معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب نقاشی » رمزگشایی سه‌لتی باغ لذت‌های دنیوی نقاشی هیرونیموس بوش

رمزگشایی سه‌لتی باغ لذت‌های دنیوی نقاشی هیرونیموس بوش

سه‌لتی باغ لذت‌های دنیوی نقاشی هیرونیموس بوش

 

رمزگشایی سه‌لتی باغ لذت‌های دنیوی نقاشی

اثر هنرمند: هیرو نیموس بوش

(این اثر مشهورترین نقاشی این هنرمند می باشد)

باغ لذت‌های دنیوی، همچنین مشهور به هزاره، نام یک سه‌لتی نقاشی، اثر هیرونیموس بوش، نقاش مشهور هلندی سده ۱۵-۱۶ میلادی است. این اثر از سال ۱۹۳۹ میلادی، تاکنون در موزه دل پرادو در اسپانیا نگه‌داری می‌شود.

سه‌لتی باغ لذت‌های دنیوی، مشهورترین و همچنین جاه‌طلبانه‌ترین اثر هیرونیموس بوش شناخته می‌شود. شاهکار بوش، اوج هنر وی را دربر دارد، بطوری‌که در هیچ یک از آثار گذشته وی، چنین پیچیدگی در معانی و تشبیه روشن وجود ندارد. سه‌لتی، چند داستان مربوط به کتاب مقدس و صحنه‌هایی از اعمال کفرآمیز را را مجسم می‌کند. این داستان‌ها بخشی از دکترین مسیحیت در سده‌های میانه بودند.

خط افق در پانل مرکزی دقیقأ ادامهٔ پانل سمت چپ است.علت اتصال این دو کار برای بیان حال و هوایی یکسان در دو مکان می‌باشد. در روی زمین انواع حیوانات عجیب در کنار حیوانات واقعی‌تر از تابلوی سمت چپ مشاهده می‌شود. انسان‌ها در گروه‌های مختلف در حال برگزاری انواع مراسم هستند. گیبسون تاریخدان شهیر این عکس را رفتاری بی شرمانه می خواند در حالی که دیکنسون این نمایش را کنجکاوی در نوجوانان می‌داند. اشخاص بی گناهانه در حال لذت بردن از خوشی‌های مصنوعی هستند، خوشی‌هایی از قبیل لذت‌های جنسی، بازی در آب، سواری بر روی حیوانات بی گناه، خوردن و آشامیدن و بازی و جست و خیز در طبیعت.

در وسط تصویر خانه‌ای شیشه‌ای همانند زمین وجود دارد که ترک‌های بسیاری خورده است. در وسط و پایین این کره افرادی در حال لذت بردن و اعمالی بی شرمانه می‌باشند، در بغضی از متون این کره نمادی از شکننده بودن دنیای لذات است. حضور تعدادی مرد و زن سیاه پوست در اثر بیانگر مساوی بودن حقوق انسان‌ها از نظر بوش است اما عده‌ای به این باورند که اینان همان نجیب زادگان وحشی هستند، کسانی که در آن دوره برای خدمت به افراد سرمایه دار و ثروتمند خریداری می شدند. شخصی در پایین کادر، پشت زنی که به نشانهٔ غرور گیلاسی بر سر خود گذاشته، ایستاده که با موهای زن پوشیده شده‌است و در حال دادن نوشیدنی به فرد دیگری است که نگاهش به صدفی در بالای سرش می‌باشد. این شخص به تعابیر گوناگون شخصی است که با دادن نوشیدنی باعث ایجاد نجابت در افراد می‌شود.

 

سه‌لتی باغ لذت‌های دنیوی نقاشی هیرونیموس بوش
سه‌لتی باغ لذت‌های دنیوی نقاشی هیرونیموس بوش
سه‌لتی باغ لذت‌های دنیوی نقاشی هیرونیموس بوش

 

خلاصه ای از  هیرو نیموس بوش

هیرونیموس بوش (به هلندی: Hieronymus Bosch) با نام اصلی Jheronimus van Aken (تولد حدود ۱۴۵۰ تا ۹ اوت ۱۵۱۶)، نقاش هلندی بود. عمده دلیل شهرت وی، کاربرد نقوش خیالی برای بیان مفاهیم اخلاقی و هم‌چنین حکایت داستان‌ها است. نقاشی‌های هیرونیموس بوش پیش‌درآمد سده‌های میانه سبک سوررئالیسم است.

 

زندگی هیرو نیموس بوش

هیرونیموس بوش با نام یِرونیموس (یا یوئن، که به ترتیب شکل‌های لاتین و آلمان مرکزیِ نام Jerome هستند) فن آخن (به معنای از آخن) متولد شد. او برخی از آثار نقاشی خود را با نام جرونیموس بوش (که در زبان هلند مرکزی یرونیموس بوس، تلفظ می‌گردد) امضا کرده‌است. این نام از محل تولد او؛ سرتوخن‌بوس، که دِن بوش نامیده می‌شد، آمده‌است.
دربارهٔ زندگی یا تحصیلات بوش اطلاعات کمی در دسترس است. وی نامه یا روزنوشته‌ای از خود باقی نگذاشته‌است و هر آنچه در مورد او جمع‌آوری شده‌است، حاصل ارجاعات مختصر به او در اسناد شهرداری سرتوخن‌بوس، و دفاتر صورت‌حساب حواله‌های محلی انجمن برادری بانوی مقدس بوده‌است. دربارهٔ شخصیت یا دیدگاه او دربارهٔ معنای هنرش نیز اطلاعی در دست نیست. حتی روز تولد بوش نیز با قطعیت مشخص نشده‌است. سال تولد او براساس پرتره‌ای (که ممکن است سلف پرتره باشد) و اندکی پیش از مرگ او در سال ۱۵۱۶ کشیده شده‌است، سال ۱۴۵۰ میلادی تخمین زده شد. این نقاشی هنرمند را در سالمندی، به احتمال زیاد اواخر دهه شصت عمر خویش، به تصویر می‌کشد.
بوش در نزدیکی سرتوخن‌بوس، که شهری در ایالت پادشاهی باربانت بود به دنیا آمد و تمام عمرش را در آنجا زندگی کرد. او دو برادر و یک خواهر داشت. پدربزرگش جان فن آخن (درگذشته به سال ۱۴۵۴) نقاش بود و اولین بار در سال ۱۴۳۰ در مدرکی از او نام برده شد. جان پنج پسر داشت که ۴ نفر از آن‌ها نقاش بودند، ولی هیچ اثر هنری از این افراد به جای نمانده‌است. پدر بوش آنتونیوس فن آخن (درگذشته به سال ۱۴۷۸) به عنوان مشاور هنری انجمن برادری بانوی مقدس فعالیت می‌کرد. تصور می‌شود جرومینوس نقاشی را از پدر یا یکی از عموهای خویش آموخته‌است.
در قرن پانزدهم سرتوخن‌بوس، شهری رو به رشد در جنوب هلند کنونی بود. این شهر در نیمه اول قرن پانزدهم میلادی تحت کنترل خاندان بورگوندی بود، و پس از آن به سلطهٔ دودمان هابسبورگ درآمد. در سال ۱۴۶۳، ۴۰۰۰ خانه در آتش‌سوزی مصیبت‌باری در این شهر سوختند و احتمال وجود دارد بوش ۱۳ ساله شاهد آن ماجرا بوده. او در زمان حیاتش نقاش معروفی شد، به‌طوری‌که حتی از خارج از هلند نیز سفارشاتی دریافت می‌کرد. بوش در ۱۴۸۸ به انجمن برادری بانوی مقدس پیوست. این انجمن، یک گروه مذهبی محافظه‌کار سنتی متشکل از ۴۰ شهروند پر نفوذ از سرتوخن‌بوس و ۷۰۰۰ عضو خارجی از سراسر اروپا بود.
بوش در فاصله سال‌های ۱۴۷۹ تا ۱۴۸۱ با آلیت گویائرتس فن دن میروین که چند سالی از او بزرگتر بود، ازدواج کرد. پس از ازدواج آن‌ها به اوریشخوت که همسر بوش در آنجا خانه و زمینی را از خانواده ثروتمندش به ارث برده بود، نقل مکان کردند.
در اسناد انجمن برادری بانوی مقدس، تاریخ مرگ بوش سال ۱۵۱۶ ثبت شده‌است. در آگوست آن سال مراسم باشکوهی برای بزرگداشت خاطرهٔ او در کلیسای سنت جان برگزار گردید.

 

نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو

www.fikano.ir

 

 

تصویری از  هیرو نیموس بوش

 

آثار نقاشی هیرونیموس بوش

 

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

نقاشی “روشن‌بینی” اثر رنه ماگریت

  ترجمه مجله‌هنر رنه ماگریت (۱۸۹۸-۱۹۶۷) روشن‌بینی | ۱۹۳۶ Rene Magritte⁣ (۱۸۹۸-۱۹۶۷) La Clairvoyance⁣ ۱۹۳۶ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس