معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » سایر مطالب گرافیک » نقش هنر مدرن و تأثیرات آن در گرافیک

نقش هنر مدرن و تأثیرات آن در گرافیک

هنر گرافیک چیست؟

*((گرافیک از واژه یونانی است به معنای آنچه هست که مربوط می شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوۀ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز از انگاره آن است. بنابراین همۀ پدیده هایی را در برمی گیرد که ایجاد شده اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همه تکنیک ها و فعالیت هایی است که در تولید کار چاپی نقشی ایفا می کنند. طراحی گرافیک پیشینه یا هنر ارتباط بصری است که از آمیزش تصویرها، واژه ها و ایده ها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تأثیر مشخصی بنهد. گرافیست پیشه ای است در هنرها و صنایع گرافیک همچون طراحی گرافیک .))

 

تاریخ هنر گرافیک

*(( از زمانی که انسان تصمیم به آرایه یک پیام تصویری گرفت و به زغم خویش از مواد و متریالی که برای هم نوعان او مفاهیم مشخص تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد و تاکنون نیز با هم پیشرفت ها و تغییراتی که داشته است با زهم با همان شیوه به حرکت خود ادامه می دهد. صدها نگاره در غار شووه در جنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شده اند، نگاره های غار لاسکاوکس (چهار ده هزار سال پیش از میلاد مسیح)، و نگاره های شکارچیان در غار بیمبتکا در هندوستان (هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح) و بسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده دو سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانه هایی بارز هستند از تاریخ گرافیک و رشته های وابسته به آن))

ساده سازی در گرافیک.

*(( پیت موندریان نقاش هلندی در سالهای ۲۱- ۱۹۲۰ با شجاعت به ساده پردازی طراحی  ترکیب بندی در نقاشی پرداخت و تنها از رنگهای خام آبی، زرد، قرمز، به همراه سیاه و سفید برای رنگ آمیزی کارهایش استفاده نمود.

تجربه های او در این زمینه ها راه های نویی را برای هنرمندان گرافیک باز نمود. موندریان با ترکیب بندی های قرمز، آبی و زرد خود نشان داد که هر گونه دگرگونی اندک در جابجایی سطوح رنگی و تناسب اندازه های آنها می تواند احساس بالقوۀ یک تابلو را به کلی دگرگون نماید. و این پیام گرافیت مدرن است. او از ترکیب بندی های خود می کاهید تا به ساده ترین و خرد ترین ترکیب هماهنگ دست یابد.))

 

گرافیکهای سه بعدی در رایانه ها

*(( پویانمایی بیش از اختراع سینما و هنر فیلم برداری به وجود آمد. امروزه با مدلهای ریاضی پویا نمایی های زیبا وارد دنیای رایانه شده اند.

هنر گرافیک رایانه ای به همه پدیده هایی اطلاق می شود که به صورت بصری با کاربران رابطه ایجاد می کنند.

نقش ارتباطی گرافیک در رایانه ها امروزه شاید بیش از مفاهیم نوشته شده و پرونده های صوتی رایانه اهمیت دارد.

با پیشرفت فناوری گرافیک رایانه ایی ایجاد طرحهای سه بعدی پویا ممکن گشته است، این گونه کارها از لحاظ هنری هنوز گام های نخستین را برمی دارند.))

 

تولد گرافیک مدرن

*(( شاید بتوان گفت که پدر گرافیک مدرن ویلیام موریس است زیرا چاپخانه کلمسکات او درنیمۀ قرن نوزدهم بسیاری از طراحی های گرافیک بسیار مهم را تولید نموده و بازار مهمی در میان توانمندان برای کارهای گرافیک به وجود آورد. او در اکسفورد با نقاشانی چون سرادوارد بورن – جونز و دانته گابریل روزتی دوست شد و با هم گروه پیش از رافائل گرایان را به وجود آوردند. ))

 

آغاز دورۀ پوستر مدرن

*(( از نمونه های پوستر در اروپای قرن هفدهم پوسترهای نمایش های تئاتری، اعلامیه های سربازگیری برای قشون شاه و همچنین آگهی تجاری کمپانی هند شرقی در ۱۶۷۰ را می توان نام برد. قرن هیجدهم پوسترهای بزرگ گاو بازی در کوریدا دل تروس در سویل اسپانیا در ۱۷۶۱ پدیدار شد. اما پیشرفت تکنیک های چاپی، به ویژه اختراع تکنیک لیتوگرافی در ۱۷۹۶ به وسیلۀ آلوس سنفلدر آلمانی موجب انقلابی بزرگ در هنر پوستر شد. این تکنیک ها باعث آن شدند که تولید باشمار زیاد پوستر با هزینه کم ممکن گردد. به ویژه اختراع کر و مولیتوگرافی که چاپ چند رنگه پوستر را در تعداد زیادی میسر ساخت موجب شکوفایی هنر گرافیک در پوستر شد.))

 

پرسش ها و پاسخ ها

*(( هنر از برای چه وجود دارد؟ از چه راههایی بر ما تأثیر می گذارد؟ و چگونه باید با جهان ارتباط برقرار کند؟ این سؤالات را ابتدا یونانیون طرح کردند و پاسخ هایشان تاکنون به قدر کافی مؤثر واقع شده اند. آنها می گفتند هنر نقش آموزش توأم با لذت است و روال کارش، تقلید از پدیدارهای مشهور جهان و ایدئالی کردن آنهاست. ولی مطالعه آثار بیگانه و بَدوی اکنون خبر از اصولی دیگر می دهند به ویژه به درجات مختلفی اصل تقلید را نفی می کنند. برای مثال مشاهده می کنیم که یک تندیس آفریقایی در اغلب موارد از برای دگرگون سازی شگرفِ مدل طبیعی آن، کیفیت بیانگری و اغلب حرکت موزون فرم های آن تحسین می شده است توان ارتباطی و مشهود شکل ها و رنگ ها. با تقلید از پدیدارهای طبیعی یا بدون تقلید از آنها، گویای آن است که همۀ انسان ها در زبانی مضمر و ناپیدا، بدوی و ذاتاً شاعرانه وجه اشتراک دارند، زبانی که در گذر زمان، توانایی برتر خود را نسبت به زبان محاوره موجود انسان ها آشکار می سازد، و هنر نقاشی، عمیق تر از گذشته از آن بهره می گیرد. امروز دیگر استفاده از نقاشی برای توصیف و روایت، نمی تواند بازتابندۀ توانایی ارتباط حسی آن باشد. آیا عکاسی و سینما اکنون نمی توانند بسیار کارآمدتر از نقاشی ازعمدۀ توصیف و روایت برآیند؟))

 

هنرمند در جامعۀ مدرن

*(( تصورات ما – تصورات خود هنرمندان – در اینکه هنرمندان که هستند و چه می کنند و چه انتظاراتی می توان از آنها داشت، تاریخی به دیرینگی خود تاریخ هنر دارد. ارنست گامبریج این موضوع را در کتاب تاریخ هنر خود با جامعیت، و در عین حال با اختصار، می کاود و (تحولات) هنر را در بستر دگرگون شوندۀ اندیشه ها و کارکردها برمی نگرد.

افزون بر آن، او هر فصل را با تصویری به پایان می برد که مبین نظر دورۀ مورد مطالعه دربارۀ هنرمند و فرآوردۀ اوست. حال چه تصویری را می توانیم برگزینیم که نمایندۀ هنرمند قرن بیستم باشد؟ تصویری از مارسل دوشان در حال جمع آوری یادداشت های پر طول و تفصیل و شبه عملی اش برای شیشۀ بزرگ یا درحال بازی کردن شطرنج؛ از موهوی – نادی در لباس کار یک تکه اش، در حال تلفن زدن و دستور دادن به تابلونویسی که کار نقاشی اش را انجام می دهد؛ از اندی وارهول با عینک تیره اش که درمیان آدم های جذابی که هم گروه همکاران او را تشکیل می دهند و هم ((کارخانه)) او را))

 

رنگ

*(( نیرومندترین تأثیر هر رنگ هنگامی که غیر منتظره یا افراطی باشد. عکس های آراسته از گل های باغچه بسیار دوست داشتنی هستند اما ضرورتاً هیجان انگیز نیستند. امروز در کل، ما توسط رسانه های رنگی از تمام انواع، چنان در محاصره ایم که فقط می توانیم بطور چشمی چیزی را بپذیریم که خواستار انجام آن با رنگ، به شیوه هایی باشیم که در سال های قبل کاملاً غیرقابل حصول بوده باشند. آنقدر با رنگ بازی کنید، آن را بکاوید. فراموش نکنید که رنگ معنای (( رنگ)) را نمی دهد. رنگ می تواند یک تایپوگرافی سفید باشد مقدار بسیار جزئی، و این بدان معنا نیست که رنگ قرمز بیشتر (( یا هر رنگ گرم )) بیانی هنری بسازد. ))

 

جلوه های ویژه

*(( هزاران فیلتر ارزشمند قابل نصب در دیگر برنامه ها وجود دارند که می توانند یک تصویر عادی را به تصویر بصری شگفت انگیزی تبدیل کند با آنها تجربه کنید و نرم افزارتان را یاد بگیرید. محبوبیت ابزارهای تخیل انگیز دیجیتال در طراحی گرافیک؛ شما را تشویق می کند تابا تصاویر تجربه کنید و جلوه هایی را بوجود آورید که هرگز قبل از این نمی توانستید به هنگام کلیک کردن بر این دکمه ها تصویر کنید انبوهی از فیلترهای جلوه های ویژه بی شماری که قابلیت نصب در برنامه های ویرایش تصور را دارند و می توانند تصاویر عادی را به تصاویر شگفت انگیز بدل کنند. برای مثال : تزئیناتی تمام رنگی را به عکس های معمولی اضافه کنید. رنگ یک عکس معمولی را به رنگی غیرمعمولی و غیر واقعی تغییر دهید. یک عکس یا رنگ جانبدارانه بسازید. با ترکیب بندی های متفاوت از حالات بین لایه ای تجربه کنید. عکس را نگاتیو کنید. رنگ ها را اشباع و از اشباع خارج کنید.))

 

تئوری رنگ

*(( در گذشته طراح گرافیک درباره یک نوع رنگ ((CMYK )) نگران بوده است. در حال حاضر، تصاویرمان را بر روی کامپیوتر دستکاری می کنیم و آن را بر روی وب سایت قرار داده، با استفاده از چاپگر جوهر افشان از آن پرینت می گیریم و در نهایت آن را با ماشین افست با کیفیت بالایی چاپ می کنیم. ما مجبوریم در خلال پروسه های کاری هم تنوعات رنگ را بشناسیم و بدانیم که فقط کدام مدل برای انتخاب نتیجه نهایی است، بلکه برای شناخت بیشتر آن در امتداد همان مسیر باشیم.))

تعادل رنگ

*(( چشم، مثل هر بخش دیگر بدن انسان، از لحاظ فیزیولوژی ظرفیت محدودی دارد و پس از مقدار معینی فعالیت خسته می شود.

اما همان طور که قبلاً گفتیم، نیروهای فیزیولوژیک به تعادلی گرایش دارند که نظام های به طور ذاتی پایدار آنها را حفظ کند.

گوته می گوید: (( هر رنگ مشخصی، ضربۀ معینی به چشم وارد می کند و اندام را به مقابله بر می انگیزد)) پس از هر کار سخت در دستگاه بینایی و پس از هر ویرانی مواد معین فتوشیمیایی در شبکیه که آن را به این یا آن رنگ غیرحساس می کند، گرایش پویایی برای بازسازی نظم اولیه، حساسیت کامل، و تعادل فیزیولوژی به وجود می آید.))

 

تصویر آویره شده

*(( درمرکز موجی از نور زندگی می کنیم. از این آشفتگی دوار، مجموعه هایی متحد و اشکالی تجربی را که تصاویر عینی خوانده می شوند، می سازیم. دیدن تصویر و شرکت در فرآیند سازماندهی آن، علمی خلاق است.

میان ساده ترین شکل سمت گیری تا پیچیده ترین یگانگی تجسمی انرژی هنری، پایۀ مشترک معینی وجود دارد: تعاقب نهادهای حسی میدان دید و سازماندهی آنها. هر تجربه ای از تصویری عینی، مستقل از آنچه شخص (( می بیند))، علمی سازمان دهنده و فرآیندی پویا در جهت یکپارچکی و تجربه ای ((تجسمی)) است. بنابراین اصطلاح (( تجسمی )) در اینجا برای نشان دادن کیفیت شکل بندی به کار رفته است؛ یعنی تجسم برداشتهای حسی به صورت کلیتی یگانه و زنده. تجربۀ تصویر تجسمی نوعی تکامل یافتن از طریق فرآیندی از سازماندهی است. تصویر تجسمی تمام خصوصیات یک ارگانیزم زنده را دارد و در نتیجه عمل متقابل نیروهایی که در میدانهای مربوطۀ خودعمل می کنند و به این میدان ها مشروط هستند. به وجود می آید؛ یگانگی زنده و فضایی دارد: یعنی کلیتی است که کنش آن به وسیلۀ بخش های منفردش معین نمی شود. بلکه خود این بخشها منفرد به وسیلۀ طبیعت ذاتی کلی مشروط می شوند. بنابراین نظامی بسته است که از طریق سطوح مختلف یکپارچگی اش، تعادل، وزن و هماهنگی، به یگانگی پویایی خود دست می یابد.

تجربۀ هر تصویری حاصل یک رشته فعل و انفعالها میان نیروهای مادی و بیرونی و نیروهای درونی شخص است، زیرا نیروهای درونی شخص، نیروهای بیرونی را در تناسب با خود، تغییر شکل، نظم و صورت می دهند. نیروهای بیرونی منابع نورانی اند که چشم رابمباران می کنند و تغییراتی روی شبکیۀ آن به وجود می آورند. نیروهای درونی، گرایش پویای شخص به ترمیم تعادل را پس از هر مداخلۀ بیرونی شکل می دهند و به این ترتیب نظام وی را در شرایط ثبات نسبی نگه می دارند. ))

 

رنگ ۲

*(( برای کسی که با استفاده از رنگ سروکار دارد، چرخ کلاسیک رنگ ابزار مهمی در درک دینامیک ( زنده بودن و تحرک داشتن) ترکیب رنگ هاست. شناخت واژگان فنی ( ترمینیولوژی رنگ ها) همواره به درک و فهم نوانس (نکات دقیق و ظریف) رنگ ها و اختلافات جزئی آنها کمک می کند.

پس از جلب توجه خریداران، بسته بندی و حالت بصری آن نیز باید بیانگر ارزش آن محصول باشد. به عنوان مثال اگر محصولی گرانتر از مسابه رقیب در بازار است، این رنگ، باید قیمتی بودن کالا را القاء کند و یا زمانی که کالاها به صورت رقابتی قیمت گذاری شده اند، رنگ مناسب می تواند تأثیر قوی تری نسبت به نمونۀ مشابه در ذهن مشتریان ایجادکند. با وجود هزاران محصولی که در طبقات فروشگاه ها پشت هم چیده شده اند و میلیون ها دلار جوایزی که برای خریداران در نظر گرفته اند، استفاده هوشمندانه از رنگ می تواند باعث شکسته شدن سقف فروش شود. برای تأثیرگذاری صحیح در بازاریابی، رنگ بسته بندی، باید حس تحقق آرزوها  را بر آورده سازد یا بیانگر نیازی باشد که محصول می خواهد آن را مرتفع سازد. مثلاً محصولی که طعم یا بوی شیرینی را می خواهد القاء کند. باید به رنگ صورتی، بنفش کمرنگ، هلویی، یا کِرم رنگ عرضه شود.))

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

آموزش باز گردن فایل webP (کاملا کاربردی و ساده بدون نیاز به نصب پلاگین یا هر چیزی)

  آموزش باز گردن فایل webP در این روش نیاز به نصب نرم افزار یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس