معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » برندینگ (طراحی برند و هویت سازمانی) » یک فنجان برندینگ // بررسی دیدگاه دکتر فرشید حسینی در مورد برندینگ در ایران // آیا برندینــــگ در بازار ایران کار نمی کنـــد؟ (این دیــــدگاه شما را به چالش می کشد)

یک فنجان برندینگ // بررسی دیدگاه دکتر فرشید حسینی در مورد برندینگ در ایران // آیا برندینــــگ در بازار ایران کار نمی کنـــد؟ (این دیــــدگاه شما را به چالش می کشد)

در چند فنجان گذشته یک فنجان برندینگ به بررسی نقش چاشنی های فروش پرداختیم. در ذیل بحث بررسی چاشنی های فروش در صنعت چای دوستان نظرات بسیار جالبی مطرح نمودند که در این میان موافقان و مخالفان این رویه به ارائه نظرات خود پرداختند. گروهی از دوستان ارائه چاشنی های فروش با رویه ای که در حال حاضر حاکم است را دچار مشکل دانسته اند و معتقد بودند با این استراتژی برند قدرتمندی ساخته نخواهد شد و گروهی دیگر معتقد بودند که این استراتژی چاشنی های فروش واقعا کار می کند هرچند که نقش برند را کمرنگ می نماید.

در این میان یکی از نظرات بسیار قابل تامل، نظر جناب آقای دکتر فرشید حسینی بود. ایشان سوالات بسیار بسیار مهمی مطرح کرده بودند و نقش واقعی برندینگ در ایران را مورد سوال قرار داده بودند. متن کامل نظر ایشان را در ادامه خواهیم خواند. لطفا در این بحث مهم شرکت نمایید و نظر خود را در این مورد بیان کنید. پاسخ شما به پرسش های جناب دکتر فرشید حسینی چیست؟ آیا واقعا برندینگ در بازار ایران کار نمی کند؟

کافه بازاریابی

 

“سلام
ممنون از بررسی هایی که انجام میدین

نظرات خیلی جالبی ارایه میشن اینجا که واقعا اموزنده هستن.

راستش من چندتا سوال داشتم در زمینه برندینگ در ایران؟

۱. ایا تو مملکتی که خیلی از شرکت ها کنترل کافی رو برخی از مهمترین متغیرها مثل قیمت ندارن چطور میشه به فکر ایجاد برند تو این کشور بود؟

۲. دوستانی که در مورد جوایز فروش نظر دادن آیا از خودشون پرسیدن که شاید شرکت هایی که از این روش استفاده می کنند ان هم در طولانی مدت لابد اثرش رو روی فروش می بینن که به این کارشون ادامه میدن وگرنه مدیران این شرکت ها از ماها باهوشتر نباشن حتما کم هوش تر نیستن؟ چرا این شرکت ها بطور مستمر هزینه این فرایند رو پراخت می کنن؟ شاید همچنان مردم دوست دارن تو لاتاری این شرکت ها بطور مستمر بعنوان یه سرگرمی نگاه کنن و شرکت کنن؟

۳. ایا به رفتار شرکت های بین المللی با برندهای جهانی تو بازارهایی مثل امریکا یا اروپا توجه دارن که خیلی هاشون در طول سال به طور مستمر از جایزه و تخفیف استفاده می کنن و اساسا اسیبی به برندهاشون نمی رسه؟ منظورم برندهای بسیار معتبری که در وال مارت و مارکت بسکت و میسیز و … اقدام به عرضه محصولاتشون می کنند و در طول سال هم جایزه و تخفیف می دن؟

۴. آیا کسی مطالعه کرده که نقش برند (به معنایی که بسیاری از دوستان ازش برداشت دارن) چقدر در تصمیم گیری خانواده ایرانی نقش داره؟ در مقایسه با قیمت…

۵. آیا کسی مطالعه کرده خرده فروش ها و بنک دارهای درگیر در توزیع مواد مصرفی چقدر به برند و چقدر به خروج کالا از قفسه فروشگاه هاشون اهمیت میدم؟ لطفا فقط به منطقه شمال شهر تهران توجه نداشته باشید کل کشور را در نظر بگیرید
۶. شاید اساسا مدیران یا صاحبان یک شرکت به دنبال ایجاد برند نباشند و هدف دیگری در سرداشته باشند بنابراین ارزیابی رفتار انها از دریچه برندینگ و متهم کردن شرکت ها به نزدیک بینی و صیفی کاری و نادانی و بی اطلاعی و … بیش از اینکه جایگاه منتقدین رو افزایش بده به مدیران و کارشناسان درگیر فرایندهای اجرایی بازاریابی (نمی دونم چند نفر از دوستانی که اینجا نظر دادن واقعا خودشون چند بار بطور عملی و در سطح ملی یا بین المللی درگیر فرایندهای برندینگ شدن) نشون میده که کارشناس ها و تحصیل کرده های بازاریابی کشور چقدر سطحی و از روی ذهنیت های خاص خود اظهارنظرهای کلیشه ای ارایه می کنند.”

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

طراحی برندینگ برای کافه رستوان

ایده ای بسیار زیبا برای طراحی برند و هویت بصری رستوران و کافه. هماهنگی بکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس