معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » کاتالوگ و بروشور » بروشور چیست؟ چه کاربردی دارد؟ در طراحی بروشور چه نکاتی اهمیت دارد؟

بروشور چیست؟ چه کاربردی دارد؟ در طراحی بروشور چه نکاتی اهمیت دارد؟

سفارش طراحی کاتالوگ و بروشور - www.fikano.ir
طراحی بروشور منو رستوران

 

بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و… در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده در آن درج می گردد.
مثلا اگر شما تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی هستید، بروشور محصولات شرکت شما می تواند به این صورت باشد: بروشور محصولات شامپو حاوی: انواع سری شامپوهای تولید شده اعم از شامپو آلئوورا (مخصوص موهای چرب ، خشک و معمولی)، شامپو سیر (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی)، شامپو حجم دهنده (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی) و… که هر یک حاوی اطلاعاتی مربوط به خواص و فواید محصول، نحوه استفاده و مدت زمان مصرف، قیمت محصول، تفاوت هر یک از محصولات با یکدیگر و … که تمامی این اطلاعات برای مصرف کننده، داده می شود تا از میان آنها یکی را بر اساس توضیحات مندرج، برگزیند.
بروشورها معمولا ارزان هستند و در اندازه های مختلف و با سلیقه شما چاپ می گردند. تیراژ آنها بالاست، زیرا قرار است که در میان مصرف کنندگان بیشماری توزیع گردد. گرم کاغذ آنها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر تمام شوند هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد.
در وهله اول به نظر می رسد که بورشور هم مانند کاتالوگ است و فرقی نمی کند.
اما به واقع فرقی است اساسی میان بروشور و کاتالوگ.
کاتالوگ ها برای واسطه ها و توزیع کننده ها طراحی و چاپ می گردند، اما بروشور برای مصرف کننده جز طراحی و چاپ می گردد.
اصولا وقتی طراحی بروشور را آغاز می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که اساسا این برگ، قرار است به دست آخرین نفری که می خواهد این محصول را مصرف نماید، برسد.
طراحی و چاپ بروشور بسیار کم هزینه تر از طراحی و چاپ کاتالوگ می باشد. اساسا در کاغذهایی با گرم پایین منتشر میگردد و در تیراژ بالا چاپ می شوند.
بروشور ها حاوی نکات و اطلاعاتی است که به درد مصرف کننده حین مصرف یا انتخاب کالا خواهد خورد.
بروشورها در اندازه و سایز های مختلف چاپ میشوند و هیچ اندازه استانداردی برای آن وجود ندارد. آنها می توانند لت دار یا منگنه ای باشند. لت دار آن میتواند سه لت یا دولت و یا …باشد.

 

انجام سفارش طراحی بروشور، کاتالوگ و تراکت بصورت حرفه ای - www.fikano.ir
طراحی حرفه ای بروشور – وب سایت فیکانو
انجام سفارش طراحی بروشور، کاتالوگ و تراکت بصورت حرفه ای - www.fikano.ir
طراحی حرفه ای بروشور – وب سایت فیکانو
انجام سفارش طراحی بروشور، کاتالوگ و تراکت بصورت حرفه ای - www.fikano.ir
طراحی حرفه ای بروشور – وب سایت فیکانو

 

استانداردهای بروشور
وقتی یک بروشور طراحی می کنید باید به نحوه استفاده از بروشور کاملا توجه داشته باشید. بروشور نوعی تبلیغات چاپی است که هدف آن ترویج اطلاعات یا تبلیغ یک محصول یا خدمات است طراحی یک بروشو مستلزم شناخت اصول اساسی تبلیغات، نوشتن، متن آگهی و تولید است. بروشور همچون دیگر انواع موارد تبلیغاتی ، به یک مفهوم و محتوا نیاز دارد که به هم پیوند بخورند. بروشور براساس نوع طرح می تواند ساده تک رنگ، سه لتی ساده باشد. شکل اندازه بروشور بسیار متفاوت است . رایج ترین بروشورها معمولاً سه لتی و با ابعاد ۲۷×۲۱ سانتیمتر است و یا چهار لتی ۳۵×۲۱ سانتی متر. برخی از بروشور ها از قطع بولتن یعنی یک لتی ۴۲×۲۷ سانتیمتر استفاده می شود زیرا باید اطلاعات را بیش از اطلاعاتی که در قطع استاندارد جای می گیرد، در خود جای دهد. بروشورها نقش اطلاع رسانی دارند و به عنوان حاملی برای معرفی، شرح حال و تبلیغ محصول استفاده می شود. بروشورها وسیله ای مناسب برای تبلیغ و اطلاع رسانی به مخاطبین خاص درباره کنفرانس و دیگر رویدادها است یا صرفاً می توانند آموزشی باشند و اطلاعاتی درباره بهداشت عمومی یا مطالب عمومی نظیر این به مردم بدهند. بروشورها را می توان به صورت پست مستقیم باشد با یک، دو، سه، چهار یا پنج ستون.

نکاتی که باید پیش از شروع طراحی بروشور مدنظر داشت:
۱- موضوع یا هدف این بروشور چیست؟
۲- مخاطب کیست؟ اگر بیش از یک مخاطب وجود دارد، شاید بخواهید که چند بروشور طراحی کنید.
۳- مشتری چگونه از این محصول یا خدمات استفاده خواهد کرد؟
۴- چه اطلاعاتی در متن باید لحاظ شود ؟
۵- چه کسی متن آگهی را خواهد نوشت؟
۶- پیام چیست؟
۷- برای ارائه پیام، میزان اطلاعاتی که باید در متن جای گیرد و مخاطب کدام قطعی از همه مناسب تر است.
۸- آیا می خواهید برای جذاب تر کردن جلد بروشور از تصویر استفاده کنید یا می خواهید از یک عنوان سیاه و چشمگیر استفاده کنید.
وقتی یک بروشور طراحی می کنید – و یا هر نوع آگهی چاپی – را طراحی می کنید، جامعیت و سادگی کلیدهای اصلی طرح موفق است. عنوان های اصلی و عناوین فرعی باید در آگهی منسجم و یکپارچه باشند و باید در قیاس با متن آگهی متمایز و متفاوت باشند. اگر از قلم های مختلفی است بهتر است که شکل قلم ها با هم همخوان و سازگار باشند.

 

انجام سفارش طراحی بروشور، کاتالوگ و تراکت بصورت حرفه ای - www.fikano.ir
طراحی حرفه ای بروشور – وب سایت فیکانو
انجام سفارش طراحی بروشور، کاتالوگ و تراکت بصورت حرفه ای - www.fikano.ir
طراحی حرفه ای بروشور – وب سایت فیکانو
انجام سفارش طراحی بروشور، کاتالوگ و تراکت بصورت حرفه ای - www.fikano.ir
طراحی حرفه ای بروشور – وب سایت فیکانو

 

تازدن بروشور:
شیوه های تا زدن بروشور بخشی از فرآیند طراحی بروشور است. حاشیه ها و لته ها باید به نحوی سامان یابند که وقتی تا میخورد، طرح کلی و اندازه ها همچنان حفظ شود. در بروشورهای سه لتی، باید سه ستون با فاصله ستون هایی به اندازه یک سانتی متر یا دو برابر پهنای حاشیه باشد. ضروری است که پیش از شروع طراحی، یک ماکت ساده از بروشور تهیه کنیم. بدین ترتیب میزان اطلاعاتی که باید در هر لت جای گیرد مشخص می شود. این ماکت به شما امکان می دهد تا نحوه صفحه آرایی لته ها را معین کنید. و تجربه گری با تاها را آسان می سازد. چندین نوع تای مختلف نیز وجود دارد: تای دروازه ای، تای کتابی و تای مرکزی.

نکات مهم:
بروشور را به نحوی نگاه کنید که گویی شما خود مخاطب نهایی آن هستید.
اطلاعات باید به ترتیب اهمیت نظم یابد.
اطلاعات باید ساده و صریح ارائه شود.
صفحات جلد باید با هم همخوان باشند.
لته های جلد باید ازنظر طرح و اطلاعاتی که ارائه می دهند همخوان باشند.
صفحات باید از نظر بصری متعادل و متوازن باشند.
تصاویر و عکس ها باید با متن هماهنگ باشند و جلوه بصری صفحه را تقویت کنند. نباید متن و اطلاعات را تحت الشعاع قرار دهند.
کاغذی که انتخاب می کنید باید متناسب با طرح بروشور باشد و به آسانی تا بخورد.

 

طراحی بروشور سه لت - وی سایت فیکانو www.fiakno.ir
طراحی رنگین بروشور
طراحی بروشور سه لت - وی سایت فیکانو www.fiakno.ir
طراحی رنگین بروشور
طراحی بروشور سه لت - وی سایت فیکانو www.fiakno.ir
طراحی رنگین بروشور

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

سفارش طراحی منو ، کاتالوگ و طراحی هویت بصری رستوران - وب سایت فیکانو www.fikano.ir

طراحی منو، کاتالوگ و اوراق اداری رستوران و به طور کلی برندینگ رستوران

  طراحی هایی ساده و روان و زیبا با رنگ غالب سیاه و سفید. همچنین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس