
خودنگاره با گردن رافائل وار
در ۱۷ سالگی سالوادور دالی خود را یغور و به رغم نوجوانی اش خشن، تهی از عاطفه و مسن تر نقاشی کرد. ۱۹۲۱ سال مرگ مادرش، اتفاقی بود که بزرگترین لطمه و ضربه روحی را بر او زد.آن سال نخستین بار از خانه و خانواده جدا شد تا در هنرستان سان فرناندو شهر مادرید نام نویسی کند و به زندگی دانشجویی بچسبد. در خودنگاره با گردن رافائل وار بفهمی نفهمی تصویری بد عنق جدی و چالشگر با چاشنی گول زننده ی مردگرایی از خود نشان داد (machismo) چه بسا با این هدف که حجب و حیای بیش از انداه اش را مخفی کند. و چه بسا صورتک مشهور دلقکانه و ژیگولو (dandy) با سبیل آنچنانی اش در دوران پختگی از معنای مشابهی برخوردار است. دالی نه فقط دنیا را دست میانداخت، بلکه خوب می توانست سر به سر خود بگذارد. هر چند دراینجا با تکنیک نقاشی در اوج سر وکار داریم،هنر تقلیدی است. قلم موکاری و رنگامیزی از تاثیر امپرسیونیسم، پوانتالیسم و دیگر جریان های مدرن دو دهه اول سده ۲۰ حکایت دارد که دالی بسی زود همه آنها را به سود سبک وسواس گونه دقیق آدادمیک کنار گذاشت. در پس زمینه دریا خط ساحلی کوستا براوا و روستای کوچک ماهیگیری کاداکس که به شکل گسترده در زندگی و دنیای هنری دالی سر در می اورد دیده می شود.
موهایم را گذاشته بودم تا مثل موی دخترها بلند شود و در آینه که نگاه می کردم، حالت و نگاه غمباری را می دیدم که در خودنگاره رافائل دیده بودم و ستایشم را بر می انگیخت.

مختصری در مورد سالوادور دالی
سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک اسپانیایی: Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènech (زاده ۱۱ مه ۱۹۰۴ – درگذشته ۲۳ ژانویه ۱۹۸۹) نقاش فراواقعگرای اسپانیایی بود. دالی طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار فراواقعگرایش به شهرت رسید. در نقاشی اغلب به تأثیر نقاشان رنسانس نسبت داده میشود. معروفترین اثر سالوادور دالی بهنام تداوم حافظه در سال ۱۹۳۱ خلق شد. وی همچنین در عکاسی، مجسمهسازی و فیلمسازی نیز فعالیت داشت. وی با والت دیزنی تهیهکننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتون کوتاه و برنده جایزه اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت. دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در ساخت فیلم طلسم شده (۱۹۴۵) همکاری کرد.
دالی که شدیداً فردی خیالپرداز بود، علاقه وافری به انجام کارهایی عجیب برای جلب توجه دیگران داشت. این قبیل کارها اغلب برای کسانی که به هنر وی علاقه داشتند خستهکننده بود و به همان اندازه برای منتقدین وی، آزاردهنده بهشمار میرفت. این نوع رفتار غیرعادی دالی گاهگاهی توجه افکار عمومی را بیشتر از آثار هنری وی جلب میکرد و در نتیجه، این رسوایی و بدنامی تعمدی منجر به شناخت گسترده عامه مردم و تقاضا برای خرید آثار وی توسط طیف گستردهای از مردم شد.
نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو
www.fikano.ir