
“اوژن دولا کروا” مهم ترین نقاش رمانتیک فرانسوی
فردیناند ویکتور اوژن دولاکروا (۲۶ آوریل ۱۷۹۸ – ۱۳ اوت ۱۸۶۳) مهمترین نقاش رمانتیسیسم فرانسه است. وی در شیوه ی رنگ پردازی و موضوع های برگرفته از ادبیات انگلیسی و ضرب قلم خاص خود از سایر رمانتیسیسم ها (چون ژریکو) متفاوت است.
او شخصیتی چند وجهی بود که علایق وسیع و متنوعی داشت. عنوان انقلابی افراطی از آن رو به وی تحمیل شده بود که نمیتوانست معیارهای آکادمیک را بپذیرد. بحثهای مربوط به یونانیان و رومیان، که در آنها بر طراحی درست تأکید میشد و پیوسته از شبیهسازی تندیسهای کلاسیک سخن میرفت، برای وی جالب توجه نبود. او معتقد بود که در نقاشی، رنگ از طراحی و خلاقیت از دانش، بسیار مهمتر است. در حالی که دومینیک انگر و پیروانش شیوهٔ فاخر را می پروراندند و پوسن و رافائل را ستایش میکردند، دولاکروا با ارجح دانستن نقاشان ونیزی و روبنس، هنرشناسان را به شگفتی وا میداشت. دولاکروا، که انگر از او بهعنوان مخرب هنر میهراسید، ادبیات و تاریخ را برای موضوعاتی میکاوید که بتوانند، با اسلوب جذاب و احساس برانگیز وی، بیانگر غایات شخصیاش باشند.
اوژن دولاکروا از دانشآموختگان دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس بود. وی از موضوعات فاضلانهای که آکادمی به تصویر در آوردنشان را از نقاشان میخواست خسته بود، و در سال ۱۸۳۲ به شمال آفریقا سفر کرد تا دربارهٔ رنگهای تابناک و آرایههای رومانتیک جهان عرب پژوهش کند.
در سال ۱۸۲۲، اوژن دلاکروا به عنوان نقاشی مطرح شد که نقاشیهایش دارای معیارهای نقاشانهٔ رومانتیکی هستند؛ جایگاهی که ژریکو سخت به دنبال آن بود. دلاکروا هفت سال از ژریکو جوان تر بود و زمینهای مشابه با او داشت-پاریسی و ثروتمند. مانند ژریکو، او اساساً خودآموخته و مستقل بود و شاهکارهای بزرگ را در لوور مطالعه کرد، به ویژه آثار روبنس، تایتن و ورونسه. او با دیدن آتلیههای گرو و ژریکو شگفت زده شد. در ۱۸۱۸ با ژریکو دوست شد و برای یکی از شخصیتهای کلک مدوز مدل شد.
در ۱۸۳۳-۱۸۳۲ میلادی، از دلاکروا خواسته شد تا مأموریت دیپلماتیک دوک مورنای را به مراکش به صورت تصویری مستند کند. او با اشتیاق زیاد صدها نقاشی آب رنگ خلق کرد که بن مایههای شرق گرایانهٔ جالبی را باقیماندهٔ عمرش در اختیار او قرار دادند. در مراکش، دلاکروا وارد دنیایی از معماری، لباسها و مناظر عجیب و غریب شد که در پارچه، کاشی و طراحی داخلی شان پر از نورهای تند و رنگهای درخشان تصور نکردنی بودند. انتخاب رنک دلاکروا متنوع تر و رنگین تر شد که در زنی از الجزیره که در سال ۱۸۳۴ در پاریس کشیده شد، به خوبی به چشم میخورد. برای ورود به دنیای دست نیافتنی حرمسرا، دلاکرئا باید مجوزهای ویژهای را کسب میکرد. حال و هوای این نقاشی، حس خلوت جویانه و پرشور این خلوتگاه شهوانی را تجسم کرده است. همینطور میتوانیم هالهای از بوی خوش، بوی گل و دود قلیان را حس کنیم. رنگهای دلاکروا مانند موضوعش پر احساس اند. رنگهای لکه لکهاند و نمادهای کرانی اغلب ممتد نیستند یا کشیده نشدهاند بلکه فقط از طریق ایجاد نشان هاس کناری مادی گرایی شدهاند. دریایی از نقاشی و رنگ که کل سطح تصویر را پوشش داده است، فضا و هم سطح بودن نئوکلاسیک را محو کرده است. این تکنیک آغاز نقاشی آزادانه از آن چیزی بود که به نظر بازنمایی یا استقرار یک سبک جدید هنری است، امپرسیونیسم.
نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو
www.fikano.ir
آثار نقاشی اوژن دولا کروا
(نام آثار در زیر تصاویر درج شده است)



