معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب نقاشی » منو پرینت یا چاپ شیشه

منو پرینت یا چاپ شیشه

چاپ شیشه
چاپ شیشه
چاپ شیشه

 

 

اول توضیح تک چاپ!

در تک چاپ، برای انتقال مرکب، ممکن است از سطوح صاف (مثل شیشه، پلکسی گلاس و غیر آنها) یا ترکیبی از دو یا چند نوع کلیشه (برجسته، گود، مسطح یا شابلونی) به عنوان سطح حامل (واسطهٔ چاپی) استفاده کنیم. همچنین، به دلیل اینکه در این روش ایجاد نسخه های همانند مورد نظر نیست، کلیشه ساخته شده برای آن، می تواند موقتی و حتی یکبار مصرف در نظر گرفته شود. ممکن است حتی از روش کولاژ (تکه چسبانی) برخی اشیا نیز در ساخت کلیشهٔ تک چاپ استفاده شود. تک چاپ می تواند در یک مرحله انجام شود یا در مراحل متعدد به نتیجه برسد.

 

تعریف مونوپرینت

(چاپ مونوپرینت با تکه چسبانی اشیاء)
اگر کمی بیشتر به اطراف خود دقت کنید، اشیایی را می یابید که دارای بافت ها و نقش های متنوع و جورواجوری هستند. با اتصال تکه هایی از این اشیاء بر یک سطح صاف (شیشه، چوب، فلز و …) می توان به کلیشه های موقتی دست یافت که بسیار مناسب چاپ مونوپرینت هستند. برگ ها، تکه های پارچه، نخ و طناب، توری های فلزی یا پلاستیکی، مقوای مچالهٔ صاف شده، تکه های مختلف چوب، ابر یا اسفنج یا فوم، نایلون حباب دار و بسیاری اشیای دیگر برای این کار مناسب هستند. تنها باید هنگام انتخاب آنها، به قابلیت جذب مرکب و میزان مقاومت آنها در مقابل فشاری که در جریان چاپ به آنها وارد می شود، توجه کرد. طرح یا ترکیب بندی خود را با بریدن و شکل دادن اشیای مورد نظر و سپس چسباندن آنها بر روی یک پایهٔ مقاوم، شکل دهید و سپس با استفاده از غلتک، تامپون یا قلم، مرکب بزنید و به چاپ برسانید. برای اینکه کار درست تر انجام شود، باید ضخامت اشیاء انتخاب شده را در نظر داشته باشید. برای چاپ کلیشهٔ آماده شده، می توانید از روش انتقالِ دستی (مالش از پشت با دست یا قاشق چوبی) و یا فشار پرس استفاده کنید. این روش را می توان در ترکیب با روش های دیگر نیز به کار گرفت.

چاپ نقوش موجود در یک صفحه فلزی مورد استفاده در چاپ اچینگ (چاپ فلز به روش غیرمستقیم)، سنگ لیتوگرافی یا مهر چوبی را “مونوپرینت” می گویند. فلز یا سنگ لیتوگرافی یا مهر چوبی را می توان دوباره استفاده کرد. “مونوپرینت” همان طور که از نام آن مشخص است تک چاپ است یعنی هر چاپ حاصله از این روش ها با نمونه چاپی دیگر متفاوت است. یکی از روش های “مونوپرینت”، کولاژ روی سنگ است.
ریختن مرکب روی فلز یا سنگ یا چوب منحصربه فرد است و همین امر وجه تمایز هر چاپ با چاپ دیگر از همان ابزار است. هنرمند با تغییر اجزای “مونوپرینت” که همان فلز یا چوب یا سنگ و مرکب و نحوه ریختن مرکب است چند چاپ خلق می کند که با درکنارهم قرار دادن آن ها نمی توان هیچ دو اثری را شبیه هم پیدا کرد.

 

 

مواد و ابزار لازم:

  • شیشه
  • رنگ روغن
  • کاغذ کاهی
  • پارچه
  • مداد و قلم مو
  • کاغذ چاپ
  • طرح آماده
  • شیشه یا پالت رنگ
  • غلتک

 

چاپ به دو روش صورت می گیرد:

  • طراحی روی شیشه
  • طراحی پشت کاغذ

 

 

چاپ شیشه
چاپ شیشه

طراحی روی شیشه: 

ابتدا طرح مورد نظر را زیر شیشه قرار می دهیم و با قلم مو و رنگ مناسب طرح را روی شیشه می کشیم باید دقت شود که رنگ گذاری روی شیشه با سرعت انجام شود، چون امکان خشک شدن رنگ زیاد است. پس از رنگ گذاری می توان قسمت های زاید طرح را به وسیله پارچه تمیز کرد. سپس کاغذ را روی شیشه قرار می دهیم و طرح را با مالش دست و یا غلتک روی کاغذ منتقل و نمایان می سازیم.

 

سایت فیکانو - www.fikano.ir
چاپ شیشه monoprint

چاپ پشت کاغذ:

سطح شیشه را با یک لایه رنگ پوشانده و کاغذ باطله را روی شیشه می گذاریم و برمی داریم چند بار این کار را تکرار می کنیم تا کاغذ به شیشه نچسبد. سپس کاغذی را که طرح روی آن کشیده شده، طوری می گذاریم که سطح سفید کاغذ زیر، و طرح روبروی ما باشد. کاغذ را با چسب روی شیشه محکم می‌کنیم. روی را طرح با یک شی تقریبا” نوک تیز می کشیم. همچنین می توان برای این که اثری از طرح روی کاغذ نماند طرح را روی کاغذ پوستی کشیده و کاغذ پوستی را روی کاغذ عادی قرار داد.

 

در پایان کار

رنگ روی شیشه را با تینر و یا بنزین از سطح شیشه پاک می کنیم.

 

نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو

www.fikano.ir

 

 

سایت فیکانو - www.fikano.ir
چاپ شیشه monoprint
سایت فیکانو - www.fikano.ir
چاپ شیشه monoprint

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

نقاشی “روشن‌بینی” اثر رنه ماگریت

  ترجمه مجله‌هنر رنه ماگریت (۱۸۹۸-۱۹۶۷) روشن‌بینی | ۱۹۳۶ Rene Magritte⁣ (۱۸۹۸-۱۹۶۷) La Clairvoyance⁣ ۱۹۳۶ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس