معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » برندینگ (طراحی برند و هویت سازمانی) » چرا برندها به سمت مینیمالیسم می روند ؟

چرا برندها به سمت مینیمالیسم می روند ؟

همه شرکت ها به این سمت حرکت می کنند که در دل مشتریان خود جا باز کنند و شناخته شوند . موفقیت شرکت ها تنها وابسته به فروش و میزان سود انها نیست ، بلکه در میزان به رسمت شناختن و محبوبیت “برند”۱ آنها توسط مردم است .

“برند” ایجاد احساس انسانی ، نسبت به یک شرکت خاص است . اینکه ما مثلا ، فلان شرکت را به فلان قابلیت بشناسیم .

بخشی از “برند” ارتباط بصری است . مجموعه لوگو ، رنگ و ساختار یک شرکت ، به شکلی بصری با ما ارتباط برقرار می کند .

ارتباط بصری و اهمیت آن

هنگامی که شما به شرکت مورد علاقه خود فکر می کنید ، چیزهایی در ذهن شما تداعی می شوند . مثلا ما ماشیت های “ولوو” را به امنیت ، گوگل را به جستجو و آدیداس را به کفش های ورزشی با کیفیت می شناسیم .

“برند” کاری می کند تا شما بین خودتان و شرکت مربوطه توسط احساسی منحصر به فرد مرتبط شوید.

طراحان غالبا ساختاری بصری “برند”  را سامان می دهند . شاید اولین چیزی که در مورد ساختار بصری به ذهن می رسد ، لوگو ۲ یک شرکت باشد . اما این مفهوم فراتر از این حرف هاست . طراحی بصری شامل نشانه ، طراحی بسته بندی ، رنگ سازمانی و هر چیزی است که شما با چشمانتان می توانید از یک شرکت ببینید .

از قدیم گفته اند که “غقل آدم به چشم شه” . معمولا آدم ها بسیار به دیدن وابسته اند . اگر شما چیزی را نبینید ، شاید گمان ببرید چنین چیزی اصلا وجود ندارد . دیدن یک راه ارتباطی مهم برای شناخت ما از محیط پیرامونی ماست .

یک ساختار بصری خوب از یک شرکت به ما حس خوبی از آن شرکت منتقل می کند ، برعکس اگر یک شرکت موفق نتواند ساختار بصری خوبی را سامان دهد ، در ارتباط با مخاطب شکست خواهد خورد .

چرا مینیمالیسم ؟

مینیمالیسم۳ تکنیکی است که در آن طراح سعی می کند فقط چیزهای مهم را نگه دارد و بقیه موارد را حذف کند . مینیمالیسم برای خلاص شدن از چیزهای اضافی و عناصر اشتباهی است .

در نگاه اول شاید طراحی مینیمال ، کار ساده ای به نظر برسد ، اما اینکه واقعا چه چیزی مهم است و اینکه باید در کجا قرار بگیرد ، نیاز به دانش و تجربه دارد .

مینیمالیسم بر روی اصول اولیه طراحی (مبانی هنرهای تجسمی) ، تعادل ، فضاهای منفی ، تایپوگرافی و استفاده از رنگ های کمتر تمرکز دارد .

امروزه “برند ها” مینیمالیسم را به عنوان یک روش طراحی بصری انتخاب می کنند . در گذشته شاید وجود طرح های اضافی و رنگ های متعدد این حس را ایجاد می کرد که طراح تمام دانش خود را برای بهتر کردن برند به کار گرفته است ؛ اما امروزه شرکت ها فهمیده اند که “برندینگ” حوزه ای نیست که در آن طراحان بخواهد خودی نشان دهند .

مینیمالیسم روشی است که سریع و بدون حاشیه برند را معرفی می کند و ریسک معرفی نادرست برند را کاهش می دهد .

مینیمالیسم از رنگ ها و اشکال ساده تشکیل شده است ، این قابلیت را دارد که به راحتی به ذهن سپرده شود و همینطور به راحتی به یاد آورده شود . فکر نمی کنم برند به چیزی بیش از این نیاز داشته باشد .

مینیمالیسم برند را از تغییرات در طی سالها حفظ می کند .

برند های زیادی را می توان نام برد که هر چند سال یک بار به تغییر هویت بصری خود می پردازند . طراحی مینیمال باعث می شود تا از “مد” و “مد زدگی ” دوری کنیم و طراحی ما کهنه نشود .

بررسی چند نمونه در طراحی مینمال :

شرکت ها دریافته اند که مینیمالیسم باعث می شود تا طیف گسترده تری از مردم ، طراحی بصری برند را درک کنند و با آن ارتباط بگیرند . در این بین بسیاری از شرکت ها هویت بصری خود را به سمت مینمالیسم برده اند و شرکت های نوظهور از ابتدا طراحی مینیمال را لحاظ می کنند .

در ادامه شما چند مورد از این طراحی ها را می بینید :

میامی دیزاین

میامی دیزاین

هویت سازمانی میامی دیزاین

 

کوکاکولا رژیمی

بسته بندی نوشابه رژیمی کوکاکولا

بسته بندی نوشابه رژیمی کوکاکولا

 

رایتل

لوگوی شرکت رایتل

لوگوی شرکت رایتل

 

شکلات های m&m

بسته بندی شکلات های m&m

بسته بندی شکلات های m&m

 

آب معدنی ایواین

بسته بندی آب معدنی ایواین

بسته بندی آب معدنی ایواین

 

ویندوز فون ۸

رابط کاربری ویندوز فون 8 - مترو

رابط کاربری ویندوز فون ۸ – مترو

 

در نهایت :

در ابتدا برای ساخت هر برندی یک شخصیت در نظر بگیرید .

اگر شما شخصیتی برای برند انتخاب کردید ، آنگاه می توانید برای بهتر کردن برند از مجموعه از اقدامات مانند طراحی بصری ، روابط عمومی ، مشتری مداری و … استفاده کنید .

مینیمالیسم روشی است که می تواند در طراحی هویت بصری بسیار به کار “برند” شما بیاید . کاربران هدف را بشناسید و طراحی بصری را متناسب با نیازها سامان دهید

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

طراحی برندینگ برای کافه رستوان

ایده ای بسیار زیبا برای طراحی برند و هویت بصری رستوران و کافه. هماهنگی بکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس