معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب نقاشی » نقاشی سلف پرتره (خودنگاره) ونسان ونگوگ ۱۸۸۶ و زندگینامه

نقاشی سلف پرتره (خودنگاره) ونسان ونگوگ ۱۸۸۶ و زندگینامه

خودنگاره ونسان ونگوگ

 

ونگوگ این خودنگاره را در سال ۱۸۸۶ کشید. (تصویر بالا)
این اثر اولین خودنگاره ی اوست و در آن از مدل نقاش هلندی قرن ۱۷، رمبرانت پیروی کرده است.
یک سال بعد از خلق این اثر، او تبعیتش را از اساتید بزرگ قدیمی به آوانگاردهای پاریسی تغییر داد.
او این نقاشی را تحت تاثیر تئوری رنگ نئو امپرسیونیستی، بر اساس کنتراست رنگ های مکمل خلق کرد.
سبز-آبی ای که در پس زمینه است، رنگ نارنجی-قرمز مو و ریش هنرمند را خنثی می کند.
در حالیکه سختی رنگ ها با قلم مو بالا برده شده است،حکایت از انرژی نقاشی، آشوب و پریشانی موجود در زندگی هنرمند دارد.

این اثر در موسسه ی هنرهای شیکاگو نگهداری می شود.

 

خودنگاره ونسان ونگوگ

 

ونگوگ این خودنگاره را در سال ۱۸۸۹ کشید. (تصویر بالا)

خودنگاره یک نقاشی رنگ روغن اثر هنرمند پست‌امپرسیونیسم، ونسان ون گوگ، است. این اثر که احتمالاً آخرین خودنگاره ون گوگ است، در سپتامبر سال ۱۸۸۹ میلادی پیش از اینکه او سن-رمی-دو-پروانس را ترک کند، کشیده شده‌است.

این نقاشی در موزه اورسی در پاریس نگهداری می‌شود.

ون گوگ حدود ۴۰ خودنگاره در مدت ۱۰ سال خلق کرد که بخش مهمی از فعالیت هنری او محسوب می‌شوند. او اغلب چهره خود را نقاشی می‌کرد زیرا پول کافی برای استخدام مدل نداشت.او این نقاشی را با خود به اور سور اواز برد و به پل گاشه نشان‌داد. پل گاشه این نقاشی را دارای احساسات شدید توصیف کرد.

تاریخ‌دانان هنر بر سر این که آیا این خودنگاره یا خودنگاره بدون ریش آخرین نقاشی ون گوگ است، اختلاف نظر دارند. اینگو اف والتر و ژان هولسکر باور دارند این خودنگاره آخرین نقاشی ون گوگ است. هولسکر باور دارد ون گوگ این نقاشی را پیش از این که به دلیل آسیب‌دیدن گوشش در بیمارستان بستری‌شود، کشیده‌است. رونالد پیک‌ونس فکر می‌کند خودنگاره بدون ریش آخرین نقاشی ون گوگ است.

ون گوگ این نقاشی را به برادرش تئودوروس ون گوگ که دلال آثار هنری بود فرستاد. او به همراه این نقاشی نامه‌ای نیز برای برادرش فرستاد که در آن این‌گونه نوشته‌بود: «باید [به این نقاشی] نگاهی بیندازی. امیدوارم متوجه شوی حالات چهره‌ام بسیار آرام‌تر شده‌اند، گرچه چشم‌هایم همان احساس ناامنی گذشته را دارند، یا شاید تنها به گمان من می‌آید»

تاریخ‌دانان هنر، والتر و متزگر، تصور می‌کنند که «این خودنگاره یک ژست زیبا نیست و واقع‌بینانه نیز کشیده نشده‌است … [این نقاشی] مخاطره و پریشانی بسیاری دیده که بتواند سراسیمگی و لرزش خود را کنترل کند.»طبق گفته‌های بِکِت، رنگ‌های وارفته و الگوهای آشفته به‌کار رفته در این نقاشی نشانی از تقلا و فشار و در اصل نمادی از وضعیت ذهنی هنرمند که تحت فشار روانی، جسمی و احساسی قرار دارد، هستند.

موزه اورسی در پاریس که در سال ۱۹۸۶ این اثر را به‌دست آورد، بیان‌کرد که بی‌جنبشی مدل با موها و ریشی که به صورت موج‌وار حرکت می‌کنند و با آشفتگی نیرومندتر نقش‌های عربی پس‌زمینه، در تضاد است.

 

خودنگاره ونسان ونگوگ

 

چند سطری در مورد ونسان ونگوگ، نقاش پر آوازه هلندی

وَنسان وَن گوگ یا وینسنت ویلم فان خوخ  (به هلندی: Vincent Willem van Gogh) (زادهٔ ۳۰ مارس ۱۸۵۳ – درگذشتهٔ ۲۹ ژوئیهٔ ۱۸۹۰) یک نقاش پسادریافتگر هلندی بود که کار او تأثیر گسترده‌ای بر هنر سده ۲۰ (میلادی) داشت. کارهای او شامل شب پر ستاره، تک‌چهره، خودنگاره، چشم‌انداز، طبیعت بی‌جان، سرو، کشتزار گندم و گل‌های آفتابگردان است. او از کودکی به نقاشی علاقه داشت ولی تا اواخر دههٔ دوم زندگی‌اش نقاشی نکرد. او بسیاری از کارهای شناخته‌شده‌اش را در دو سال آخر زندگی‌اش تکمیل کرد. وی در یک دهه بیش از۲٬۱۰۰ کار هنری تولید کرد که شامل ۸۶۰ نقاشی رنگ روغن و بیش از ۱٬۳۰۰ نقاشی با آبرنگ، طراحی و چاپ می‌شود.

ون گوگ در خانوادهای سطح متوسط به بالا به دنیا آمد و جوانی خود را به عنوان فروشنده آثار هنری گذراند. او پس از تدریس در آیل‌ورث و رامس‌گیت انگلستان به لاهه، لندن و پاریس مسافرت کرد. او در جوانی عمیقاً مذهبی بود و آرزو داشت کشیش شود. از سال ۱۸۷۹ به عنوان مُبلغ مسیحی در میان کارگران زغال‌سنگ در بلژیک فعالیت کرد و در آنجا آغاز به کشیدن طرح‌هایی از مردم محلی نمود. در سال ۱۸۸۵ سیب‌زمینی‌خورها را که نخستین کار مهم او شناخته می‌شود کشید. در مارس ۱۸۸۶ به پاریس رفته و با دریافتگری فرانسوی آشنا شد. بعدها به جنوب فرانسه رفت و تحت تأثیر نور آفتاب شدید آنجا قرار گرفت. هرچند او در زمان حیاتش در گمنامی به‌سر می‌برد و در تمام طول عمر خود تنها یک تابلو، یعنی تاکستان سرخ را فروخت. اما اکنون به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان سده ۱۹ (میلادی) در جهان شناخته می‌شود. ون گوگ شیفته نقاشی از مردم طبقهٔ کارگر مانند تابلوی سیب‌زمینی‌خورها، کافه‌های شبانه مانند تراس کافه در شب، مناظر طبیعی فرانسه، گل‌های آفتابگردان، شب پر ستاره و خودنگاره بود. وی در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی اختلال دوقطبی و فشار روحی رنج می‌برد.

هنوز در مورد نحوه مرگ ونسان تردید وجود دارد، برخی معتقدند او خودکشی کرده و برخی دیگر یقین بر کشته شدن وی دارند.

 

نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو

www.fikano.ir

 

 

دیگر آثار نقاشی سلف پرتره (خودنگاره) ونسان ونگوگ

 

خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
سیمای هنرمندِ بدون ریش

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

نقاشی “روشن‌بینی” اثر رنه ماگریت

  ترجمه مجله‌هنر رنه ماگریت (۱۸۹۸-۱۹۶۷) روشن‌بینی | ۱۹۳۶ Rene Magritte⁣ (۱۸۹۸-۱۹۶۷) La Clairvoyance⁣ ۱۹۳۶ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس