معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » لوگو و لوگوتایپ (آرم / نشان و نشانه نوشته) » طراحی آرم (لوگو) توضیحات، نکات کلیدی و انواع آرم

طراحی آرم (لوگو) توضیحات، نکات کلیدی و انواع آرم

شاید بهتر باشد قبل از آنکه در مورد طراحی آرم یا طراحی لوگو و طراحی لوگو تایپ صحبت کنیم، ابتدا با ماهیت و ساختار آرم و یا لوگو بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم درک صحیحی را در طراحی آرم و طراحی لوگو تایپ با خود همراه کنیم.

آرم، لوگو و یا نشانه یک علامت و نماد گرافیکی است که هویت یک فرد، سازمان، مؤسسه، خدمات و فعالیت آن را نمایش می‌دهد. استفاده از لوگو در امر تبلیغات حیطه وسیعی را در بر می‌گیرد که شامل استفاده در وب سایت شرکت، اوراق اداری (سربرگ و پاکت نامه و کارت ویزیت)، بروشور و کاتالوگ شرکت، پوستر، استند، بیلبورد، بنر، بسته‌بندی، تقویم و سررسید، آگهی های تبلیغاتی و موارد دیگر از تبلیغات است.

در فارسی به جای واژه logo برای نشان تجاری یک شرکت از هر سه کلمات بیان ‌شده استفاده می‌گردد، نشانه واژه‌ای فارسی است که حوزه گسترده‌ای را شامل می‌گردد. واژه آرم از کلمات فرانسوی است و معادل لوگو است که در ایران رایج شده است، همانند واژگان کیوسک، آسفالت، آدرس و اتوبوس. در هر صورت مشخصه اصلی یک سازمان، آرم‌ یا لوگوی آن است که جزئی از هویت‌ سازمانی یک شرکت است و چون سالیان دراز در خدمت سازمان قرار می‌گیرد، باید منسجم و کارآمد باشد، قابلیت بین‌المللی داشته باشد و به لوگوهای دیگر شبیه نباشد.

Logo DesignLOGO . LOGOTYPE . MONOGRAM

 

هویت‌سازمانی Corporate Identity
آن دسته از راهکارهایی است که یک شرکت از آن تبعیت می‌کند تا در جامعه به شکلی منسجم، واحد و برای اهداف دراز مدت دیده شود. این راهکارها شامل اهداف و قوانین شرکت، نوع تعامل با شرکت‌های دیگر و جامعه در کنار هویت ‌بصری که از آن دیده می‌شود. هویت ‌بصری نیز شامل تمامی تبلیغات و پوسته ظاهری شرکت در تعامل با جامعه است، همانند نام یک شرکت، لوگو و آیکن‌های مورد استفاده، شعار تبلیغاتی، اصوات و آهنگ‌های بکار ‌رفته در تبلیغات، رنگ‌های خاصی که در تبلیغات شرکت از آن بهره می‌گیرند و همیشگی است، اوراق اداری، نوع پوشش کارکنان، سایر تبلیغات شرکت مانند هدیه‌ها، بروشور و کاتالوگ، پوستر و استند، بیلبورد و بنر و گرافیک محیطی همانند تبلیغ روی ماشین، اتوبوس و یا پلن‌های داخلی و بیرونی شرکت و هر آن چیزی است که در نمای بیرونی از یک شرکت دیده می‌شود. این راهکارها در واقع نوعی پوشش است که به هر سازمان و شرکتی هویتی خاص می‌بخشد و با گذر زمان در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. هر اندازه این هویت‌سازی قوی عمل کند ماندگاری آن بیشتر خواهد شد و در نهایت برند سازی اتفاق می‌افتد.

 

در طراحی آرم و لوگو باید اصولی در نظر گرفته شود، مانند:

  • لوگو باید ساده و گویا باشد.
  • منحصر به فرد باشد و از لوگوهای دیگر تقلید نشده باشد.
  • با فرهنگ و بینش‌های سرزمینی که در آن استفاده می‌گردد، تطابق داشته باشد.
  • با کار و حرفه سفارش‌دهنده و موضوع مورد استفاده مرتبط باشد و نوع فعالیت سفارش‌دهنده را در نگاه اول بخوبی نمایش‌ دهد.
  • در کل اثر ایجاد شده قوانین و اصولی مشترک رعایت گردد، تا انسجام آرم حفظ گردد. مانند: فواصل یکسان اندازه‌ها و چهارچوب یکسان.
  • لوگو باید قابلیت اجرا‌ شدن در تمامی سطوح گرافیک را داشته باشد، مانند: تک‌رنگ و رنگی، دوبعدی و سه بعدی، در سایزهای متفاوت و یا به صورت موشن گرافیک.

 

آرم ‌ها را به سه گروه اصلی تقسیم می‌کنند:

 

لوگو کوکا کولا

 

۱ – آرم هایی که از کلمات و حروف ایجاد شده است. به این آرم ‌ها، لوگوتایپ (نشانه نوشته) Logotype و یا مونوتایپ (مونوگرام Monogram) گفته می‌شود. لوگوتایپ برای نشانه‌هایی که کلمات کامل در آن استفاده شده است بکار‌ می‌رود، همانند: نشانه شرکت‌های سونی SONY، کوکاکولا COCA COLA، دل DELL و مونوتایپ برای شرکت‌هایی بکار‌می‌رود که تنها از حروف برای ایجاد نشانه خود استفاده می‌کنند، مانند شرکت اچ پی hp، ال جی LG، سی ان ان CNN، بی بی سی BBC و ج‌م‌ا (جامعه مشاوران ایران) که توسط آقای مرتضی ممیز طراحی شده است.

 

logo

 

۲ – آرم ‌هایی که از تصویر و شمایل ایجاد می‌شوند، که به آن‌ها نشانه ‌تصویری می‌گویند Logo Iconique؛ مانند نشانه شرکت اپل و یا شرکت هواپیمای ملی ایران (هما).

 

face book logo

 

۳ – آرم ‌هایی که از تلفیق تصویر و نوشتار در کنار یکدیگر طراحی می‌شوند که به آن لوگوی تلفیقی Logo Mixte می‌گویند، مانند شرکت نایک NIKE، آدیداس adidas، داو Dove و یا همراه اول.

 

در طراحی آرم تصویری یا همان لوگو از تصویرهای گوناگونی برای ارائه استفاده می‌گردد. این تصاویر به شکل‌های مختلف به‌ وجود می‌آید که ارتباط آن با موضوع استفاده‌اش و کاربردهایش به چند شکل تعریف می‌گردد:

رابطه مستقیم
یک لوگو می‌تواند رابطه‌ای مستقیم با موضوع استفاده آن داشته باشد، به طور مثال: استفاده از تصویر یک کامپیوتر برای یک شرکت فروش سخت افزار یا یک فنجان برای کافی شاپ.

رابطه مفهومی
این نوع لوگوها رابطه مستقیم با کاربرد آن ندارد، اما به نوعی تداعی‌کننده موضوع کارکردش است و استعاره از مفاهیم و اهداف سفارش‌دهنده دارد. مانند استفاده از یک پرنده برای لوگوی شرکت هواپیمایی، استفاده از شیر برای لوگوی کارخانه خودروسازی که استعاره از قدرت خودرو است، استفاده از اسب برای لوگوی شرکت خودروسازی که استعاره از سرعت خودرو است و یا استفاده از گل برای لوگوی محصولات بهداشتی و آرایشی که استعاره از تازگی، نرمی و لطافت محصولات است.

رابطه نداشتن
در این نوع از لوگو ارتباط خاصی میان مفهوم و شکل آرم وجود ندارد و به تدریج با جا افتادن در میان مردم و باقی ‌ماندن در ذهن مخاطبان معرف موضوع شرکت خواهد شد، مانند شرکت اپل که از یک سیب برای معرفی خود استفاده کرده است، که زمینه فعالیتش طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی و نرم‌افزار کامپیوتر است.

طراحی آرم شرکت در عین سادگی بسیار پیچیده و کار حساسی است. لوگو باید تجسمی از حال و هوا، محیط و آرمان‌های شرکت باشد. طراحی آرم نمادی از تجارت و حرفه شما است. لوگو معرف شما و تخصصتان است و ابزاری برای یادآوری شما در ذهن مشتری است.
طراحی آرم و لوگو باید به ‌گونه‌ای باشد که سریع خوانده شود و قابل تشخیص باشد، بر ذهن مخاطب بنشیند، در یادها بماند، انسجام داشته باشد تا از دیگر لوگوها متمایز گردد.
یک طراحی آرم مناسب، تا سال‌ها اعتبار و جذابیت خود را حفظ خواهد کرد و قوی و زیبا است. بیان کردن نمادی مناسب از حرفه مدنظر و سادگی و ایجاز به این پایداری و اعتبار کمک شایانی خواهد کرد.

طراحی گرافیک و چاپ فیکانو
www.fikano.ir

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

طراحی آرم حرفه ای در وب سایت فیکانو - اصفهان و تمام ایران

طراحی لوگو معاصر، نگاه ظریف و رویکرد ساده – قسمت اول

قسمت اول نگاه دقیق به لوگو و لوگو تایپ و کنکاش در مفهوم، کارایی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس