معماری

بایدها و نبایدها در طراحی لوگو

درتجارت امروز از طراحی لوگو با حروف و داشتن یک نشان به عنوان سمبل هویتی و شخصیتی یک شرکت یا سازمان استفاده می شود. این نماد و سمبل ها که به لوگو و برند معروف هستند دارای انواع مختلفی هستند.

انواع طراحی لوگو:
۱-لوگو تصویری
۲-لوگو تایپ
۳-لوگو ترکیبی

هریک از این نوع لوگوها دارای تاریخچه و هویت منحصر به فردی هستند که در زمان طراحی لوگو باید به این بایدها و نبایدها توجه کرد، برای طراحی لوگوب اید به این نکته توجه داشت که ابتدا باید بدانیم که از لوگو خود چه انتظاری داریم؟ می خواهیم چه چیزی را به عنوان شعار لوگو خود انتخاب کنیم؟

 

طراحی لوگو آثار ولادمیر بیوندیک

 

پس قبل از انتخاب لوگو باید معیارهای خود را انتخاب کنیم و سپس یکی از انواع لوگو را انتخاب کنیم.

لوگوها دارای کاربردهای متفاوتی هستند، برای مثال لوگوهایی که ما به طور روزانه آن ها را می بنیم لوگوهای موجود در خیابان ها هستند که شامل علائم راهنمایی و رانندگی نیز می شوند. این لوگوها از نوع لوگو تایپ و لوگو ترکیبی می باشند، دسته از این لوگوها “پیکتوگرام” نامیده می شوند. لوگوها روزانه در معرض دید ما هستند چه بخواهیم و چه نخواهیم اما اینکه بخواهیم از چه برندی استفاده کنیم انتخاب ما است که چه لوگو و برندی را مورد توجه خود قرار دهیم.
مثلا در هنگام آشپزی همواره در حال دیدن انواع لوگو هستیم اما به آن ها توجه نمی کنیم. ولی این لوگو و برندها همراه همیشگی ما در زندگی هستند و هرگز ما را تنها نخواهند گذاشت. لوگو دارای تاریخچه بسیار کهنی است، که این تاریخچه متعلق به انسان های اولیه می باشد که برای انتقال مفهوم منظور خود روی دیوارها نقاشی حکاکی می کردند که این را می توان سرآغاز شروع هنر و گرافیک دانست.

فرم، اندازه،ساختار برای طراحی لوگو و طراحی آرم
در انتخاب نوع لوگو و سپس دقت در جزئیات از عناصر مهم در طراحی لوگو است، زیرا یک لوگو نمی تواند مانند یک پوستر بزرگ باشد، دارای اندازه ای حدودا ۳ الی ۴ سانتی متری است، به همین علت انتخاب یک المان نادرست باعث می شود تا لوگو از فرم و ماهیت خاص خود خارج شود و مفهومی متضاد با آنچه برای آن طراحی شده است را به بیننده انتقال دهد.

 

سفارش طراحی برند و لوگو - در سایت فیکانو
ایده ای زیبا برای طراحی بند و لوگو

 

تاریخچه لوگو و نشانه

در طول تاریخ بشری استفاده از نمادها و علائم تاریخی بسیار طولانی دارد که انسانها برای انتقال مفاهیم و منظور خود روی دیوارها نگاش هایی را انجام می دادند تا دیگران را متوجه منظور خود کنند و این خود اولین لوگو در طول تاریخ بشر است، شروع این امر از کشورهای اروپایی آغاز شد که برای اعلام خطر به دیگران از آن استفاده می کردند، و در مصر باستان قبل از اختراع خط از نقاشی استفاده می شد. به این صورت که بر روی دیوارها و تابوت ها نقاشی هایی را حکاکی می کردند که نماد فعالیت و عظمت و جنگ های آن کشور است. این امر باعث شد تا ما نیز در عصر حاضر بتوانیم منظور مصریان آن زمان را متوجه شویم و بدانیم که آنها دارای چه فرهنگ و هنر غنی بوده اند.

عوامل موفقیت لوگو
یک لوگو و برند زمانی موفق خواهد بود که بتواند بر بیننده خود تاثیر مثبت بگذارد و نظرها را به خود جلب کند. لوگو باید بتواند در سریع ترین زمان ممکن تاثیر خود را روی افرادی که با آن برند و لوگو مواجه می شوند بگذارد.

لوگو باید دارای وجه تمایز با سایر لوگوها که در یک زمینه کاری فعالیت دارند داشته باشد. در زمان طراحی لوگو باید توجه داشت که نمی توان هر سال یک لوگو را تغییر داد زیرا این امر باعث ایجاد احساس عدم انسجام می شود و مخاطب نمی تواند به کالا و محصولی که این لوگو برای آن طراحی شده است اعتماد کند و این عدم اعتماد باعث کاهش فروش و صدمات جبران ناپذیر دیگری خواهد شد.

 

طراحی لوگو خلاق - وب سایت فیکانو www.fikano.ir
ایده ای زیبا برای طراحی آرم

 

لوگو (برندیا آرم)
در سال های اخیر در داخل ایران تلاش های بسیاری شده است تا بتواند جاگزینی برای واژه آرم تعیین کنند که بعد از تلاش های بسیار واژه نشانه را پیشنهاد دادند که نمی توان واژه آرم را با واژه نشانه هم تراز دانست، زیرا این واژه دارای گستردگی معنای زیادی می باشد و مباحث مختلفی را خود می گنجاند اما واژه آرم معنا و مفهوم مشخصی دارد و گستردگی چندانی ندارد. در مباحث دیگر به تفاوت میان واژه نشانه و آرم خواهیم پرداخت اما هم در حال حاضر بهتر است که از واژه آرم استفاده شود. طراحی لوگو طراحیست اداری باید به این نکته توجه داشت که بهتر است آرم یا لوگو رادرجایی قرار دهیم که باعث بهم ریختگی کلیات کار نشود استفاده از لوگو باید طوری صورت بگیرد که باعث زیبایی و چشم نوازی کار شود که اصول طراحی ست اداری نیز دارای پیچیدگی های بسیاری است که آن را نیز در مطالب بعدی مرور خواهیم کرد. در هنگام طراحی لوگو باید به این نکته نیز توجه داشت که باید به نحوی طراحی را انجام داد که هنگام استفاده از لوگو به دلیل کوچک شدن لوگو و برند ماهیت و هویت خود را از دست ندهد و قابلیت استفاده در هر نوع پروسه ای را داشته باشد.

طراحی لوگو تایپ

یکی از مهمترین عواملی که در طراحی لوگو این است که طراحی برای هویت بخشیدن به یک لوگو این است که لوگو تایپ همان نام شرکت است که با استفاده از فونت ها و گاهی اوقات با طراحی خاصی که روی حروف صورت می گیرد باعث می شود تا جلوه بهتری داشته باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در هنگام طراحی باید خود را جای مخاطب قرار دهیم و حال ببینیم که آیا قادر هستیم که به راحتی این نوشته را بخوانیم یا نه. درصورتی که طراحی لوگو خوانا نباشد از نظر فنی لوگو خوب و حرفه ای محسوب نمی شود، زیرا در لوگو تایپ لوگویی خوب محسوب می شود که اولین نکته و مهمترین نکته آن خوانا بودن این نوع لوگو ها می باشد زیرا بیننده فقط یک نوشته روبروی خود می بیند وقادر نخواهد بود تا زمینه کاری و نوع فعالیت شرکت را تشخیص دهد به همین دلیل خوانا بودن شرط اصلی درطراحی لوگو تایپ می باشد. لوگویی که مصرف نشانه یک موسسه با دامنه فعالیت ها و مخاطبین محدود را دارد می تواند اندکی با دشواری خوانده شود و چندان ساده نباشد. هر چند که خوانایی و سادگی از اصول طراحی لوگو است.

طراحی گرافیک و چاپ فیکانو

www.fikano.ir

 

سفارش طراحی بسته بندی، برندینگ و طراحی جعبه - وب سایت فیکانو www.fikano.ir
خلاقیت در طراحی لوگو و هویت بصری

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

طراحی آرم حرفه ای در وب سایت فیکانو - اصفهان و تمام ایران

طراحی لوگو معاصر، نگاه ظریف و رویکرد ساده – قسمت اول

قسمت اول نگاه دقیق به لوگو و لوگو تایپ و کنکاش در مفهوم، کارایی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس