اگر آرم یا logo شما می توانست سخن بگوید قرار بود چه چیزی را به بیننده بگوید؟
شاید در هیچ زمینه دیگری به اندازه طراحی آرم اختلاف سلیقه وجود نداشته باشد. شما مقالات زیادی در مورد یک طراحی آرم خوب یا بد در اینترنت پیدا می کنید که ممکن است در تضاد با یکدیگر باشند. ولی پنج باور غلط وجود دارد در طراحی آرم که همه طراحان در آنها اتفاق نظر دارند و ما آن را در ادامه برای شما بازگو می کنیم:

طراحی آرم باید بیانگر فعالیت شما باشد
به نظر شما پرچم یک کشور تا چه اندازه می تواند گویای فرهنگ و تاریخ آن باشد؟ طراحی آرم شما نیز همان نقش را برای شرکت یا تجارت تان ایفا می کند، پس نیازی نیست که گویای تاریخ و داستان شما باشد.
آرم شما باید نشانگر شرکت شما باشد و آن را بخوبی از دیگران متمایز کند، نه بیشتر و نه کمتر. دقیقا همان کاری که یک پرچم برای کشورش انجام می دهد.
طراحی آرم شرکت های بزرگی مانند اپل، نایکی و کوکاکولا هیچ توضیحی در مورد نوع فعالیت آنها به بیننده منتقل نمی کنند ولی با نگاهی کوتاه یادآور صاحبان خود هستند.

آرم باید دارای تصویر باشد
نه الزاما، لوگو ی بسیاری از شرکت ها تنها با استفاده از نوشته و تایپوگرافی ساخته شده اند و هنوز هم بسیار تاثیرگذار و جذاب هستند. با این وجود نمی توان گفت که استفاده از تصویر در طراحی آرم کاری اشتباه است. گاهی اوقات یک تصویر می تواند بهتر در ذهن مخاطبان بنشیند تا نام شرکت مانندآرم اپل و گاهی تصویر بکار رفته تنها یک طراحی گرافیکی زیبا و متناسب است که ارتباط معنایی خاصی با موضوع کاری شرکت ندارد.
پیشنهاد ما به شما آن است که در طراحی آرم خود زمانی از تصویر استفاده کنید که نیاز به انتقال پیامی کوتاه و به یاد ماندنی داشته باشید، در غیر اینصورت استفاده از نوشته و طراحی آن با تایپوگرافی می تواند انتخاب بهتری باشد.

اگر تصویر مناسبی دارید نیازی به اسم نیست
شناخت یک طرح یا آرم از طریق تکرار بدست می آید، اگر می بینید که شرکت های بزرگ از طرح خود به تنهایی استفاده می کنند به این دلیل است که به خوبی شناخته شده اند. اگر طراحی آرم شما با طرح گرافیکی انجام شده است. هرچقدر هم که مرتبط با کار شما و گیرا باشد باز هم نیاز است تا نام شرکت بصورت ساده در پایین یا کنار آن نوشته شود. تا این نام بهمراه تصویر در ذهن بیننده بنشیند.
هیچ قدرت جادویی خاصی در طراحی آرم پپسی وجود ندارد، تنها برتری آن است که میلیون ها بار دیده شده است. اگر بودجه ای را برای تبلیغات خود در نظر گرفته اید در نظر داشته باشید که همیشه نام شرکت را در کنار طراحی آرم خود بیاورید تا این دو بهمراه یکدیگر شناخته شوند.

طراحی آرم باید نشانی از صنعت مربوطه باشد
این نمونه معمولا در طراحی آرم شرکت های عمرانی و ساختمانی به چشم میخورد که همراه با طرحی از ساختمان ارائه می شوند. استفاده از تصویر یک خانه یا درخت بهمراه خورشید یا یک تپه به احتمال زیاد به چشم شما آشنا هستند. یا در صنعت پوشاک ممکن است طراحی آرم بصورت فونت های فانتزی و سفید وسیاه بسیار پر استفاده باشند.
ولی هدف اصلی از طراحی آرم ایجاد تفاوت میان شما و سایر رقبایتان است. اگر قرار باشد که شما هم همان مسیر کلیشه ای و تکراری را طی کنید دیگر نیازی به وسواس و صرف هزینه برای لوگو خود ندارید!

طراحی آرم شما نباید تاریخ انقضا داشته باشد
مسلما هدف شما از طراحی آرم شرکت، مانور تبلیغاتی و برندینگ بر روی آن است واگر قرار باشد که خیلی زود آن را تغییر دهید کارایی خود را از دست خواهد داد. ولی این بدان معنی نیست که دیگر هرگز نباید طرح خود را تغییر دهید. معمولا شرکت های بزرگ مانند گوگل نیز هر چند سال یکبار طراحی آرم خود را تغییر میدهند و با حفظ شکل اصلی، آن را کمی به روزتر می کنند. این کار باعث میشود که شما در ذهن مشتریان خود شرکتی پویا و همراه با تغییرات جهانی به نظر برسید.
پس شما نیز نشانه خود را به شکلی طراحی کنید که پایه مناسبی برای زمان طولانی داشته و امکان بروزرسانی و بهبود را به آینده بسپارید.
طراحی گرافیک و چاپ فیکانو
www.fikano.ir