معماری

طراحی لوگو و نشانه

طراحی لوگو
موضوع اصلی در طراحی هویت بصری، ایجاد ساختار منسجم و همگون بصری از طریق درک فضای کسب و کار سفارش دهنده است. طراح گرافیک با توجه به گوناگونی و تنوع فعالیت سازمانی موسسات، شرکت ها و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و بنا بر تشخیص نیاز سفارش دهنده و لزوم گستردگی مورد سفارش، مجموعه ای یکپارچه از اقلام بصری را طراحی و خلق می کند،که هزینه آن با توافق طرفین و به نسبت تعداد موارد طراحی محاسبه می شود. هزینه طراحی زیرمجموعه هویت بصری هر سفارش مانند: نشانه، اوراق اداری و… جدا از هزینه ساختار و فضای کلی هویت بصری، بر اساس قیمت های موجود در تعرفه قیمت محاسبه خواهد شد.

 

طراحی لوگو چیست؟
لوگو معرفی کننده هویت یک مجموعه می باشد؛ به گونه ای که به آن هویت می بخشد. لوگو نمود ظاهری برند شماست، خواه شرکت باشید خواه شخص. طراحی لوگو به شکل خلاقانه به سرعت بر مخاطب تاثیر گذاشته و نظر وی را به سوی شما جلب می کند.لوگوی موفق باید بی کلام سخن بگوید و در عین زیبایی و حلاقانه بودن،ساده باشد.

 

سفارش طراحی هویت بصری و برندینگ - سایت فیکانو www.fikano.ir
برندینگ و طراحی هویت بصری سینما

 

اصول کلی برای طراحی لوگویی کارآمد و تاثیرگذار

  • ارتباط و همبستگی با فرهنگ سازمانی شما داشته باشد.
  • درطول مدت حداقل ۱۰ سال نیاز به تغییر نداشته باشد.
  • قابلیت تغییر سایز داشته باشد.
  • واضح باشد به گونه ای که معرفی را به خوبی نشان دهد.
  • منحصر به فرد باشد،تکراری یا کپی برداری نباشد.
  • خلاقیت داشته باشد تا در ذهن حک شود.

 

انواع لوگو

  • نوشتاری(لوگو تایپ، مونوگرام)
  • تصویری و علامت (پیکتوگرام و آرم)
  • نوشتاری – تصویری

 

سفارش طراحی تایپوگرافی - سایت طراحی فیکانو www.fikano.ir
اتود دستی – طراحی خلاق تایپوگرافی سه بعدی – در سایت فیکانو

 

۱- طراحی لوگوی نوشتاری
لوگوتایپ اغلب نامیست خاص برای یک شرکت یا یک مجموعه که گاهی حتی بدون معناست و تنها به دلیل طراحی خاص ، متفاوت ارائه می شود تا در خاطر مشتریان نقش ببندد. لوگوتایپ  در اوراق اداری اولین چیزی است که به چشم مخاطبین می آید و نظرشان را جلب می کند، لوگو تایپ باید نشانگر عملکرد و فعالیت شرکت یا مجموعه باشد.

 

۲ – طراحی لوگوی تصویری، علامت
پیکتوگرام عموما برای شرکت هایی که دارای تعدد محصول هستند و هرمحصول یا خدمات دارای هویتی مجزا بوده، استفاده می شود. این محصولات نیازمند لوگوی خاص هستند تا با دیدن آنها مخاطب قادر به تشخیص آن دسته از محصولات از آن شرکت یا کمپانی باشد.

۳ – طراحی لوگوی نوشتاری – تصویری
تلفیقی از نوشته و تصویر نوع متداول طراحی لوگوست که در آن هم از نام مجموعه و هم از نشانه ای که بیانگر هویت مجموعه است بهره می گیریم.

 

طراح گرافیک و چاپ فیکانو www.fikano.ir >> ایده های جذاب در طراحی لوگو
ایده جذاب طراحی لوگو

 

نشانه و لوگو

پیکتوگرام
“طراحی نمونه لاتین برای نشانه نوشته فارسی، طراحی مجزا محسوب می شود.”
– چنانچه نوشته زیرنشانه، محدود به انتخاب فونت باشد، جزء طراحی نشانه است و مبلغی بابت آن اضافه نمی شود.
– چنانچه نشانه یا نشانه نوشته از قبل موجود باشد و طراح، تغییراتی بر روی آن اعمال و آن را به روز نماید، بازسازی نشانه محسوب می شود.

طراحی لوگو و نشانه
طراحی لوگو مهمترین و حساس ترین بخش از پروژه برندینگ برای یک نام تجارت نوپاست. لوگو و نشانه باید انعکاسی از رویکرد ها و عملکرد های یک کسب و کار باشد. باید چشم‌ گیر باشد و از همه مهمتر خلاقانه و نوآورانه باشد. لوگو می تواند در یک تصویر کوتاه تمامی اهداف و رویکردهای تجارت شما را نمایان کند. پس انتخاب یک لوگو می توان نتایج را به شکل چشمگیری تغییر دهد و مسیر موفقیت را برای شما هموار نماید.

خلاقیت در این فرآیند مهمترین بخش کار است. همانطور که هر شرکت و یا برندی سعی دارد خطی مشی مناسبی برای نیل به اهداف دراز مدت و کوتاه مدت خود تعیین نماید و به این اصول پایبند باشد. طراح باید خود را نسبت به اصل اساسی خلاقیت پایبند نماید.

 

طراح گرافیک و چاپ فیکانو www.fikano.ir >> ایده های جذاب در طراحی لوگو
ایده جذاب طراحی لوگو

 

انواع لوگو و نشانه
طراحی لوگو و نشانه متنی
لوگوهای متنی در عین سادگی جذابیت زیادی دارند و محبوبترین نوع لوگو محسوب می شوند. متن ها می توانند در اشکال و اندازه های مختلفی به تصویر کشیده شوند و انتقال انواع  پیام ها و نگرش ها را بعهده گیرند، برای مثال یک فونت ضخیم انتقال دهنده حس قدرت یا مشخص کننده قدرت کسب و کار خواهد بود، در حالی که یک فونت فانتزی منتقل کننده حس سبک بالی و ظرافت است. یکی از مهمترین خواص این نوع لوگو را میتوان انعطاف پذیری آن جهت استفاده در انواع پروژه های تبلیغاتی دانست.

 

طراحی لوگو و نشانه تصویری
لوگو و نشانه تصویر همانطور که از نامش مشخص است با استفاده از تصویر پیام خود را به بیننده منتقل می کند. این نوع از لوگو می تواند از تصاویر محصولات تا اشکال انتزاعی گسترش داشته باشد. در طراحی این لوگوها از دو تکنیک ۲ بعدی و ۳ بعدی استفاده می شود که هر کدام بسته به نوع فعالیت جذابیت های خاص خودر را دارا هستند.

 

رنگ لوگو
رنگ بندی در طراحی لوگو یکی از مهمترین موارد است، زیرا هر رنگ مفهوم خاصی را به بیننده منتقل می کند و می تواند یاد آور حس و حالات ترکیبی و متحیر کننده ای گردد.

 

عطر لوگو
عطر ها هم می توانند مانند یک لوگو و نشانه عمل کننده و با کاربردی تر شدن استفاده از پرینترها در تبلور رویای انتقال عطر از طریق اینترنت این حس دست یافتنی تر شده است. اما در حال حاضر نیز در بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای و رستوران ها از این نوع لوگو استفاده می شود.

 

صدای لوگو
صداها هم می توانند به عنوان لوگو یا نشانه مورد استفاده قرار گیرند. این نوع لوگوها برای شما غریبه نیستند و می توانید با دقت به اطراف انوع مختلفی از لوگو های صوتی را حس کنید. مانند آهنگ شروع اخبار و یا لوگوی صوتی نوکیا.

 

طراحی گرافیک و چاپ فیکانو
www.fikano.ir

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

طراحی آرم حرفه ای در وب سایت فیکانو - اصفهان و تمام ایران

طراحی لوگو معاصر، نگاه ظریف و رویکرد ساده – قسمت اول

قسمت اول نگاه دقیق به لوگو و لوگو تایپ و کنکاش در مفهوم، کارایی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس