
اسبی که در لوگوی شرکت خودروسازی فراری است داستان یک جنگ را روایت می کند. «فرانچسکو باراکا» یک خلبان جنگنده ایتالیایی معروف است که در جنگ جهانی دوم حماسه آفرینی کرده است. او در جلوی هواپیمای خود یک نشان اسب را چسبانده بود. پس از مرگ این خلبان بزرگ، مادرش نشان اسب او را به «انزو فراری» هدیه داد تا از آن برای نشان خودرو های خود استفاده کند. البته این داستان به گونه های مختلف بار ها و بار ها روایت شده است. به این ترتیب از سال ۱۹۲۹ فراری، نشان اسب باراکا را برای خود استفاده کرد. تا سال ۱۹۴۷ که لوگوی پرچم ایتالیا و حروف S و F را برای معرفی Scuderia Ferarri در کنار نشان اسب به لوگوی خود اضافه کرد.

توضیحات بیشتر در مورد روند شکل گیری فراری و لوگوی معروفش:
قبل از آنکه انزو فراری به تولید اتومبیل های مسابقه ای کم نظیر روی بیاورد، وی به عنوان راننده در مسابقات اتومبیل رانی شرکت می کرد. در سال ۱۹۲۴ او با آلفارومئو به مقام قهرمانی در مسابقه Coppa Acerbo دست یافت. پنج سال بعد به لطف علاقه وافر انزو، تیم اتومبیل رانی اسکودریا فراری پایه گذاری شد، عمده خودروهای این تیم را که در مسابقات گوناگون شرکت می کرد، محصولاتی از آلفارومئو تشکیل می دادند.
در روزی از روزها، آقای فراری با والدین یکی از خلبانان معروف جنگ جهانی اول با نام فرانچسکو باراکا دیدار کرد. بر روی بدنه هواپیمای این خلبان نشان یک اسب رقصان نصب شده بود. در آن دیدار، والدین باراکا از آقای فراری تقاضا می کنند که این نشان را با هدف داشتن شانس بهتر در مسابقات بر روی خودروهای خود نصب کند. آقای فراری نیز این مساله را پذیرفته و با قرار دادن نشان اسب مذکور بر روی پس زمینه ای زرد رنگ (نماد شهر مارانلو)، لوگوی تیم مسابقه ای اسکودریا فراری این چنین خلق می شود.

در سال ۱۹۳۲ یک سپر زرد با اسبی مشکی رنگ، بر روی آلفارومئوهای تیم اسکودریا فراری در مسابقات بزرگ Spa نقش بست. این لوگو برای اسکودریا فراری بسیار خوش یمن بود، چرا که این تیم توانست مقام های اول و دوم را از آن خود کند.
در سال ۱۹۳۳ با وخیم شدن اوضاع مالی، آلفارومئو به همکاری خود با تیم اسکودریا فراری خاتمه داده و از مسابقات اتومبیل رانی کنار کشید. بعد از این اتفاق، تیم اسکودریا فراری بصورت مستقل در رقابت های مختلف شرکت کرد و با آزادی عمل بیشتری از لوگوی اختصاصی خود استفاده نمود.
پس از چند سال و با بهبود وضعیت مالی، آلفارومئو به سراغ تیم اسکودریا فراری بازگشته و با خرید بخشی از سهام آن، شروع به توسعه تیم مسابقه ای خود با نام آلفا کورس کرد.

با آغاز جنگ جهانی دوم، مسابقات اتومبیل رانی لغو شدند. در این دوران بود که انزو با ترک آلفارومئو تصمیم گرفت اتومبیل های مسابقه ای کاملا اختصاصی طراحی و تولید کند.
طبق توافقات انجام شده، وی نمی توانست به مدت چهار سال از نام و لوگوی فراری بر روی تولیدات خود استفاده نماید. اگر چه کسب و کار فراری رونق خوبی داشت، اما علاقه او به مسابقات اتومبیل رانی حتی با وجود بمباران مقر کارخانه اصلی در مارانلو، هرگز فروکش نکرد.
سرانجام در سال ۱۹۴۷، نخستین خودروی ساخت فراری با نشان اسب سرکش متولد شد. این خودرو ۱۲۵ S نام داشت و از یک موتور ۱٫۵ لیتری ۱۲ سیلندر بهره می برد.
از آن تاریخ تاکنون، این کمپانی با لوگوی فراری همواره مدل های بسیار هیجان انگیزی راهی خیابان ها کرده و محصولات آن همیشه طرفداران متعصبی داشته اند. دلیل این تعصب هم کاملا مشخص است؛ روحی سرکش در کالبدی آهنین.
طراحی گرافیک و چاپ فیکانو
www.fikano.ir





