لوگو یا نشانه چیست ؟
لوگو، نشان واره، نشانه یا آرم نمادیست که به کمک آن مفهوم کاری و یا برند تجاری در یک نگاه مشخص می گردد، به کمک یه لوگو مناسب می توان مفهوم کاری را که در قلب یک شرکت و یا سازمان نهفته است به نمایش گذاشت.
یک لوگو مناسب به دور از پیچیدگی های آن بایستی مفهوم خود را به بیننده برساند و به سادگی به ذهن سپرده شود تا هر بتواند رد پایی از شرکت یا سازمان صاحب آرم را مشخص سازد.
لوگوها با نماد درون خود و یا نوشته و ساختار خود معرف توانایی هر شرکت، سازمان و یا موسسه ای بوده و همواره در درون خود سخنی را بیان می کنند که یا در یک نگاه مشخص است و یا نیاز به تامل دارند.

چرا لوگو طراحی کنیم ؟
تاریخچه حضور لوگو یا نشانه در دنیا به دوران غارنشینی باز می گردد و از آن زمان مردم جهت اطلاع رسانی از المان ها و اشکال جهت اطلاع دهی به دیگران استفاده می کردند بنابراین می توان به این نکته دست یافت که حضور یک لوگو، ارایه کننده مفهومی بصری برای بیننده است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
طراحی لوگو یک امر زمانبر و فوق العاده حساس است. متخصصان گرافیک باید بتوانند نیاز مشتری را آنالیز کرده و اتود های مربوط و مورد قبول به کارفرما ارایه کنند.
در طراحی لوگو از المان شناسی و نماد شناسی و مفهوم گرایی المان های مربع و دایره و مثلث استفاده می شود تا بتوان مفهوم ذات لوگو و آرم را بصورت گویا تر ارایه کرد و شاخص ترین فرایند موجود در عملکرد یک شغل را بصورت بصری نمایش داد.
لوگو یا نشان تجاری هویت یک سازمان یا شرکت بوده و به کمک آن هم نام شرکت و هم حوزه فعالیت آن به نمایش گزارده می شود و طراحی آرم شرکت از اهمیت بی شماری برخوردار است تا آنجا که یک لوگو مناسب و مفهومی می تواند در محبوبیت یک برند تاثیر بی شمار داشته باشد.

چگونه لوگو طراحی می شود ؟
در طراحی لوگو آیتم های مختلفی درگیر است و شناخت فعالیت سازمان یا شرکت اولین مرحله کار است، پس از شناخت دقیق توانایی ها و حوزه فعالیت یک شرکت و نیاز و نظر کارفرما یکی از مدل های طراحی لوگو انتخاب می شود.
همواره فرایند طراحی نشانه از اتود زدن روی کاغذ شطرنجی و مفهوم گرایی روی المان ها و سمبل نگاری آغاز می شود و فقط رنگ سیاه و سفید قالب اصلی کار را تشکیل می دهد. لوگوهایی که از ابتدا بصورت رنگی و یا توسط نرم افزار های طراحی پیاده سازی می شوند معمولا در ارایه مفهوم ناتوان تر هستند.
پس از طراحی چند اتود لوگو و دریافت نظرات کارشناسی تیم طراحی لوگو حرفه ای ، چند اتود انتخاب شده و روتوش می شوند و جهت دریافت نظر کارفرما ارایه می شوند و در نهایت پس از ادیت و ویرایش اتود ها رنگ آمیزی روانشناسی شده و دیحیتال شده و تحویل می گردند.

لوگو، آرم، سمبل، نشانه، نماد ؟!
لوگو، آرم، سمبل، نماد، نشانه، نشان نوشته، مفهوم و هویت و اصالت یک نام را نشان می دهند در حالیکه ذاتا با یکدیگر از نظر خلاقیت و کاربری متفاوت هستند.
لوگو یا نشانه: طرحی گرافیکی خلاقانه و منحصر بفرد مفهومی یا بی معنا
نشانه تصویری: طرحی گرافیکی و بصری (پیکتوگرام لوگو)
نشان نوشته: طرحی نوشتاری و بصری (لوگو تایپ)
نشانه تلفیقی: ترکیبی از پیکتوگرام و لوگو تایپ
نشانه تک: طرحی از حروف اول نام تجاری (مونو گرام)
سه بعدی: گونه جدید طراحی پرسپکتیو لوگو دیجیتال

چرا لوگو توسط متخصصین طراحی شود ؟
طراحی نماد در عین سادگی کار بسیار دشواری است و نیاز به تجربه، شناخت و تسلط بر تخصص های مختلف دارد، تا آنجا که مشاوران مختلف جهت کمک رسانی به تیم های طراحی ، شغل و تخصص کارفرما را برای تیم طراحی تشریح کرده و نقاط ابهام آنها را مرتفع می کنند تا تیم طراحی بتواند با شناخت دقیق از حوزه فعالیت کارفرما و شناخت سایر همکاران بهترین ایده را ارایه کند.
طراحی سمبل امری یک جانبه نیست و حتی در شرایطی که لوگو از هر لحاظ مناسب باشد می تواند از نظر کارفرما مورد پسند نباشد، چرا که ذاتا کارهای گرافیکی بر اساس سلایق شاخص گذاری می شوند و هیچگاه کسی نمی تواند سلیقه ذاتی کسی را تغییر دهد.
تیم های طراحی لوگو، ترکیبی از خلاقیت های مختلف را دور هم جمع آوری کرده اند و همواره ایده های نو را به نمایش قرار می دهند، حضور تخصص های مختلف در تیم های طراحی به ما اجازه مانور بیشتری را در طراحی لوگو، لوگو تایپ، نشان نوشته، نشانه و برندینگ می دهد.
طراحی گرافیک و چاپ فیکانو
www.fikano.ir
