰ سبک آرت نوو فراگیر شد ویان تروپ به عنوان شخصیت پر نفوذ آن معروفیت یافت. پس ازجنگ جهانی اول دو گرایش عمده ظهوریافت؛ در یک سو نظریات کاملاً نوآورانه و بنیادگرای داستیل بود و در مقابل پیروی از اصول سنتی طراحی حروف، طراحی کتاب و حروف هلندی، پیت زوارت، پل شویتما و ویلم ساندبرگ از جمله برجسته ترین افراد حرفهای گرایش نوآور بودند، در حالی که یان ون کریمپن بیشتر نظریات کلاسیک طراحی حروف را مطرح میساخت. توانایی هلند در تقویت تحولات بینالمللی طراحی بیش از همه در آثار طراحی حروف تجربهگرای هندریک ورکمان که تلاش داشت تا داستیل و اصول ساختگرایی را کشف و بسط دهد مشهود است. طی سده بیستم گرایش به سمت تلفیق حرف دستی با نظریههای پیشگام به طراحی گرافیک هلند کیفیتی متمایز بخشیده است. این امر به ویژه در دستاوردهای پیشتازانه یک حامی منحصر به فرد طراحی یعنی اداره دولتی پست، تلگراف و تلفن هلند (PTT) بازتاب یافته است؛ از زمان انتصاب یانفرانسوا ون روین به عنوان مدیر اجرایی ادارهای درسال ۱۹۲۰ ، این سازمان عظیم دولتی از هنرمندان و طراحان پیشرو برای خلق برنامههای چشمگیر هویت بصری بهره برده است. دراوایل دهه ۱۹۶۰ توتال دیزاین رویکرد چند تخصصی نوینی را برای حل مسائل طراحی در هلند ارائه داد که در این میان ویم کرول به مدت بیست و پنج سال در چهره شاخص با شهرت جهانی بدل شد. رهآورد توتال دیزاین ارائه دانش نوین طراحی در حوزه تبلیغات عمومی بود که موفقیت آن زمینهساز ظهور دومین نسل طراحان شد و بدین ترتیب حرفه طراحی نوآورانه را در سرتاسر هلند تثبیت کرد. شکوفایی جنبش پیشروی طراحی گرافیک هلند از اواسط دهه ۱۹۷۰ طراحان برجستهای چون آنتون بیک ویان ون تورن در آمستردام و گرت دامبار در لاهه را پرورش داد که شهرت جهانی کسب کردند.
آپدایک ، دانیل برکلی (۱۸۶۰-۱۹۴۱) Updic Daniel Berkeley
چاپگر، طراح وصاحب نظر اهل آمریکا. جانشین تئودرلوود وین، به همراه فردریک گودی و بروس راجرز از چهرههای شاخص و تاثیرگذار بر احیاء طراحی حروف آمریکایی طی دهههای آغازین سده بیستم بود. وی در انتشارات ریورساید در کیمبریج ماساچوست به کار مشغول شد و سپس در سال ۱۸۹۳ انتشارات «مری مونت» را در بستون تاسیس کرد. کتابهایی که این انتشاراتی به چاپ رساند بسیار متمایز و نفیس بود و بسیاری از تولیدات اولیه آن معرف دستاوردهای ویلیام موریس و انتشارات کلمسکوت بود. کتاب دوجلدی عالمانه وی با نام حروف چاپی: تاریخ، شکلها، و کاربرد آنها (۱۹۲۲) تحول سبکهای طراحی حروف را از سده پانزدهم به بعد تجزیه و تحلیل میکنند.
اثر هنری Art Work
این اصطلاح به آن نوع آثارتصویری، نموداری و عکاسی (یعنی آثاری که حروف چینی نیستند) اطلاق میگردد که توسط یک طراح یا کاردان اثر هنری برای تکثیر یا باز تولید آماده شده است. وقتی تمامی عناصرحروف و طرح در جای خود قرار گرفتند، این کپی آماده عکسبرداری یا «اثر نهایی» یا«مکانیکال» مینامند. اثر نهایی معمولاً واجد تمام مشخصات لازم برای هر نوع باز تولید یا چاپ است. عمدتاً به صورت اختصاری Artیا arw هم گفته میشود.
اصلاح مؤلف Author s Correction
اصلاحات و تغییراتی که مؤلف پس از آن که متن نهایی حروفچینی شد، انجام میدهد. همچنین نگاه کنید به علائم اصلاحی و ویرایشی، اصلاحات جزئی.
اعدادرومی Roman numberals
نظام رقمی ابداعی رومیان، که مبتنی برترکیب نمادها و حروف بزرگ این نظام سرانجام جای خود را به اعداد عربی داد:
I ۱ VIII ۸
II ۲ IX ۹
III ۳ X ۱۰
IV ۴ L ۵۰
V ۵ C ۱۰۰
VI ۶ D ۵۰۰
VII ۷ M ۱۰۰۰
امروزه به استثناء مواردی چون عنوان سر فصلها و یا بخشها به ندرت استفاده میشود.
اعدادعربی Arabic Numbrals
اعدادی که درحدود ۵۰۰ میلادی نخستین بار در هند ابداع شدند و در حدود ۱۱۰۰ میلادی توسط عربها به اروپا برده شد. ولی فقط از حدود سال ۱۴۰۰ کاربرد عمومی یافت. نگاه کنید به اعداد رومی.
اکسکوفن ، راجر(۱۹۱۰-۱۹۸۳) Excoffon Roger
طراح گرافیک و طراح حروف چاپی، خود آموخته و جامعالاطراف اهل فرانسه. در مارسی به دنیا آمد و برای تحصیل نقاشی به پاریس رفت، و خیلی زود به حرفه طراحی گرافیک پرداخت. دفتر طراحی مستقل خود را در سال ۱۹۴۷ افتتاح کرد، و در همین حال به عنوان مدیر هنری شرکت حروف ریزی اولیو در مارسی به کار پرداخت. درسال ۱۹۵۶ مشترکاً بنگاه تبلیغاتی U&Oرا تاسیس کردند که بنگاه موفقی بود و سفارشات بزرگی از جمله برای شرکت کفش بالی و شرکت هواپیمایی ایرفرانس اجرا کرد. وی سپس در سال ۱۹۷۲ دفتر مشاوره طراحی خود را با نام Excoffon Conseil تاسیس کرد. پوسترهای بیشمار وی طیف چشمگیری از روشهای گرافیکی را به همراه نوعی رویکرد طراحی حروف منسجم و پایا به نمایش میگذارد. وی تعدادی حروف چاپی مناسب برای حروف چینی نمایشی رابرای شرکت «اولیو» تهیه کرد از آن جمله حروف چاپی« بانکو» (۱۹۵۱)، «میسترال» (۱۹۵۳)، «کالیپسو» (۱۹۵۸)، «نورد» (۱۹۵۹) و شاهکار وی «آنتیک الیو» (۱۹۶۲).
الفباAlphabet
مجموعهای از حروف یا علائم، که با ترتیب مشخص و منظمی آرایش شده و برای نوشتن زبان استفاده میشود. در حوزه حروفچینی به یک دست کامل حروف چاپی سربی با یک اندازه مشخص یا طیف کاملی از اندازههای حروف چینی نوری که فونت نامیده میشود، اطلاق میگردد.
الفر، دیک(۱۹۱۰-۱۹۹۰) Elffers Dick
طراح گرافیک و نمایشگاه، تصویرگر و نقاش اهل هلند بین سالهای ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۳ در فرهنگستان هنر روتردام به تحصیل پرداخت. وقوع جنگ جهانی دوم موجب متوقفشدن فعالیت طراحی و نقاشی وی شد. در سال ۱۹۴۵ دفتر طراحی خود را در آمستردام تاسیس کرد. طی سالهای دهه۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ پوسترهای بیاد ماندنی مثلاً پوستر دموکراسی هوشیار و تصاویر بیشمار موسیقی و فیلم برای جشنواره هلند طراحی کرد. وی در سال ۱۹۶۸ و ۱۹۷۴ در نمایشگاه دو سالانه پوستر در ورشو شرکت جست. رنگهای تند، طراحی حروف و نقوش مبتکرانه الفر، که هیجان و پویایی زیادی را به نمایش میگذارد، برای طراحی جلد کتاب و جلد نوار استفاده شد. وی همچنین چند نمایشگاه ازجمله سالن هلند درآشویتس (۱۹۸۰) را طراحی کرد.
Em اِم
اندازه حروف چاپی که برابراست با مجذور اندازه هر حرف، یعنی ام۱۰ پونت برابر است با ۱۰پونت ×۱۰پونت، یا ام۱۲ پونت برابراست با ۱۲ پونت ×۱۲پونت. اندازه ام۱۲پونت (۲۱/۴میلی متر) را به طور قراردادی پیکاام میگویند. اندازههای خط و مساحت حروف معمولاً با پیکاام مشخص میشود.
امگیره (مجله ) Émigré
نگاه کنید به رودی واندرلندز.
En اِن
اندازه حروف چاپی که نصف اندازه ام است.
انتشارات اراگنی(۱۸۹۴-۱۹۱۲) Eragny Press
موسسه انتشاراتی خصوصی که لوسین پیسارو(۱۸۶۳-۱۹۴۴) نقاش، تصورگر و حکاک چوب، در همرشایر لندن تاسیس کرد. وی که پسرکامی پیسارو نقاش امپرسیونیست بود، در سال۱۸۹۰ فرانسه را ترک کرد تا از رنسانس انتشار کتاب که حاصل موفقیت انتشارات کلمسکوت ( متعلق به ویلیام موریس) بود، بهرهمند شود. بسیاری ازکتابهای زیبایی که در انتشارات اراگنی به چاپ رسید تصاویر باسمه چوبی سبک آرت نوو با حروف چاپی «بروک» بود که پیسارو در سال۱۹۰۳ طراحی کرد.
انجمن رسمی طراحان(CSD)
Chartered Society of Designers
معروفترین انجمن تخصصی بریتانیایی که تلاش دارد تا استانداردهای اجرایی و ارتباطی طراحی را تعیین و تثبیت کند. این انجمن در سال۱۹۳۰ در لندن شکل گرفت و در آغاز به عنوان انجمن هنرمندان صنعتی و متعاقب آن به انجمن هنرمندان و طراحان صنعتی تغییر نام داد.
انجمن طراحان ومدیران هنری(D & A D )
Designers and Art Directors Association
انجمن طراحی و تبلیغات پیشروی بریتانیایی که در سال۱۹۶۲ در لندن تاسیس شد تا استانداردهای آفرینش هنری را در بریتانیا ارتقاء دهد. عضویت در این انجمن فقط شامل کسانی میشد که آثارشان در نمایشگاه انجمن و دوسالانه پذیرفته شده باشد. برنامههای آموزشی انجمن توسط متخصصین خبره انجام میشد و به منظور آشنایی تازه واردان با مشکلات و انتظارات کار حرفهای، طراحی شده بود.
انجمن طراحی وصنایع(DIA)
Design and Industries Associton
یکی از سازمانهای طراحی بریتانیا که در سال ۱۹۱۵ درلندن تاسیس شد. عضویت در این انجمن که بر اساس الگوی ورک بوندآلمان شکل یافته بود، برای همه متخصصین، مدرسین و عموم آزاد بود. هدف اصلی انجمن ارتقاء استانداردهای طراحی در صنایع بریتانیا بود. اگر چه درسالهای نخست نگرش «هماهنگی باهدف» را مدنظر قرار داده بود، اما در گسستش ازسنت جنبش هنر و صنایع دستی با مشکل مواجه شد، طی دهه۱۹۳۰ گرایش آشکارتری نسبت به تحولات جنبش مدرن در اروپا وجود داشت. انجمن با تبلیغ تولید ماشینی و مواد مناسب به همراه اجتناب از تزیینات افراطی، نقش بسزایی در بهبود استانداردهای چاپ پیش از جنگ جهانی دوم داشت. وجود اعضایی چون هارولد کرون فرانک پیک و سرفرانسیس نینل به ترویج این پیام که«هیچ چیز نباید زشت باشد» کمک رساند. این انجمن که هنوز فعال است پس از تاسیس (شورای طراحی) صنعتی در سال ۱۹۴۴ نقش مسلط خود را به میزان قابل توجهی از دست داد.
انجمن هنرهای گرافیک آمریکا (AIGA)
American Institute of Graphic Art
در سال۱۹۱۴ در نیویوک تاسیس شد و قدیمیترین و بزرگترین سازمان آمریکا است که خود را وقف علایق خالقان و استفادهکنندگان هنرهای گرافیک کرده است. این سازمان موسسهای غیرانتفاعی است که تمام هم خود را از طریق برپایی نمایشگاهها، همایشها، مسابقات و انتشارات و هر کاری که موجب ارتقاء و بسط و گسترش شاخصهای هنرگرافیک ایالات متحده تا رسیدن به کمال مطلوب شود، معطوف کرده است. در سال۱۹۷۴سازمان حمل و نقل دولت ایالات متحده سفارش طراحی مجموعه کاملی از نمادهای استفاده کننده را برای کاربرد بین المللی به این موسسه ارائه داد. کمیته مشاورهای متشکل از پنج طراح گرافیک شاخص با مدیریت توماس گیزماراز شرکت چرمایوف وگیزمار و شامل اعضایی چون رادولف دوهاراک، سیمورشواست، ماسیمووینلی و جان لس بر روی هر یک از نشانهها به تحقیق و ارزشیابی پرداختند. مجموعه نهایی از سوی موسسه کوک و شانوسکی طراحی شد.
اندازه حروف Type Measurement
نگاه کنید به نظام اندازه پونت انگلیسی آمریکایی، نظام پونت اروپایی(دیدو)، پونت
اندازه حروفریزی Composition Size
اصطلاحی برای اندازه خاصی از حروف چاپی که معمولاً برای حروفچینی متن به کار میرود. به طور معمول با پونت ۶تا ۱۴٫
انیمیشن، نقاشی متحرک Animation
نوعی روش فیلمسازی که توهم حرکت را با نمایش سریع تصاویر ثابت متوالی پدید میآورد. این تصاویر میتوانند به صورت طرح، فتومونتاژ یا مدلهای سه بعدی باشد. طی دهههای ۱۹۲۰ و۱۹۳۰ شرکت فیلمسازی آمریکایی برادران وارنر، متروگلدن، مایر و والت دیزنی، فیلمهای کارتونی را از حالت ابتدایی کمیک استریپ به شکل روایی کاملاً موفقی بدل ساختند. بسیاری از طراحان گرافیک از قابلیتهای فراوان انیمیشن درجهت اهداف تبلیغی، اطلاع رسانی وسیاسی بهره بردند. از اوایل دهه۱۹۸۰ به این سو انیمیشن رایانهای به تدریج نقش عمدهای در تهیه فیلمهای کیلپ ویدئویی و تبلیغات تلویزیونی ایفا میکند.
ایرابراشAirbrush
نوعی ابزار نقاشی، مشابه قلم خودنویس بزرگ، که به یک دستگاه کمپرسور هوا وصل میشود و امکان پاشش کاملاً کنترل شده رنگ یامرکب را پدید میآورد. اجرای یک اثر موفق ایر براش بستگی به کاربرد ماهرانه پوششهای چسبی(ماسکه) و سپس جدا کردن آنها از سطح کار دارد. این پوششها امکان میدهند تا پاشش رنگ به طور دقیق فقط در محدوده سطح موردنظر که فاقد پوشش است انجام گیرد. روش ایربراش توانایی زیادی در خلق جلوههای سایه روشن کاملاً دقیق و ظریف دارد. کاربرد ایربراش به دلیل قابلیتهای متنوع آن برای خلق جلوههای فرا واقعی که تصویرسازان تجاری و نیز هنرمندان نقاشی بهره زیادی از آن میبرند، در زمینه روتوش عکاسی هم بسیار رایج است.
ایکرسلی، تام (۱۹۱۴-۱۹۹۷) Eckersley Tom
طراح گرافیک اهل بریتانیا که طی جنگ جهانی دوم شهرت یافت و طی سه دهه بعد از آن موقعیت شاخصی به عنوان اهل فن و مدرس داشت. وی طی سالهای۱۹۳۰ تا ۱۹۳۴ در کالج هنراستافورد در لنکشایر به تحصیل پرداخت. بین سالهای ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ در لندن به کار پرداخت و به همراه اریک لومبر، آثارمختلفی برای سفارش دهندگان چون شرکت حمل و نقل لندن و شرکت شل طراحی کرد. هنگامی که به عنوان نقشهبردار در نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا به کار مشغول بود (۱۹۴۰-۴۵)، برای بنگاههای خدمات عمومی نظیر وزارت اطلاعات و اداره پست همگانی نیز پوستر طراحی کرد. وی پس از جنگ کار مستقل و موفق خود را تثبیت کرد. آثارایکرسلی همواره گویای توانایی وی دراستخراج عناصر پیچیده و ارائه صریح و آشکار آن به زبان گرافیکی بود. در سال ۱۹۴۹ برای خدمتش به طراحی پوستر بریتانیا موفق به دریافت جایزه OBE شد. بین سالهای۱۹۵۷-۱۹۷۶ریاست بخش طراحی گرافیک کالج چاپ لندن را بر عهده داشت. درسال ۱۹۶۳ به عنوان RDI انتخاب شد. در سال ۱۹۹۰ نشان انجمن رسمی طراحان را دریافت کرد وی از اعضاء AGI و مولف کتاب طراحی پوستر (۱۹۵۴) است.
ایمیج ، سلوین (۱۸۴۹-۱۹۳۰) Image Selwyn
هنرمند وطراح گرافیک اهل بریتانیا که با آرتورهگارت مکموردو در تاسیس صنف سنچری در سال ۱۸۸۲ مشارکت داشت. در سال ۱۸۸۴ برای نخستین شماره مجله صنف با نام هابیهورس جلد طراحی کرد. در آثار گرافیکی وی علاقه به تصویربرداری قرون وسطایی با گرایش به خلق نوعی زیبایی شناسی بصری مناسب با جنبش نوظهور هنر و صنایع دستی تلفیق شده است. آثار وی در برگیرنده طراحی شیشه منقوش، طراحی حروف چاپی، تصویرسازی، معرقکاری و منبت کاری است.
ایونیک (حروف چاپی) Ionic
نوعی حروف چاپی متداول که برای روزنامه ها طراحی شد و نخست در دهههای ۱۸۳۰ و۱۸۴۰ رواج یافت. این حروف شباهت هایی با سبک خانواده حروف چاپی مصری دارد. ایونیک به دلیل حروف سریف گوشه دار قاب شده و بخشهای صعودی و نزولی کوتاه، در اندازههای کوچک هم واضح و خواناست.
بارکدBar Code
نقوش رایج و متداول به شکل خطوط عمودی که بر روی بستهبندیها، کتابها، مجلات و غیره چاپ میشود و با دستگاههای حساس نوری متصل به رایانه خوانده میشود. امروزه بسیاری ازفروشگاهها سوپر مارکتها بیش از پیش به اعتبار و صحت این وسیله برای کنترل دقیق کالاهای خود اتکا میکنند. به طور معمول این علائم شامل اطلاعاتی در مورد نوع یا طبقه محصول، شمارهشناسایی کارخانه تولید کننده و شمارهشناسایی محصول است.
بالمر، تئو(۱۹۰۲-۱۹۶۵) Ballmer Theo
طراح و معلم سوئیسی، و پیشگام سبک طراحی حروف بین المللی. وی تحت نظر ارنت کلیر درمدرسه هنر و صنایع دستی زوریخ و برای مدت کوتاهی در مدرسه باهاوس به تحصیل پرداخت. اهمیت بالمر به آثاری مربوط میشود که طی اواخر دهه۱۹۲۰ و اوائل دهه ۱۹۳۰ تهیه کرد.
کاربرد جسورانه وی از گرید به همراه تبعیت وی از اصول سبک داستیل، نشانههای اولیهای از نحوه شکلگیری طراح گرافیک پس از جنگ جهانی دوم در سوئیس فراهم میسازد. وی از سال۱۹۳۱ به مدت سه دهه استاد با نفوذ مدرسه هنر و صنایع دستی باسل بود.
بالمر، والتر(متولد۱۹۲۳) Ballmer Walter
طراح متولد سوئیس، که بخش عمده فعالیت حرفهای خود را در ایتالیا سپری کرد. پس از تحصیل در مدرسه هنری باسل، در لوسرن (Lucerne) و برای آتلیه، بوگری در میلان به کار پرداخت. وی تا سال ۱۹۵۶ به شرکت اولیوتی در میلان ملحق شد و در بخش تبلیغات، طراحی صنعتی و روابط عمومی آن به کار پرداخت. وی تا سال۱۹۸۱ در شرکت اولیوتی باقی ماند و پروژههای تبلیغاتی و طراحی شرکت را از جمله نمایشگاهها و دیوارنگارهها را به انجام رساند. در آثار او اصول طراحی حروف سوئیسی با قریحه ایتالیایی در هم آمیخته شده است.
باودن، ادوارد (۱۹۰۳-۱۹۸۹)Bawden Edward
طراح، تصویرگر وباسمه ساز ماهر و جامع الاطراف انگلیسی، به ویژه در زمینه چاپ لینولئوم با نوعی سبک گرافیکی که در آن طنز ظریف و حس قوی نقوش با یکدیگر تلفیق شده است. طی سالهای ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۵ در کالج سلطنتی هنر لندن، تحت نظر پل ناش به تحصیل پرداخت و در آنجا با اریک راویلیوس ملاقات کرد. طی جنگ جهانی دوم به عنوان هنرمند دوره جنگ بسیار سفر کرد. باودن علاوه بر تصویرسازی کتابهای بیشمار و موفق، چند سال برای « انتشارات کورون»، «شل» «فورچن اندماسون»، بانک ملی وستمینستر و شرکت حمل و نقل لندن به کار پرداخت. دستاوردهای هفت دهه فعالیت وی شامل طراحی کاغذ دیواری، دیوارنگاری، طراحی پارچه، پوستر، کاغذهای نقشدار، و آگهیهای تبلیغاتی بود. در سال ۱۹۴۶ موفق به کسب جایزهCBE شد. و در سال ۱۹۴۹ به عنوان RDI برگزیده شد. در سال ۱۹۵۶ به عضویت به فرهنگستان سلطنتی لندن (رویال آکادمی) در آمد.
بران ، دونالد (متولد۱۹۰۹) Brun Donald
طرح گرافیک و نماشگاه اهل سوئیس. وی زمانیکه در مدرسه هنر و صنایع دستی آلمان مشغول تحصیل بود، فعالیت حرفهای خود را در یک آتلیه طراحی گرافیک در باسل آغاز کرد. سپس در فرهنگستان FAK در برلین تحصیلات خود را ادامه داد و در سال۱۹۳۳ به باسل بازگشت و فعالیت حرفهای خود را با تاسیس یک دفترطراحی آغاز کرد. آثار بران که به مدت چهاردهه به دلیل طنز شیوای پوسترهایش شهرت یافت، طیف قابل توجهی از روشهای مختلفی را به نمایش میگذارد. طرحهای وی برای نمایشگاه شامل طراحی برای دوسالن نمایشگاه ملی سوئیس در سال ۱۹۳۹ زوریخ، طراحی استند در نمایشگاه جهانی بروکسل (۱۹۵۸) و نمایشگاه اکسپولوزان (۱۹۶۴) بود. علاوه بر این وی همکاری منظمی درSChweizer Mustermesseسالانه درباسل دارد. همچنین طی سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۷۴ در مدرسه هنر و صنایع دستی باسل به تدریس مشغول بود. وی یکی از بنیانگذاران AGI است.
پلانتین Plantin
نوعی حروف چاپی رومی رایج که در طراحی کتاب کاربرد فراوان دارد. این حروف راپییرپونت تهیه و در سال۱۹۱۳ شرکت مونوتایپ منتشر کرد (۱۹۱۳). این حروف بر اساس نوعی حروف متعلق به سده شانزدهم که در دفتر کریستوف پلانتین چاپگر و ناشر معروف در آنتورپ یافت شد، طراحی گردید. این حروف که زواید نسبتاً ضخیمی داشت، به دلیل ارتفاع ایکس زیاد و فاصله میانی باریک، بسیار به صرف و اقتصادی بود. این حروف با ضخامتهای مختلف موجود است. مشخصه نسخه ایتالیک پر انحنای آن فرمهای نسبتا کوتاه قسمت نزولی حروف است.
پونت(پنط) Point
واحد اندازهگیری استاندارد در حروفچینی. یک پونت «آمریکایی ـ انگلیسی۳۵% میلی متراست؛۱۲پونت معادل یک پیکاام است. یک اینچ معادل ۷۲ پونت است. پونت دیدواروپایی ۳۷۵% میلی متر است. اندازههای پونت استاندارد در اندازه گیری حروف عبارتند از ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۸،۲۰،۲۴،۳۰،۳۶،۴۲،۴۸،۶۰،۷۲٫
پهنای حروف چاپی Set
اندازهای که عرض نسبی حروف چاپی را مشخص میسازد. عرض set با پهنترین حروف (معمولا باحروف بزرگ M یاWمشخص میشود و تمامی حروف دیگر به تناسب، شکل آن نسبتی از این اندازه اختصاص داده میشود.
تریکت ووب Trickeet & webb
نام موسسه مشاوره طراحی در لندن که در سال۱۹۱۷توسط لین تریکت (متولد۱۹۴۵) در لندن تاسیس شد. تریکت در مدرسه هنر چلسی در لندن آموزش دید(۱۹۶۲-۱۹۶۶) و وب درکالج هنرکانتربوری کنت (۱۹۶۳ـ۱۹۶۷). آن دوهنگامی که برای شرکت «درک فورسیت» در لندن کار میکردند با هم آشنا شدند(۱۹۷۰ـ۱۹۷۱). تخصص آنان در زمینه طراحی، گرافیک، بستهبندی، طراحی نمایشگاه و برخی پروژههای معماری بود که با همکاری موسسه «تریکت» به انجام رساندند. طرحهای آنان دارای نوعی پیچیدگی بصری بود که گویای درک و آگاهی شان از سابقه طراحی گرافیک دوره پس ازجنگ بریتانیا بود. در آثار آنان غالباً حروفچینی چشمنواز با تصاویری که به تصویرگران و عکاس برجسته و پیشرو سفارش میدادند ترکیب میشد. آنان جوایز نقره انجمن طراحان و مدیران هنری را برای آگهی پستی، هویت سازمانی و طراحی کتاب، جایزه طلای طراحی بستهبندی بینالمللی در نیویورک و نشان اولین سه سالانه پوستر در موزه هنر مدرن تویاما در ژاپن را دریافت کردند. آنان همچنین برای پست سلطنتی لندن تمبر طراحی کردند.
تزئینات چاپی Printer s ornament
عناصر تزئینی و سنتی صفحه آرایی همچون نقوش چاپی، حاشیهها و اسلیمیها برای ایجاد جلوههای بصری در عناصر نوشتاری مانند صفحات عنوان یا سر صفحه فصلها به کار میرود.
تصویرنشانه Pictogram / graph
نشانه تصویری که باز نمایی ساده شدهای از یک شیء یا فعالیت خاص است.
تک خطMonolin
هر نوع حروف چاپی که ضخامت و پهنای شکل حروف یکسان باشد. البته در نگاهی دقیقتر ممکن است تفاوتهای ظریفی در ضخامت حروف برخی از این اصطلاح حروف چاپی تک خط مشاهده میشود.
تلینگاتر، سولومون(۱۹۰۳ـ۱۹۶۹) Telingater Solomon
طراح گرافیک و طراح حروف. از پیشروان ساختگرایی روسی طی دهههای ۱۹۲۰ و۱۹۳۰٫ طرحهای حروف چینی وی برای کتاب پوستر و طرحهای فتومونتاژ زیرکانه و پر تحرکاش گویای تاثیرپذیری وی از سبک دادا هستند. وی طی سالهای ۱۹۱۹تا ۱۹۲۰ در باکو دید و در سالهای ۱۹۲۰تا ۱۹۲۱ در مدرسه «وخوتماس» مسکو آموزش دید. از سال ۱۹۲۵کار حرفهای خود را در مسکو آغاز کرد و برای مؤسسات انتشاراتی طراحی کرد و دانش فراگیری در زمینه تولید کتاب کسب کرد. وی مدتی مدیر هنری مؤسسه انتشاراتی حذب کمونیست بود. (۱۹۳۳ـ۱۹۴۱) و در سال ۱۹۳۷ موفق به دریافت نشان طلا برای طراحی کتاب در نمایشگاه بینالمللی پاریس شد. علاقه وی به فرم حروف و سنت چاپ روسی در طرح حروف چاپی بسیار موفق وی به نام حروف «جاب ورک» (۱۹۶۳) که بر اساس حروف دستنویس «سیریلیک» طراحی شده بود مشهود است. در سال ۱۹۶۳موفق به کسب جایزه گوتنبرگ در لاپیزیک شد.
صفحه آرایی Layout
طراحی، ترسیم، پیش طرح کتاب، آگهی تبلیغی، عنوان صفحه و. . . که طراح برای تعیین کلیت ظاهر و ارتباطات بین عناصری چون تصاویر، عکس و متن تهیه میکند. معمولا تا پیش از انتخاب طرح نهایی برای تولید چندین نوع صفحه آرایی پیشنهادی برای آزمون رنگ و اندازه کار تهیه و آماده میشود.
طراحی نشانه Signage
اصطلاحی برای هماهنگسازی نیازهای نشانهای مسیریابی، آموزشی و اطلاعرسانی برای استفاده در محیطهای شهری، ساختمانها و مناسبتهای مهمی همچون نمایشگاهها طراحی نشانه یکی از مولفههای همبسته بسیاری از برنامههای هویت سازمانی است.
علائم اصلاحی و ویرایشی Proof correction marks
مجموعه علائم استانداردی که حروفچین، ویراستار و نمونهخوان در مرحله آمادهسازی و تصحیح نسخه برای چاپ استفاده میکنند. البته تفاوت چشمگیری بین علائم اصلاحی مورد استفاده در بریتانیا و ایالات متحده وجود دارد.
علامت تجاری Trademark
نشانهای به شکل یک نماد یا حروف نشانه، که برای شناسایی و یا وحدت بخشی به محصولات و خدمات یک سازنده یا تامین کننده خاص استفاده میشود.
کاغذآنتیکAntique paper
نوعی کاغذ چاپ نورد نخورده، با سطح زمخت و کمی آهاردار که عمدتاً برای بروشور، جلد کتاب و نوشت افزار به کار میرود. اگر خطوط قالب کاغذ به روشنی قابل رؤیت باشد antiqueLaid میگویند و در غیر این صورت antique wore گفته میشود.
کاغذ با پرداخت ماشینی (MF)
Machin –finished Paper
معمولا به صورت مختصر کاغذ MF هم گفته میشود. انواع مختلف کاغذهای بدون روکش که با عبور بین غلتکهای دستگاه، هر دو سوی آن پرداخت میشوند. این نوع کاغذها میتوانند بسته به نیازهای متنوع کاغذسازی و یا برای چاپگر بسیار متفاوت و متنوع باشند.
کاغذ باروکش ماشینیMachin –Coated Paper
کاغذی که طی مراحل ساخت ماشینی، با استفاده از غلتکهایی که مخلوطی از چسب مواد معدنی برخوردارند، روکش میشود. کیفیت سطح نهایی کاغذ با برخی از کاغذهای هنری قابل رقابت است. همچنین نگاه کنید به کاغذوکش دارو کاغذ روکشدار براق.
کاغذ بالعاب ماشینی(MG)
Machine ـglazed Paper
غالبا به صورت مختصر کاغذ MG هم گفته میشود. نوعی کاغذ بدون روکش، که غالبا برای چاپ پوستر به کار میرود و یک روی آن زبر است و روی دیگر آن به صورت ماشینی براق یا گلاسه شده است.
کاغذ بدون پوششBank Paper
کاغذ نازک، محکم و بدون پوشش مشابه با کاغذ محکم اما کمی روشنتر است. برای تحریر کردن، نسخهبرداری با کاربن و برای رسم پیش طرح مناسب است.
کاغذ پارچهایRag Paper
کاغذ تحریر مرغوبی که از خمیر کاغذی پارچهای ساخته میشود.
کاغذپوشش دار Coated Paper
اصطلاحی عام برای نوعی کاغذ چاپ که سطح آن با لایه ظریفی از خمیر پوشیده شده است. سطح کاغذهای پوششدار برای چاپ نیم سایه ظریف و کپی رنگی بسیارمناسب است و چاپ با کیفیت بالا را امکانپذیر میکند. نگاه کنید به کاغذ پوشش دارنورد شده.
فهرست مطالب :
مقدمه :
کاربرد رنگ در طراحی گرافیک
طراحی گرافیک
طراحی گرافیک آلمان
طراحی گرافیک آمریکا
طراحی گرافیک بریتانیا British Graphic Design
طراحی گرافیک ژاپن
طراحی گرافیک فرانسه
طراحی گرافیک هلند
آپدایک ، دانیل برکلی
اثر هنری Art Work
اصلاح مؤلف Author s Correction
اعدادرومی Roman numberals
اکسکوفن ، راجر
الفبا
الفر، دیک
Em اِم
انتشارات اراگنی
انجمن رسمی طراحان
انجمن طراحان ومدیران هنری(D & A D )
انجمن طراحی وصنایع(DIA)
انجمن هنرهای گرافیک آمریکا
اندازه حروف
اندازه حروفریزی
انیمیشن، نقاشی متحرک
ایرابراش
ایکرسلی، تام
ایمیج ، سلوین
ایونیک (حروف چاپی)
بارکدBar Code
بالمر، تئو
بالمر، والتر
باودن، ادوارد
بران ، دونالد
پلانتین
پونت(پنط)
پهنای حروف چاپی
تریکت ووب
تزئینات چاپی
تصویرنشانه
تک خط
تلینگاتر، سولومون
صفحه آرایی
طراحی نشانه
علائم اصلاحی و ویرایشی
علامت تجاری
کاغذآنتیکAntique paper
کاغذ با پرداخت ماشینی (MF)
کاغذ باروکش ماشینی
کاغذ بالعاب ماشینی(MG)
کاغذ بدون پوششBank Paper
کاغذ پارچهایRag Paper
کاغذپوشش دار
مقاله فرهنگ طراحی گرافیکی، گرافیک تجاری
در این کتاب در فصل اول با فرهنگ طراحی گرافیک آشنا خواهید شد و در فصل دوم با آگهی گرافیکی آشنا خواهید شد و در فصل سوم شما با انواع بیلبوردهای تبلیغاتی گرافیکی آشنا میشوید. در فصل چهارم با پوسترهای تبلیغاتی گرافیکی، در فصل پنجم با بسته بندی های گرافیکی و در فصل ششم با اوراق اداری گرافیکی آشنا خواهید شد.
سرفصل های پژوهش گرافیک تبلیغات، گرافیک تجاری، فرهنگ گرافیک تبلیغاتی
کاربرد رنگ در طراحی گرافیک
طراحی گرافیک
طراحی گرافیک آلمان
طراحی گرافیک آمریکا
طراحی گرافیک بریتانیا British Graphic Design
طراحی گرافیک ژاپن
طراحی گرافیک فرانسه
طراحی گرافیک هلند
آپدایک، دانیل برکلی
اثر هنری Art Work
اصلاح مؤلف Author’s Correction
اعدادرومی Roman numberals
اکسکوفن، راجر
الفبا
الفر، دیک
Em اِم
انتشارات اراگنی
انجمن رسمی طراحان
انجمن طراحان ومدیران هنری(D & A D )
انجمن طراحی وصنایع(DIA)
انجمن هنرهای گرافیک آمریکا
اندازه حروف
اندازه حروفریزی
انیمیشن، نقاشی متحرک
ایرابراش
ایکرسلی، تام
ایمیج ، سلوین
ایونیک (حروف چاپی)
بارکدBar Code
بالمر، تئو
بالمر، والتر
باودن، ادوارد
بران ، دونالد
پلانتین
پونت(پنط)
پهنای حروف چاپی
تریکت ووب
تزئینات چاپی
تصویرنشانه
تک خط
تلینگاتر، سولومون
صفحه آرایی
طراحی نشانه
علائم اصلاحی و ویرایشی
علامت تجاری
کاغذ آنتیک Antique paper
کاغذ با پرداخت ماشینی (MF)
کاغذ باروکش ماشینی
کاغذ با لعاب ماشینی (MG)
کاغذ بدون پوشش Bank Paper
کاغذ پارچهای Rag Paper
کاغذ پوشش دار