
هفت روش برای تصویرگری کتاب کودک
شیوه های پیشنهادی «جولی کومینس» رئیس انجمن «کالدکات» برای تصویرسازی در کتاب های کودکان
همانگونه که بحث ها و موضوع های مختلفی در متن کتاب های کودکان راه پیدا کرده اند، روش های متفاوت تصویرگری نیز جای خود را در این کتاب ها باز کرده اند. در هر زمینه، طراحی گرافیک به نحوی نفوذ کرده است: در مجله ها، تبلیغات، بسته بندی ها، طراحی اتومبیل ها و شیرینی ها و شکل ظرف ها، طرح های تجاری و تبلیغاتی، تقریبا مهمترین و مؤثرترین عامل پیشرفت هنر تصویرگری بوده اند. اسباب بازی ها هم به نوعی به هنر گرافیست ها نیاز دارند، زیرا شکل، ساخت، تولید و بسته بندی آنها باید طراحی شود. حتی فیلم های انیمیشن (نقاشی متحرک) سینمایی و تلویزیونی هم رابطهء مستقیمی با گرافیک، طراحی و تصویرگری دارند.
مروری بر آثار چهار تن از تصویرگران نامی، مراحل پیدایی، رشد و تکامل این هنر را برایمان بهتر آشکار می کنند: «لین اسمیت» یکی از پایه گذاران تصویرگری کتاب کودک است. او کارش را با انتشار مجله شروع کرد و طرح هایش از کتاب های سنتی تأثیر گرفته بود. «اسمیت» با مهارتی خاص و پرداختن به ریزهکاری ها، طرح های خوبی ارائه کرده است.
«جرالد مکدرموت» و «پیتر سیس» قبل از ورود به دنیای کتاب های کودکان، فیلمساز بودند. موفقیت «مک درموت» در تصویرگری به دلیل به کارگیری تجربه هایش در زمینهء فیلم بود. «سیس» به عنوان فیلمسازی باتجربه و هنرمند به امریکا دعوت شد تا فیلمی دربارهء المپیک بسازد، ولی طراحی و تصویرگری او را به مسیری دیگر و به دنیای کتاب کودک کشاند.
تصورگر دیگر «گریس ونآلزبرگ» است که قبل از یافتن جایگاه و مقام خود در تصویرگری کتاب های کودکان، سال های سال پیکرهتراش و مجسمه ساز بود. او نیز با به کارگیری مهارت ها و تجربه هایش به موفقیت رسیده است.
نگاهی به سیر تحول هنر طراحی در فیلمسازی، طراحی ابزار، وسایل و بسته بندی آنها طی دهه های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰، نشان می دهد که بعضی از سبک ها و روش های خاص تصویرگری رشد کرده اند و بعضی نیز به دلیل عدم استقبال، کنار گذاشته شده اند.
همانطور که ادبیات و سبک های ادبی محدودیت و ثباتی ندارند و در طول زمان تغییر و تکامل می یابند، در تصویرگری کتاب ها نیز هرروزه از روش های جدیدتری استفاده می شود تا حس کنجکاوی کودکان را بیشتر تحریک کرده و رضایت خاطر آنها را فراهم کند. البته پیشرفت صنعت چاپ و بهتر شدن کیفیت تولید آثار هنری، همچنین اهدای جایزه های متعدد از سوی انجمنهای گوناگون، در محبوبیت و پذیرش روش های مختلف این هنر و رشد آنها، تأثیر زیادی داشته و دارد.

هفت روش برای تصویرگری:
۱ – کلاژ (Collage)
کلاژ به معنی در کنار هم قرار دادن قطعه های مختلف کاغذ، پارچه و چیزهای دیگر است که در کل یک تصویر را نشان می دهند. نمونه های جالبی از این روش، کتاب های «سه بچه شیطان» اثر ربکا امبرلی و «داستان رزی داک» اثر جینی پیکر است. در این کتاب ها، از کلاژ برای به تصویر کشیدن داستان استفاده شده که بر اساس روح داستان، بعضی از صحنه ها، خشونت و بعضی صحنه ها، طنز و شوخی را القا می کنند.
از پیشگامان این روش «ازراجک کیتس» و «لئولیونی» بودند که با استفاده از ابتکارات خود موفق به خلق کتاب های تصویری جالب و چشمگیری شدند. امروزه بیشترین گرایش در زمینهء تصویرگری، درست کردن کلاژ است و تصویرگران در حال تجربهء این روش سرگرم کننده هستند.
آن گریفا لکونی در کتاب «سبیلهای آقا شیره»، از کاغذهای براق، قطعه های پلاستیکی، عکس و تکه های چوب برای به تصویر کشیدن این افسانه اتیوپایایی استفاده کرده است. از نمونه هایی که با این شیوه اما به شکلی بسیار ساده تصویرگری شده اند، می توان به کتاب های «موش کوچولو نقاشی می کشد» و «موش کوچولو می شمارد» اشاره کرد. «الن استول والش» تصویرهایش را با استفاده از تکه کاغذهای رنگی طراحی کرده و کمتر به جزئیات پرداخته است. وی با این روش، تصویرهای چشمگیر و جالبی پدید آورده است که گویای قصه اند.
«ملی بنگ» با بهره گیری از قدرت ابتکار و خلاقیت خود توانسته است از وسایل معمولی و قابل دسترس، تصویرهای زیبا و جذابی به وجود آورد. مثلا از سنجاق ته گرد، کوک ساعت و تیغهء اره برای نشان دادن سنجاقک و از دانه های برنج برای نمایش قطره های باران و شبنم روی برگه ا استفاده کرده است. استفادهء دقیق و ماهرانه از موادی با رنگ های تند و شفاف یا مات و بیرنگ، حس های متفاوتی برای بیننده به وجود می آورد. در این ارتباط می توان به آثار «لوئیس الرت» اشاره کرد که خالق تصویرهای جالب و شگفت انگیزی است. او بعد از هر تجربه، دریافته است که از چه موادی برای نمایش چه موضوع هایی بهتر می تواند استفاده کند. مثلا برای روشنایی بخشیدن به اجسام نورانی مثل ماه و ستاره، از کاغذهای فلزی و براق و برای زندگی بخشیدن به آدم برفی و محیط اطرافش، از دانه ه ای ذرت، کشمش و تشتک های در بطری استفاده کرده است.

۲ – تصویرسازی چندبعدی (Layers)
روش دیگر تصویرگری، به کار بردن موادی گوناگون مانند کاغذ، پلاستیک، فلز، طرح های گلی، سرامیک و… است که به صورت لایه لایه روی هم قرار می گیرند. «دیوید ویسینوسکی» در کتاب «شیر سلطان جنگل های مالی» با روی هم قرار دادن ورقه های مختلف کاغذ، آنچنان تصویرهای جالب و واقعی از آب، چوب، جنگل، فلز و… خلق کرده است که تأثیر داستان و جذابیت آن را دوچندان کرده اند.
«گریسی بوچاک» از شیوه مشابهی برای بریدن و لایه لایه قرار دادن کاغذ بر روی هم استفاده کرده است تا تصویرها بتوانند تأثیری عمیقتر و ماندگارتر بگذارند. مثلا تصویرهای کتاب «یک رشته بلند ابریشم» در عین سادگی، هنرهای دستی سنتی و ظریف ژاپنی را به خاطر می آورد.
در این روش، هنرمندان از مواد مختلفی برای به تصویر کشیدن داستان ها استفاده می کنند. کار سالی ماور در کتاب «مری بره کوچولویی داشت» نمونه جذاب و موفقی از این نوع کار است. «سالی ماور» با مهارت خاصی برای این کتاب عروسک های پارچ های دوخت. او با صرف ساعت ها وقت و به کار بردن موادی با سطوح نرم و دوختن لایه های گوناگون و وصل کردن آنها به هم، داستان های شعرگونه و دلخواه کودکان را به تصویر کشیده است. تصویرها در این شیوهء تصویرگری سه بعدی و بسیار زیبا هستند. نرمی و انعطافپذیری مواد، قدرت عمل بیشتری برای تصویرگر به وجود می آورد. بعضی از این آثار چنان واقعی و زیبا هستند که بیننده دوست دارد آنها را لمس کند و زیر و رویشان را ببیند.

۳ – تصویرهای کارتونی (Whimsy)
این روش تصویرگری بسیار ظریف و شگفت انگیز است، اما تعداد کمی از تصویرگران از آن استفاده کرده اند. از نمونه های بارز و چشمگیر این شیوه می توان به نقاشی های سرگرمکننده و دلنشین «مارگرت بلویگراهافر»، «دان فریمن» و «پول گالدن» اشاره کرد که به تصویرگری داستان های عامیانه و شعرهای کودکانه در سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ پرداخته اند. امروزه این روش نقاشی کارتونی جایگاه معتبری دارد و در ردیف هنرهای ظریف و مورد قبول قرار گرفته است. بعضی از این تصویرگران آنقدر در کارشان مهارت کسب کرده اند که به سرعت با خطهای پرپیچوتاب و پررنگ، تصویرهایی جذاب و سرگرم کننده برای داستان های کوتاه و بلند می کشند. البته هر تصویرگری سبکی مخصوص به خود دارد که با توجه به متن، ترس و اضطراب و شادی و… را القا می کند. مثلا کتاب «کلاهی از یک پرندهء مرده» و کتاب «پیرزنی که مگس خورد» با نقاشی های جالب و سرگرم کنندهء خود، خوانندگان را به خنده می اندازند. جانت استونس در کتاب «بادبادک» حرکت های بادبادک و بدن صاحب آن و چگونگی شخصیت حیوان های داستان را با خصوصیت های فیزیکی و اخلاقی عجیب و غریبشان، به خوبی به تصویر کشیده است. در نقاشی های کارتونی می توان به شکلی بسیار ساده، مثلا با سه خط کوچک، چشم ها و دهان را کشید و احساس آن را نشان داد و یا می توان با پرداختن به جزیات، آن را سرگرم کننده تر و جذابتر کرد.

۴ – تصویرهای فرهنگی و قومی (Ethnic)
تصویرهای کتابه ایی که دربرگیرنده فرهنگ ملتی باشند، برای ملت های دیگر عجیب و ناآشنا به نظر می رسد. به طور کلی و به استثنای چند کتاب معدود در دهه های ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰، به تصویر کشیدن کتاب ها با سبکی خاص برای نمایش فرهنگ قومی و نژادی چندان رایج نبود.
باید دانست که خلق چنین تصویرهایی می تواند آثار هنری تصویرگر را پربارتر و غنیتر کند و تصویرگران بیشتری را در جرگه هنرمندان بین المللی قرار دهد. در عین حال، اینگونه تصویرها تنوعی در کار به وجود می آورد و به آن جنبهء جهانی و عمومی می دهد. در این ارتباط می توان به نقاشی های «یومی هیو» اشاره کرد. دو کار برجسته و بااهمیت او از نظر ترکیب و هماهنگی طراحی و نمایش آداب و رسوم قومی و نژادی عبارتند از کتاب های: «فرار خرگوش» و «قضاوت خرگوش» برگرفته از قصه های عامیانه کره ای.شخصیت های داستان های او آراسته به لباس های محلی و برخوردار از حرکت ها و رفتارهایی برگرفته از میراث های قومی و مطابق با مفهوم و مضمون داستان هستند. او جنبه های چند فرهنگی بودن کتاب خود را با نوشتن متن به زبان های انگلیسی و کره ای افزایش می دهد. «پاتریشیا پولاسکو» نیز برای نشان دادن میراث فرهنگی، شخصیت های داستان را با لباس های سنتی همراه با رفتار و حرکت های خاص آنها به خوبی به تصویر کشیده است. او در کارهایش از رنگ های زنده و تند در زمین های سفید استفاده می کند، اگرچه این دو تصویرگر شیوه های کاملا متفاوتی در نقاشی هایشان به کار برده اند، ولی به راحتی توانسته اند فرهنگ سنتی خود را از راه تصویرگری به نمایش بگذارند.

۵ – بافت و ترکیب بندی (Textuer)
هر تصویرگری از روش خاصی استفاده می کند. عده ای، تصویرها را به شکل مسطح، یکنواخت و شفاف و عدهای دیگر آنها را به شکل برجسته و یا با بهره گرفتن از بافت های گوناگون می پسندند. تا قبل از دهه ۱۹۶۰ که هنرمندان گراور ساز (قالب های چوبی) برنده جایزه های بیشمار «کالدکات»شدند، روشبافت به این شکل شکوفا نشده بود. تعداد زیادی از تصویرگران باذوق، با استفاده از بوم نقاشی، رنگ و روغن و روکش های چوبی، به روش بافت دست یافتند. یکی از بهترین تصویرگران این شیوه، میشل مک کوردی است که با نقاشی های رنگی و سیاه و سفید بر سطوح ناهموار و چاپ آن بر روی کاغذ، این روش را به اوج شکوفایی رساند. او در کتاب «آدرس گتی برگ» با کمرنگ و پررنگ کردن خطوط در نقاشی هایش بافت چوبی را به ذهن القا می کند. «برین پینکنی» استاد این روش تصویرگری با استفاده از خط های چرخشی، شخصیت ها، منظره ها و زمینهء کار خود را طراحی می کند و با رنگبندی مناسب، به نقاشی روح می بخشد و تأثیرگذاری آن را بیشتر می کند.
«رول کولن» که او نیز تصویرگر برجسته ای است، با استفاده از همین روش کار می کند، ولی درست در جهت خلاف، یعنی ابتدا نقاشی اش را می کشد، سپس برای نمایش بافت، با سیاه قلم خط هایی را در تصویر رسم می کند. البته کارش چنان ظریف و رنگ امیزی و خط گذاریاش چنان دقیق است که مشخص نمی شود ابتدا نقاشی را کشیده و سپس بافتگذاری کرده است.
«دنیس فلمینگ» در نهایت سادگی از شکل هایی با زاویه های گرد، خمیده و روان و از مداد یا خمیرهای رنگی استفاده می کند. نقاشی های او مانند ابریشم، براق و شفاف است و در عین سادگی، مهارت و ظرافت خاصی دارند و به خوبی کودکان و خردسال را جذب و خوشحال و راضی می کند.
«پل او.زلینسکی» از روش های مختلفی در به تصویر کشیدن کتاب ها استفاده کرده است که همگی جزئیات داستان را به خوبی بازگو می کنند. او در یک کتاب از بافت روکش چوبی و در کتابی دیگر از بافتی با رشته های طلایی تابیده شده، استفاده کرده است تا چهرهء شوخ و بذله گوی شخصیت داستان را نمایش دهد.

۶ – حاشیه و قاب بندی تزئینی (panels Border)
روش دیگری که در تصویرگری از آن استفاده می شود، کادربندی و حاشیه گذاری است. این روش، شور و حال و هیجان چشمگیری به کار می بخشد، حتی می توان برای تفهیم بهتر موضوع و مکان و زمان رویدادهای داستان، جزئیاتی را در کنار تصویر اصلی اضافه کرد. جان برت در کتاب «شهر موش ها» با دقت و وسواس از اشیایی مثل دکمه، سکه، سنجاق و در کتاب دیگری از شکل یک رشته طناب تابیده برای کادربندی استفاده کرده است، کنار این کادر، تصویرهای کوچکی با جزئیاتی بیشتر که هرکدام از آنها نیز کادربندی شده اند، آورده شده است.
کتاب «سنت جورج و اژدها» اثر ترینا اسکارت که برندهء جایزه کالدکات نیز شده است، یکی از اولین کتاب هایی است که با استفاده از این روش، شخصیت ها، قهرمانان و موضوع داستان را بهتر و گویاتر به تصویر کشید. او در حاشیه متن ها، از گل و گیاه استفاده کرده و تصویرهای صفحه مقابل را با خط هایی ساده طوری کادربندی کرده است که گویی خواننده منظره ها را از پشت شیشه یک پنجره نگاه می کند.
«ومندی هالب رین» برای کتاب هایش تصویرهایی بزرگ با رنگ هایی ملایم و کادرهایی متفاوت کشیده است.او در هرکادری از اشیای گوناگونی استفاده می کند که با موضوع، مکان و زمان داستان ارتباط دارند.
به طور کلی، می توان گفت عدهای از تصویرگران، از خطهای حاشیه ای ساده یا تزئینی استفاده می کنند تا متن یا تصویرهایشان را بپروراند، تأثیر و جذابیت داستان را افزایش دهند و در خواننده کشش بیشتری ایجاد کنند.

۷ – ژرفانمایی و پرسپکتیو (Shape Perspective)
روش دیگری که در تصویرگری مورد توجه قرار گرفته است، نمایش حادثه ها و منظره های داستان از زاویه های مختلف است. گرایش اصلی در این شیوهء تصویرگری، معطوف به نشان دادن عمق، پهنا، ارتفاع و…است.تصویرهایی که با استفاده از ژرفانمایی و پرسپکتیو کشیده میشوند،به نظر غیر منتظره و پیشبینی نشده میآیند.
رادیانگ در کتاب «لون پویو»ما را به بالای درختی می برد که همراه سه دختربچه از آن بالا به گرگی در پایین نگاه کنیم. در صفحه بعد، دیدگاه عوض می شود و ما را زیر درختی می برد؛ جایی که گرگ به سه دختری که بالای درخت هستند، نگاه می کنند. او همچنین در صفحه ای گرگ را از دیدگاه خواننده و در جایی دیگر، چگونگی منظره ها و صحنه را از نگاه گرگ به تصویر کشیده است و به این ترتیب، موقعیت های متفاوتی را برای خواننده به وجود آورده است. با استفاده از این روش، صحنه از بالا به پایین و برعکس، جلو به عقب و برعکس و… به تصویر کشیده می شود و به خواننده ذهنیتی تازه و نگاهی نو می بخشد. نمونهء دیگری از این نوع تصویرگری را می توان در کتاب «سه شنبه»ار دیوید ویسنر دید که برنده جایزه کالدکات نیز شده است. او اژدهای ترسناک و غولپیکری را که روی یک ساختمان خم شده است و نیز اشیای در حال پرواز و سایه هایشان را به تصویر کشیده است. «دیوید ویسنر» با تغییر دیدگاه ها و استفاده از سایه گذاری، هیجان خاصی را به خواننده القا میکند.
البته روش های تصویرگری دیگری نیز وجود دارد، ولی واضح است که کودکان تصویرهایی را دوست دارند که خوشایندشان باشد، آنها را بیشتر با متن داستان آشنا کنند و تأثیرگذار و هیجان انگیز باشند. چنین تصویرهایی برایشان لذتبخش و ماندگار خواهند بود.
تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو
www.fikano.ir





