معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » برندینگ (طراحی برند و هویت سازمانی) » برندسازی داخل سازمانی یا اینترنال برندینگ چیست ؟

برندسازی داخل سازمانی یا اینترنال برندینگ چیست ؟

برندسازی درون سازمانی یا اینترنال برندینگ چیست ؟ سئوالی که به فلسفه ی وجودی یک برنامه اشاره می کند. این برنامه با این نگرش مطرح شده است که سازمان ها برای موفقیت در طرح های برند خود بایستی در کنار بازار خارجی به بازار داخلی نیز توجه داشته باشند. عملا معماری از ارتباطات اجتماعی درون سازمان شکل گیرد که در درون خود ارزش های برند سازمان نمود داشته باشد و این معماری ایجاد کننده ی مزیت رقابتی خواهد بود که به سادگی قابل تقلید نیست و جوشش آن با ترسیم نمای کامل ارزش های سازمانی همراه است. اما این سئوال که اینترنال برندینگ چیست ما را به سمت این هدایت می کند که به ماهیت و معنی این برنامه توجه عمیق تری شود. برندسازی داخل سازمانی یا اینترنال برندینگ چیست؟ برندسازی داخل سازمانی یا اینترنال برندینگ چیست؟ اینترنال برندینگ یک فرایند طولانی و زمان برو است که شانسی بزرگ برای بقای سازمان و شرایط پرنوسان بازار است.  نکته ی مهم اجرایی اینکه سازمان های مجری طرح های برند درون سازمانی (یا اینترنال برندینگ) بایستی مفاهیم برند و آمیزه های مدیریت منابع انسانی را به خوبی با هم ترکیب نمایند تا ساز و کار حمایتی و پایدارسازی برای اعمال این تغییرات ایجاد کنند. بنابراین سیستم پاداش و جبران خدمت در کنار سیستم آموزش و توسعه کارکنان نقش محوری و اساسی برای تحقق این برنامه ها خواهند داشت. اما انتظار از اینترنال برندینگ چیست ؟ همانطور که برنامه های اینترنال برندینگ منتهی به برنامه های رفتاری و انتقال پیامی خاصی می شود از درون سازمان ها نیز انتظار می رود که نظام رفتاری و پیامی ویژه ای مستقر کنند که امکان یکپارچه سازی ادعاهای سازمان در خارج را فراهم سازد. عملا سازمان ها با ادعا کردن خارج از خود زمینه توجه مشتریان به رفتارهای خود را فراهم می سازند اما متاسفانه به درون خود توجه کمی می کنند. این جمله همیشه صادق است که از کوزه همان برون تراود که در اوست! چگونه می توان مدعی شد که سازمان شما برای سلامت خانواده اهمیت زیادی قائل است در حالی که به سلامت کارکنان خود توجهی ندارید و کارکنان شما احساس سلامت بودن را نه از کار در شرکت شما دریافت می کنند و نه می توانند به کار منتقل کنند؟ چگونه سرعت عمل در پاسخگویی به نیازهای مشتری را شعار می دهید در حالی که به نیازهای کارکنان خود با سرعت بالا پاسخگو نیستید یا در سازمان خود کارکنانی را استخدام کرده اید که خصوصیات آنها چابکی و سرعت عمل را نمایش نمی دهد؟ اینترنال برندینگ به دنبال اتصال ادعاها و پیام های خارج از سازمان به درون سازمان است به شکلی که یک نظم و هارمونی مشخص را به نمایش بگذارد. نظمی که هر عنصر سازمان را نمایی از اجرایی بودن ادعاهای سازمان نمایش دهد و صداقت سازمان را تایید کند. هر چند برای اینترنال برندینگ تعریف واحدی وجود ندارد اما می توان آن را نگاهی از داخل سازمان به برند دانست. داخل سازمان به عنوان تولید کننده ی رفتارها و برخوردهای مورد انتظار خارج سازمان مورد توجه قرار می گیرد و رفتارهای مورد انتظار به صورت فرهنگ سازی نهادینه می شود. این مهم در شرکت های خدماتی بیشتر از تولیدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت زیرا تولید خدمات با اقدامات کارکنان سازمان جدایی ناپذیر است و عملا خدمات ارائه شده به همراه کارکنان سازمان ارائه می شود. بنابراین در پاسخ به این سئوال که اینترنال برندینگ چیست باید گفت که برنامه ای است آینده نگرانه برای پوشش ادعاهای خارجی سازمان و جوشش درونی آن از طریق منابع انسانی سازمان.   خروجی یک برنامه ی اینترنال برندینگ می تواند این موارد را شامل شود : کد های اخلاقی باید ها و نبایدهای رفتاری (خیره شدن به مشتری یا رفتارهای غیر سازمانی با همکاران) کلمات مجاز و غیرمجاز ( عدم استفاده از کلماتی مثل عزیزم و….) پوشاک قابل قبول (لباس رسمی یا غیررسمی تعریف شده) استاندارد راه رفتن در محل کار ( مثلا صدای پاشنه کفش خانم ها و…)   اما این موارد بر اساس کار تحلیلی تیم برنامه ریز برند درونی و با توجه به برنامه ی برند و طرح کسب و کار سازمان طراحی و پیاده سازی می شود.

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

طراحی برندینگ برای کافه رستوان

ایده ای بسیار زیبا برای طراحی برند و هویت بصری رستوران و کافه. هماهنگی بکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس