زمانی که دامنه تمرکز خود را محدود می سازید، بر قدرت نام تجاری خود می افزایید.در آمریکا ، درشهر کوچکی یک قهوه خانه وجود دارد. در شهر های بزرگتر در هر دو قدمی یک قوه خانه را مشاهده میکنید.بسیار خوب، در یک قوه خانه چه چیزهایی را می توانید بخورید؟ همه چیز: صبحانه، ناهار، شام، سوسیس، املت ، کیک ، بستنی و البته قهوه. هاواردشولتز چه کرد؟ او دراوج قدزت خلاقیت خود به گشودن قهوه خانه ای پرداخت که تخصص آن در میان تمامی خوردنی های دنیا، درست کردن قهوه بود. به عبارت دیگر، او دامنه تمرکز خود را محدود ساخت.
امروزه، محصول خلاقیت شولتز، قهوه استارباکز یک تجارت تیز گام است که سالیانه میلیون ها دلار داد و ستد دارد و سهم سهام شولتز رقمی حدود ۶۵ میلیون دلار است.
زمانی که نام تجاری محصول خود را محدود و مختصر میکنیدو از توسعه و گسترش آن اجتناب میورزید وقایع خوشی رخ می دهد.هرشهر کوچکی در آمریکا دارای یک فروشگاه مواد غذایی لوکس است. در شهر های بزرگ در هر محله ای یک اغذیه فروشی را مشاهده می کنید.
خوب، دراین فروشگاه ها چه می توانید بخورید؟ همه چیز: سوپ، سالاد، ساندویچ سرد وگرم، انواع نان، انواع کیک و شکلات، روزنامه، سیگار و بلیط های بخت آزمایی و … . هر فروشگاه معتبری به جریان فروش گسترده انواع کالاهای خود مباهات می کند.فرد دلوکا چه کرد؟ اودامنه تمرکز خودرا تنها محدود به یک نوع ساندویچ ساخت، با نام ساندویچ زیرگذر.نخستین بارقه نبوغ دلوکا در انتخاب نام تجاری محصول او مشخص شد.دومین حرکت هوشیارانه او در زمینه چگونگی عمل او بود.
اکثر خرده فروشان از این الگوی پنج گانه تبعیت می کنند:
۱٫دامنه تمرکز خود را محدود می سازند. طراحی یک نام تجاری با نفوذ و مؤثر همواره با اختصار طبقه بندی کالا همراه است و نه گسترش آن
۲٫انبارهای ذخیره غنی هستند. یک فروشگاه معمولی (( اسباب بازی ها مال ما هستند)) در حدود ۱۰/۰۰۰ اسباب بازی را در خود دارد. در فروشگاه های بزرگتر تعداد آنها تا ۳۰/۰۰ می رسد.
۳٫ارزان می خرند. کمپانی یاد شده، منافع خود را از طریق خرید ارزان تأمین می کند.
۴٫ارزان می فروشند. زمانی که قادر به خرید ارزان ومناسب هستید قادر به فروش ارزان نیز خواهیدبود و در عین حال، سود هم عایدتان می شود.
۵٫سایر محصولات مشابه را تحت و شعاع قرار می دهند. هدف نهایی طراحی نامی تجاری و قرار گرفتن در صدر طبقه بندی است.
اگر قصد دارید ثروت مند شوید، بایستی اعمالی را که ثروت مندان قبل از کسب ثروت انجام داده اند، بیاموزید- بایستی رمز ثروت مند شدن آنها را دریابید. اگر می خاوهید کمپانی موفقی داشته باشید بایستی آنچه را که شرکت های موفق ، قبل از کسب اعتبار و شهرت انجام داده اند فرا گیرید.به نظر می رسد که همه ی آنها از یک قانون تبعیت کرده اند. آنها دامنه تمرکز خود را محدود ساخته اند، هر زمان که دامنه تمرکز خود را محدود می سازید، وقایع خوبی رخ می دهد.