معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب نقاشی » تکنیک های نقاشی با رنگ روغن

تکنیک های نقاشی با رنگ روغن

“اوژن دولا کروا” مهم ترین نقاش رمانتیک فرانسوی
نقاشی های رنگ روغن رمز و رازهای بزرگی دارند و در ذهن بسیاری از افراد، این روش نقاشی با اعتبار تر از دیگر نقاشی ها است. همچنین لذت کار با رنگ روغن غیر قابل انکار است. رنگ های خالص روغنی با رایحه ای خوش واقعاً خوشایند هستند.
شما را با نکات ریز نقاشی با رنگ روغن آشنا می کنیم. در این مطلب آشنایی با نوع رنگ ها و تکنیک های رنگ روغن ارائه شده است، با ما همراه باشید.
تکنیک ها:
آلا پریما: (alla prima)
آلا پریما یا خیس روی خیس یک اصطلاح ایتالیایی است و به معنی رنگ مستقیم است . به این صورت که رنگ را به طور مستقیم روی کرباس بوم قرار می دهیم ، این سبک بدون رنگ های زیر سازی است ، یعنی رنگی در زیر کار نیست که بخواهیم خشک شود پس در این سبک کار خیلی زود تمام می شود.
ایمپاستو: (Impasto)
استفاده از یک لایه ضخیم از رنگ که بافت قلم مو یا کاردک نقاشی را حفظ می کند.
کاردک نقاشی:
با استفاده از کاردک نقاشی می توان یک لایه بافتدار از رنگ را اعمال کرد. عدم کنترل دقیق در استفاده از کاردک مشکل خاصی بوجود نمی آورد و می توان به راحتی با رنگ ها بازی کرد و طرح مورد نظر را بوجود آورد اما همین کار با قلمو بسیار سخت است. لذت نقاشی با این سبک بسیار جالب است حتماً امتحان کنید.

 

مراحل نقاشی رنگ روغن:

رنگ زمینه:
روی سطحی که دارای ته مایه رنگ است رنگی با کنتراست بیشتر برای لایه بعدی استفاده کنید، به این معنی که دو رنگ متضاد روی هم قرار گیرند. رنگ زمینه در رنگ روغن بسیار مهم است.

زیر سازی: (Underpainting)
نقاشی را با رنگ کم ( لایه ای نازک) شروع کنید تا خیلی زود خشک شود (مانند یک لایه خاک) و این کار باید قبل از اضافه کردن رنگ های اصلی طرح و سایر جزئیات روی بوم انجام شود ، دقیقا به معنای زیر سازی.

پولیش:
پولیش یک لایه شفاف روی رنگ های خشک شده است. از یک پولیش متوسط با شفافیت بالا استفاده کنید. در این قسمت کار صبر و دقت زیادی باید داشته باشید. پولیش ها اکثراً به صورت اسپری هستند.

ایجاد عمق: (Scumbling)
یک لایه از رنگ را روی رنگ های خشک و یا کمی خشک قرار دهید، این کار اجازه می دهد که رنگ زیرین کمتر به چشم آید. با توجه به سلیقه نقاش این تکنیک یا به صورت خطی انجام می شود و یا به صورت نقطه ای و خالدار. با این کار به آن قسمت از نقاشی عمق می دهید و رنگی متفاوت در آن بوجود می آورید.

قلموی خشک: (Drybrush)
با استفاده از قلموی خشک مقدار کمی رنگ  را به آرامی روی سطح بافت دار نقاشی بکشید.

 

کامیل پیسارو – آثار نقاشی – امپرسیونیسم
کامیل پیسارو – آثار نقاشی – امپرسیونیسم
کامیل پیسارو – آثار نقاشی – امپرسیونیسم

 

آشنایی با نوع رنگ ها

مدت زمان طولانی طول می کشد که رنگ های استفاده شده روی بوم خشک شوند و در طول این زمان شما می توانید ترکیبات ظریفی از جزئیات در بافت را بوجود آورید، اما نمی توانید به سرعت اصلاحات مورد نیاز را با لایه بندی های خیس بر رنگ های خشک اجرا کنید.
رنگ های روغن از رنگدانه ها، بیندر (نوعی چسب) و روغن تخم بزرک یا کتان ساخته شده اند.
از قرن ۱۲ تا کنون این نوع روغن و رنگدانه ها با هم ترکیب و در نقاشی استفاده می شوند، اما استفاده از تخم مرغ به جای این روغن نیز در قدیم مرسوم بوده است.
در قرن ۱۵ ، نقاشان هلندی روغن را به عنوان یکی از مواد رنگ روغن معرفی کردند و بقیه مواد را با آن ترکیب می کردند، به مراتب سازگاری روغن به جای تخم مرغ با رنگ ها بیشتر بود.
اواخر قرن ۱۸ ، مغازه هایی اختصاصی در تولید مواد هنری و موارد مرتبط آغاز به کار کردند. در اواسط قرن ۱۹، رنگ ها از حالت نگهداری در مثانه حیوانات به صورت تیوپ هایی مشابه آنچه که امروزه مشاهده می کنید تغییر شکل دادند. سهولت کار با رنگ های تیوپی در استفاده از رنگ ها در فضای باز بیشتر شد.
خودنگاره ونسان ونگوگ
خودنگاره ونسان ونگوگ
اصطلاح “fat over lean” به چه معنی است؟
“رنگ زیاد روی رنگ کم” یکی از قوانین پایه نقاشی رنگ روغن است که از ترک خوردن لایه های رنگ موقع خشک شدن جلوگیری می کند.
رنگ زیاد به مراتب روغن زیادی هم دارد، رنگ کم نیز دارای روغن کمتری است. نقاشی با مقدار روغن بیشتر، باعث می شود که رنگ ها دیر تر خشک و قابل انعطاف تر شوند.
اگر یک لایه رنگ کم روی یک لایه رنگ زیاد بکار رود، لایه بالایی قبل از لایه زیری خشک می شود. یک لایه نازک روی لایه پر رنگ، ترک می خورد زیرا خشک و قابل انعطاف تر از لایه زیری می شود. برای جلوگیری از این حالت، شما باید رنگ کمتری در لایه زیری استفاده کنید و لایه بعدی را با روغن بیشتری روی آن بکار ببرید.تفاوت بین رنگ روغن های سنتی ، رنگ آلکیدی روغنی و رنگ روغن های حلال با آب در چیست؟
رنگ های آلکیدی روغنی از چسب بیندر صمغ کاج مصنوعی به جای روغن بذر کتان استفاده می شود. آن نوع رنگ سریعتر خشک می شود اما خصوصیاتی مانند رنگ روغن های سنتی دارد. رنگ های براق آلکیدی دارای مقاومت های مناسب در برابر شرایط جوی و رطوبتی بوده و از براقیت قابل توجهی برخوردار هستند. در رنگ های آلکیدی، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند. رنگ روغن های حلال با آب است با روغن دانه کتان و روغن گل رنگ ساخته شده است، بنابراین شما می توانید از آب به جای دیگر حلال ها استفاده کنید.
آثار نقاشی ونگوگ

چند نکته ایمنی:
بسیاری از رنگدانه های سنتی که در رنگ روغن استفاده می شوند خطرناک است، به طور خاص، برخی از آنها حاوی سرب، کادمیوم و کبالت هستند. رنگ هایی که روی آنها CL (برچسب توجه) از مؤسسه مواد هنر و خلاقیت(ACMI) حک شده است، باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند و به دستورالعمل آنها توجه شود.
حلال هایی مانند تربانتین و الکل های معدنی در فضای اتاق تبخیر می شوند، بنابراین شما باید در محلی با تهویه خوب کار کنید نه در فضای کاملاً بسته. حلال ها قابل اشتعال هستند و نباید در نزدیکی شعله قرار گیرند؛ آنها را در ظروف در بسته نگه داری کنید .
در هنگامی که نقاشی می کشید از خوردن، نوشیدن و یا سیگار کشیدن اجتناب کنید. از اسپری رنگ استفاده نکنید، مگر اینکه در یک اتاق با تهویه بسیار عالی باشید و حتماً از ماسک استفاده کنید.

مترجم : سَویا رضایی

نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو

www.fikano.ir

 

چهره یان ماتیکو
تابلوی جوکر غمگین اثر نقاشی یان ماتیکو
کاردینال و راهبه اثر اگون شیله
چهره ویلیام آدولف بوگرو
رمانتیسم سیاه نقاشی نقاشی دانته و ویرژیل در دوزخ  ویلیام آدولف بوگرو
آثار نقاشی اگوست رنوار
آثار نقاشی اگوست رنوار
نقاشی های فریدا کالو
نقاشی های فرانسیسکو گویا
آثار نقاشی پل سزان
آثار نقاشی پل سزان

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

نقاشی “روشن‌بینی” اثر رنه ماگریت

  ترجمه مجله‌هنر رنه ماگریت (۱۸۹۸-۱۹۶۷) روشن‌بینی | ۱۹۳۶ Rene Magritte⁣ (۱۸۹۸-۱۹۶۷) La Clairvoyance⁣ ۱۹۳۶ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس