لوگو چیست؟
لوگو نمادیست برای بیان کردن یک عبارت یا یک مفهوم. آرم ها چیزی شبیه امضا برای اشخاص هستند. لوگو، نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط شرکت ها، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران و برند سازی، استفاده می شود.
تاریخچه پیدایش لوگو:
پیدایش لوگو و طراحی آن به زمان یونان باستان برمی گردد. عبارت “لوگو” از واژه یونانی “logos” بدست آمده است، که معنای لغوی آن “کلمه” است. واژه لوگو یعنی یک نام، سمبل، و با یک نشان تجاری که برای تشخیص آسان، طراحی شده است.
استفاده از نمادها وعلائم برای نشان دادن خطر، آگاهی و انتقال پیام به انسان پیش از تاریخ بر می گردد که با خراشاندن و ایجاد نقش بر دیوار غارها این کار را انجام می دادند. در جوامع قرون وسطایی بازرگانان و صنعتگران برای مشخص کردن کالا ها و محصولاتشان از علایم و نمادها بهره می بردند. و همچنین در آغاز قرن ۲۰ نیز گاوچرانان امریکایی برای مشخص کردن مالکیت دام های خود از علایم انحصاری استفاده می کردند.


ویژگی های یک لوگوی مناسب و با کیفیت:
طراحی ساده
مهم ترین اصل در طراحی لوگو ساده بودن آن است.برای آنکه لوگو و نشان شرکت شما در ذهن بیننده باقی بماند، باید آنرا ساده طراحی کنید و از بیان جملات طولانی در آن پرهیز کنید و تنها به بیان شعار تبلیغاتی شرکت خود در حد چند کلمه تاثیر گذار اکتفا کنید. لوگوهای پیچیده و مبهم شانس زیادی در جذب توجه اولیه مشتریان نخواهند داشت و موفقیت کار شما را به خطر می ندازد، پس همیشه در معرفی یک لوگو اصل ساده نگاری را در نظر داشته باشید.
جذاب و ارزش آفرین
توجه داشته باشید یک لوگو علاوه بر سادگی باید در جذب نگاه مشتری موثر عمل کند. لوگوهای موفق همیشه حامل پیامی بشردوستانه هستند. به عنوان نمونه لوگوی شرکتهای نفتی پس از عبور از دوره صنعتی شدن و رفتن دنیا به سمت انرژی های پاک و تجدید پذیر در لوگوی خود تغییر ایجاد کردند و المانی از انرژی های پاک در آن قرار دادند. اگر اساس یک شرکت بر پایه ی ارزش های انسانی بناشده باشد با استفاده از خلاقیت در طراحی لوگو می توان این مفهوم و ارزش را در لوگو قرار داد آنرا در ذهن مشتریان حک کرد و کسانی را که مانند شما فکر می کنند را به سوی شرکت و سازمان خود جذب کرد.


منحصر به فرد
لوگو شما باید قدرت حضور و رقابت در بازار را داشته و شرکت و برند شما را از سایر شرکتها متمایز کند. برای این کار باید از مرزها عبور کرد و از نشان های عمومی ،تصاویر و آیکون های تکراری استفاده نکرده و با خلاقیت لوگویی را طراحی کرد که مختص به خود شما باشد و تصویر مناسبی از شرکت شما را ارائه دهد.
انطباق پذیر
یکی از مهم ترین ویژگی های یک لوگوی خوب، انطباق آن با تمامی ابزارها و شیوه های تبلیغات در شرکت است. چون می خواهید از لوگوی در سایر روش های تبلیغاتی مانند بروشور، کارت ویزیت، وبسایت، استندها، بنرها و… استفاده کنید پس باید لوگوی شما به گونه ای طراحی شود که در همه این ابزاها قابل رؤیت باشد.

تصویر مناسب
شکل های هندسی استفاده شده در طراحی لوگوها هر کدام بیان کننده مفهوم خاصی هستند. مثلاً دایره مفاهیمی چون، امنیت، تکامل، تداوم و راحتی را منتقل می کنند یا مثلث بیشتر بیانگر مفهوم انرژی، قدرت، تعادل، نظم و حتی شاخصه های مذهبی هستند. و لوگوهای چهارگوش تصویری از منطق، اعتبار و دقت را تداعی می سازند و برخی از شرکت ها برای انتقال مفهوم تحرک ،پیشرفت و شادی از خط منحنی استفاده می کنند.
رنگ مناسب
رنگها نقش بسیار مهمی در طراحی یک لوگو جذاب و ماندگار دارد و استفاده درست و بجا از ترکیب های رنگی مناسب واکنش و حسهای متفاوتی را به بیننده منتقل می کند. در انتخاب رنگ لوگو باید به مواردی همچون سن،جنسیت و فرهنگ مردم بازار هدف توجه کرد. به عنوان نمونه معمولا در طراحی لوگو های شرکت های بیمه ای، هواپیمایی و بانکها از رنگ آبی استفاده می کنند به این دلیل که رنگ آبی القا کننده آرامش و امنیت است و از رنگ قرمز بیشر در طراحی لوگوی رستوران ها و صنایع غذایی، پوشاک، و لوازم خانگی به دلیل گرم بودن،جذابیت و قدرت جلب نگاه و توجه رنگ قرمز از آن آن استفاده می کنند. و همچنین از رنگ طوسی برای لوگوی صنایع خودرو سازی به دلیل انتقال حس استحکام و قدرت استفاده می کنند.
طراحی گرافیک و چاپ فیکانو
www.fikano.ir
