زمانی که نام تجاری خود را بر روی کالاهای متعددی می گذارید، این نام ، قدرت و نفوذ خود را از دست می دهد.نام تجاری شورولت بر بهترین اتومبیل های سواری آمریکایی اطلاق می شود،اما نه امروز، امروزه ،اتومبیل فورد حرف اول را می زند. شورلت دارای ده نوع از مدل های گوناگون است،و فورد چهار نوع.این یکی از دلایل برتری فورد بر شورولت است. قدرت یک نام تجاری ، نسبت معکوسی با گسترش آن دارد.
چرا کمپانی شورولت، این انواع گوناگون را به بازار ارسال داشته است؟ زیرا که قصد فروش بیشتری دارد. در طیف کوتاه زمانی به این هدف خود نیز نایل می شود، اما در دراز مدت اهمیت تثبیت نام تجاری خودرا در ذهن مصرف کننده نادیده می گیرد.
کوتاه مدت در قبال دراز مدت ،آیا شما به گسترش تولید خود می پردازید،چون قصد دارید در کوتاه مدت به فروش آن بیفزایید، و یا به آب باریکه خود راضی هستید،تا نام تجاری خود را در ذهن مصرف کننده تثبیت کنید و در آینده فروش بیشتری داشته باشید؟
تأکید و تمرکز بخش اعظم شرکت ها ، به لحظات حال است. توسعه و گسترش تولیدات فردی ، ایجاد غول زنجیره ها ، ارزش گذاری های مختلف و به کارگیری سایر روش های پیشرفته بازاریابی در جهت دوشیدن شیر نام تجاری است و نه تثبیت آن. اگرچه این شیردوشی ، منافع زیای را در کوتاه مدت عایدتان می سازد، اما در دراز مدت ، نام تجاری شما را نابود ساخته ، اندک اندک مفهوم خود را کاملا از دست می
دهد.
هزاران آلاکلنگ کوچک و بزرگ در ذهن مصرف کننده وجود دارند که درست مانند جوانب متضاد زندگی واقعی ، در زمانی واحد ، هر دو جانب نمی توانند به بالا کشانده شوند.مصرف کنندگان طالب نام های تجاری هستند که توسط یک کلمه و تنها یک کلمه ، از سایر محصولات مجزا میشوند وهرچه کوتاه تر باشند بهتر است.
بازاریاب ها در تلاش خود به منظور متمایز کردن محصول شان با سایر محصولات مشابه در بازار به طور مسخره ای به نام های تجاری افراطی و دو آتشه متوسل می شوند:
- کهنه های ابر خشک بچه کلینکس
- مایع شستشو دهنده بدون روغن جوشهای صورت نوتروژنا
- خنک کننده نوشیدنی هارلی دیویدسون
- سرکه مورد پسندهمه ، هینز
بازاریاب ها اغلب اوقات ، قدرت یک نام تجاری را با میزان فروشی که ناشی از همین نام تجاری است، اشتباه می کنند، اما جریان فروش تنها ناشی از نام تجاری نیست ، بلکه بستگی به قوت وضعف میدان رقابتی یک نام تجاری دارد.
اگر میدان رقابتی شما ضعیف است، می توانید به طور مرتب به میزان فروش خود بیفزایید واز قدرت نام تجاری خود بکاهید. مفهومش این است که کالای خود را به صورت های مختلف در بازار ارائه کنید و این گونه نتیجه گیری کنید که گسترش خطوط فرعی تولید، مثمر ثمر است.
اگرچه گسترش تجارت می تواند به فروش بیشتری در کوتاه مدت منجر شود، اما کاملا مخالف مفهوم تثبیت یک نام تجاری است. اگر مایلید که نام تجاری با نفوذی را در ذهن مصرف کننده تثبیت کنید، ناگزیر از محدود کردن آن هستید و نه گسترش آن. در دراز مدت، گسترش بی رویه شما موجب کاهش قدرت و تضعیف تصویر ذهنی نام تجاری تان خواهد شد.