معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » سایر مطالب گرافیک » چهار تفاوت اصلی نقاشی و گرافیک

چهار تفاوت اصلی نقاشی و گرافیک

سفارش طراحی لوگو، برندینگ و طراحی کوله پشتی - وب سایت فیکانو www.fikano.ir
طراحی خلاق گرافیک با موضوع موسیقی

 

چهار تفاوت نقاشی و گرافیک

خط کشی بین نقاشی و گرافیک در روزگاری که با آلیاژی از پسامدرنیسم و دیجیتالیسم ساخته شده، چندان درست به نظر نمی رسد. اما بهر حال درباره چهار تفاوت مهم شان می توانیم حرف بزنیم و بحث کنیم.

۱) تفاوت اول

هنر و رسانه است. نقاشی عموما زیر مجموعه هنر است که این هنر شدت و ضعف دارد اما گرافیک همیشه هنر نیست. گاهی هم تبدیل به رسانه می شود؛ مثل وقتی که در خدمت تبلیغات (تجاری، فرهنگی و سیاسی) قرار می گیرد. البته گاهی هم تلفیقی از هنر و رسانه است. درست مثل زمانی که در خدمت رسانه ها (چاپی، الکترونیکی، دیجیتالی و سایبر) قرار می گیرد. بطور کلی آنگاه که هنر مطلق است garphic art و وقتی که رسانه و یا تلفیقی از رسانه و هنر است graphic design نامیده می شود. در پست های بعدی راجع به این موضوع بیشتر خواهم گفت.

۲) تفاوت دوم

برقراری ارتباط را شامل می شود. در مواجه با نقاشی، وظیفه برقراری ارتباط به عهده مخاطب است و اوست که باید تلاش کند تا با اثر هنرمند نقاش ارتباط برقرار کند. اما در گرافیک برعکس است و وظیفه برقراری ارتباط بر دوش خود اثر گرافیک نهاده شده یعنی اثر گرافیکی، بایستی تلاش کند تا مخاطب را به طرف خودش جذب کند نه اینکه مخاطب زور بزند تا محتوای اثر گرافیک را درک کند.

علت ناتوانی بسیاری از آثار گرافیک ناشی از ندانستن همین تفاوت دوم است. البته برای نکته سنج ها ممکن است سوال مطرح شود که پس مینی مالیسم در گرافیک یعنی چه؟ که  این مبحث طولانی است. یک نکته دیگر را هم می توان گفت؛ برای دیدن آثار یک هنرمند نقاش، این مخاطب است که به گالری و موزه می رود تا آثارش را ببیند. یعنی مخاطب به طرف “اثر” می رود در حالی که در گرافیک، معکوس این اتفاق رخ می دهد و این “اثر” گرافیک است که به طرف مخاطب می رود. شهروندان در حال عبور و مرور از کوچه و خیابان هستند که بیل بردها و پوسترها و . . . به طرف شان می آیند و می خواهند به زور پیام شان را به آنها منتقل کنند.

۳) تفاوت سوم

را به شخصی و غیرشخصی بودن این دو اختصاص می دهم. “اثر” نقاشی کاملا شخصی است و گویای حرف و فکر هنرمند نقاش است با کمتر در نظر گرفتن مخاطب. از این روست که می گوییم او می تواند چنین تصور کند: خورشید؛ مثلث سبز، زمین و صحرا؛ آبی و آسمان؛ قرمز چهارخانه با گل های درشت صورتی (!!). ولی در “اثر” گرافیک تقریبا چنین تصوراتی شدنی نیست (بحث تصویرسازی در گرافیک، چیز دیگری است زیرا تصویرسازی هنری بینا رشته ای است). چرا که گرافیک “شخصی” نیست و می خواهد ارتباط برقرار کند یعنی بایستی مخاطب را در نظر بگیرد. اثری که در طراحی و تولید آن، مخاطب نقشی نداشته باشد نمی تواند “اثر” گرافیکی موفقی باشد.

۴) تفاوت چهارم

را تقریبا همه می دانند. نقاشی تکثیر نمی شود حداقل با هدف تکثیر، ارائه نمی شود. اما گرافیک براساس تکثیر، طراحی و تولید می شود. واضح است که منظور از تکثیر، تمام گونه های آن است (چاپ، فیلم های اپتیک، فیلم های مگنت، امواج الکترونیکی و …). آثار تک نسخه ای در گرافیک جایگاهی ندارند چرا که هدف برقراری ارتباط را، عملیاتی نمی کنند. متاسفانه بی توجهی به این مسئله هم باعث شده که این روزها، گرافیک به سمت نمایشگاهی و جشنواره ای شدن پیش برود.
پوسترها و جلدهایی که فقط در یک نسخه تکثیر می شوند و به قصد رتبه و جایزه رهسپار جشنواره های خارجی، یا بر دیوار نگارخانه ها و گالری ها می نشینند و می خواهند بیان هنرمندانه آن گرافیست ـ نقاش را رخ نمایی کنند.

 

نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو

www.fikano.ir

 

نقاشی دیوید هاکنی
سبک شناسی نقاشی استاکیسم
آثار نقاشی رنه ماگریت
آثار نقاشی سالوادور دالی
نقاشی ونگوگ
سفارش صفحه آرایی، طراحی مجله و کتاب - در سایت فیکانو
نمونه هایی از صفحه آرایی مجله و کتاب
خلاقانه ترین بسته بندی پاکتی
بسته بندی های نوین جهت حفظ خصوصیات کیفی و بهبود ماندگاری دانه های انار
جالب ترین طراحی بسته بندی محصولات در جهان (عکس)

 

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

نقاشی “روشن‌بینی” اثر رنه ماگریت

  ترجمه مجله‌هنر رنه ماگریت (۱۸۹۸-۱۹۶۷) روشن‌بینی | ۱۹۳۶ Rene Magritte⁣ (۱۸۹۸-۱۹۶۷) La Clairvoyance⁣ ۱۹۳۶ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس