معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب گرافیک » سایر مطالب گرافیک » ۳۰ ترفند کاربردی آفیس مایکروسافت

۳۰ ترفند کاربردی آفیس مایکروسافت

امروزه همه ما از آفیس مایکروسافت استفاده می‌کنیم. ورد، پاورپوینت، اکسل، آتلوک و اکسس، از جمله نرم‌افزارهای مطرح بسته آفیس به شمار می‌روند که طیف گسترده‌ای از مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. مایکروسافت با عرضه آفیس ۲۰۱۶ ویژگی‌های دیگری به نرم‌افزارهای این مجموعه اضافه کرد. در حالی که بخش عمده‌ای از ویژگی‌های عرضه‌شده در آفیس ۲۰۱۶ مربوط به قابلیت‌های سازمانی و مشتریان تجاری این شرکت است، اما کاربران عادی نیز می‌توانند از برخی ویژگی‌های عرضه‌شده در آفیس ۲۰۱۶ استفاده کنند. در شماره ۱۷۶ (دی‌ماه) به معرفی تعدادی از ترفندهای واژه‌پرداز ورد پرداختیم. در آن مقاله سعی کردیم ترفندهایی را معرفی کنیم که در نسخه‌های مختلف ورد قابل استفاده باشند. اما در این مقاله تصمیم گرفتیم به معرفی تعدادی از ترفندهای موجود در نرم‌افزارهای مختلف آفیس بپردازیم. در حالی که تمرکز ما در این مقاله بر آفیس ۲۰۱۶ است، اما تعدادی از ترفندهای این مقاله در نسخه‌های مختلف آفیس قابل استفاده هستند. همچنین در این مقاله کاربران پلتفرم مک را فراموش نکرده‌ایم و به معرفی تعدادی از ترفندهای اکسل ۲۰۱۶ ویژه مک نیز پرداخته‌ایم.

ساده‌سازی فرمول نویسی
آیا تا به حال تصمیم گرفته‌اید فرمول ریاضی در واژه‌پرداز ورد تایپ کنید؟ کار چندان ساده و راحتی نیست. اما مایکروسافت راهکار جدیدی در اختیار شما قرار داده است. فرمول‌نویسی ساده در ورد ۲۰۱۶، تکنیکی است که به شما اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل ممکن فرمول‌های پیچیده ریاضی را در محیط ورد بنویسید. این ویژگی Ink Equation نام دارد. برای دسترسی به این ویژگی به زبانه Insert بروید، در گروه Symbols روی پیکان قرارگرفته در زیر عبارت Equation کلیک کرده و از فهرست ظاهرشده، گزینه Ink Equation را انتخاب کنید. (شکل ۱)

شکل ۱: یک راهکار ساده برای فرمول‌نویسی

رسم متون دوار در ورد
نوشتن متون دوار در محیط فتوشاپ به‌سادگی امکان‌پذیر است. کاربر متن خود را وارد کرده و از سبک‌های بالای پنجره برای تغییر زاویه نمایش متون استفاده می‌کند. اما در واژه‌پرداز ورد نیز نوشتن متون دوار به‌سادگی امکان‌پذیر است. ابتدا به زبانه insert بروید، در گروه Text گزینه WordArt را انتخاب کرده و متن مدنظر خود را در کادر مربوطه وارد کنید. در روبان بالای برنامه در زبانه Format گزینه Text Effects را انتخاب کنید. در انتهای پنجره گزینه Transforms را انتخاب کنید. این گزینه برای تغییر ظاهر متن استفاده می‌شود. (شکل ۲)

شکل ۲: مدور ساختن متون نمایش‌داده‌شده در ورد

ویرایش گروهی انجام دهید
ویرایش گروهی را می‌توان یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های عرضه‌شده در آفیس ۲۰۱۶ دانست. با این ویژگی اعضای یک گروه می‌توانند به‌صورت جمعی و با استفاده از کامپیوترهای خود به ویرایش اسناد بپردازند. در سمت راست ورد گزینه‌ای به نام Share قرار دارد. این گزینه به شما اجازه می‌دهد اسناد خود را با افراد مختلف به اشتراک بگذارید. اگر در نظر دارید، سندی را که در حال کار روی آن هستید، با کاربری به اشتراک بگذارید، کافی است آدرس ایمیل کاربر مدنظر را در کادر Invite People وارد کرده و روی دکمه Share کلیک کنید. در این حالت زمانی‌که شخص مذکور ایمیل خود را باز کند، پیغام دعوتی همراه با دکمه View In OneDrive را مشاهده می‌کند که از او درخواست شده است سند را باز کند. با این کار سند در ورد آنلاین در مرورگر کاربر باز می‌شود. همچنین برای اینکه از ویرایش سند خود باخبر شوید، توصیه می‌کنیم گزینه Automatically share changes را فعال کنید تا هر زمان تغییری به وجود آمد، بی‌درنگ از این تغییر اطلاع پیدا کنید.

Insights
اگر قصد دارید اطلاعاتی در سند ورد اضافه کنید، لزومی ندارد سراغ مرورگر خود بروید و به جست‌وجو بپردازید، Insights برای همین کار در نظر گرفته شده است. این گزینه به شما اجازه می‌دهد اطلاعات مدنظر خود را از منابع آنلاین در ورد، وارد کنید. ورد می‌تواند اطلاعات مدنظر را از دایره‌ المعارف‌ها، منابع آنلاین یا جست‌وجوی در وب استخراج کند و در اختیار کاربر قرار دهد. گزینه Smart Lookup در زبانه Review قرار دارد. برای مثال، اگر عبارت دایره‌ المعارف‌ها را انتخاب کرده و روی گزینه Smart Lookup کلیک کنید، پانل مربوطه در سمت راست صفحه ظاهر می‌شود و اطلاعات مرتبط در اختیار شما قرار می‌گیرد. (شکل ۳)

شکل ۳: Smart Lookup در سریع‌ترین زمان اطلاعات مدنظر کاربران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در سال جدید با کلاود همگام شوید
روزگاری که هارددیسک‌ها اصلی‌ترین منبع ذخیره‌سازی اطلاعات بودند، به پایان رسیده است. مایکروسافت و بسیاری دیگر از شرکت‌ها از مدت‌ها پیش بر کلاود تمرکز کرده‌اند. بنابراین بهتر است شما نیز نگاهی به دنیای کلاود بیندازید. مایکروسافت به کاربران خود اجازه می‌دهد اسناد خود را به ساده‌ترین شکل در فضای ابری وان‌درایو ذخیره‌سازی کنند. برای این منظور کافی است در زبانه File روی گزینه Save As کلیک کرده و در ادامه One Drive را انتخاب کنید. زمانی که سندی در فضای ابری ذخیره‌سازی شود، هر تغییر و ویرایشی که روی سند انجام می‌دهید، به‌طور خودکار در فضای ابری ذخیره‌سازی می‌شود. البته لازمه این کار داشتن حساب کاربری مایکروسافتی و ورود به این حساب است.

تصاویر را آنلاین دریافت کنید
هر مطلبی برای اینکه به بهترین شکل ممکن پیام خود را به مخاطب منتقل کند، به تصاویر مناسب نیاز دارد. این تصاویر ممکن است در کامپیوتر محلی شما باشد که دسترسی به آن‌ها با گزینه Pictures انجام می‌شود یا ممکن است در فضای آنلاین قرار داشته باشد. گزینه Online Pictures در زبانه Insert و در گروه Illustrations، برای این منظور در نظر گرفته شده است. زمانی‌که روی این گزینه کلیک می‌کنید، ورد به موتور جست‌وجوگر بینگ متصل می‌شود. در ادامه با وارد کردن نام مدنظر در کادر جست‌وجو، تصاویر مرتبط نشان داده می‌شوند. با انتخاب تصویر مدنظر و فشار کلید Insert، تصویر آنلاین در سند ورد قرار می‌گیرد.

سبک‌بندی متن با Styles
زمانی‌که در حال آماده‌سازی سندی هستید، از سبک‌بندی متن خود غافل نشوید. در روش‌های سنتی کاربران از زبانه Home و گروه Font برای ویرایش و آراسته کردن سند خود استفاده می‌کنند. حال اینکه ورد در تمامی نسخه‌های خود، سبک‌بندی قدرتمندی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ مکانیزم قدرتمند و سریعی که به ساده‌ترین شکل ممکن متون شما را زیباتر می‌کند. ورد ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۶ سبک استاندارد و ازپیش‌ساخته‌شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد. (شکل ۴) همچنین به کاربران اجازه می‌دهد بر حسب نیاز، سبک مدنظر خود را با استفاده از کلید New Style که در پایین فهرست Styles قرار دارد، ایجاد کنند.

شکل ۴: سبک‌ها راهکار قدرتمند و سریعی را برای فرمت‌بندی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به تصاویر خود جلوه‌های ویژه اهدا کنید
زمانی‌که تصویری در حالت عادی در سندی قرار می‌گیرد، آن‌چنان که باید جلب توجه نمی‌کند. اما با ترفند ظریفی، تصاویر از حالت عادی به اثر ویژه‌ای تبدیل می‌شوند. زمانی‌که تصویری در سندی اضافه می‌شود، زبانه موقتی به نام Format در روبان بالای صفحه به نمایش درمی‌آید. این زبانه به شما اجازه می‌دهد به تصاویر خود حجم دهید، آن‌ها را سه‌بعدی کنید، برایشان حاشیه در نظر بگیرید، میزان درخشندگی آن‌ها را کم یا زیاد کنید، آن‌ها را برش دهید یا مکان آن‌ها را به صورت سفارشی در سند خود تعیین کنید. (شکل ۵) همگی این قابلیت‌ها در زبانه Format و در گروه‌های مختلف قرار دارد.

شکل ۵: آفیس طیف گسترده‌ای از امکانات را برای مدیریت بر تصاویر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

عکس‌های خود را بدون نیاز به نرم‌افزارهای جانبی کراپ کنید
زمانی که تصویری در سندی وارد می‌شود، ممکن است بیش از اندازه بزرگ باشد و باید بخش‌هایی از آن حذف شود. برای این کار نیازی نیست سراغ نرم‌افزارهای گرافیکی بروید. ورد به شما قابلیت کراپ می‌دهد. زمانی‌که تصویر انتخاب می‌شود، در زبانه Fomrat در گروه Size گزینه‌ای به نام کراپ (Crop) وجود دارد. این گزینه به ساده‌ترین شکل اجازه می‌دهد بخش‌های غیرضروری تصویر را برش دهید.

از الگوهای آنلاین غافل نشوید
مایکروسافت الگوهای آنلاین و آماده بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده است. زمانی‌که به صفحه New وارد می‌شوید، ورد به سرور مایکروسافت متصل می‌شود و الگوهای مختلفی را به کاربر نشان می‌دهد. انتخاب الگوی مناسب تأثیر بسزایی در جذب مخاطبان دارد.

=============================

تکنیک‌های کاربردی اکسل ۲۰۱۶ ویژه کاربران مک

مایکروسافت در اکسل ۲۰۱۶ ویژه مک، ویژگی‌های قدرتمندی قرار داده است؛ ویژگی‌هایی که کار کردن با این نرم‌افزار صفحه گسترده را بیش از پیش ساده‌تر کرده است.

از چارت‌های قدرتمند استفاده کنید
انتخاب چارت مناسب به‌منزله ارائه بهترین دید از داده‌ها است. Recommended Charts به شما اجازه می‌دهد نحوه نمایش داده‌های خود را مشاهده کنید. با این گزینه می‌توانید جنبه بصری داده‌های انتخاب‌شده را با استفاده از انواع مختلف چارت‌ها ببینید. این گزینه در زبانه Insert در گروه Tables به نام Recommended Pivot Tables در اختیار کاربران قرار دارد. (شکل ۱)

شکل ۱: پیش‌نمایشی از نمودارها

Formula Builder
آیا با حفظ کردن توابع یا ترکیب نحوی در اکسل مشکل دارید؟ ویژگی جدید Formula Builder برای شما در نظر گرفته شده است. با استفاده از این ویژگی ساخت فرمول‌ها بسیار ساده‌تر از گذشته انجام می‌شود. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد به جست‌وجو و اضافه کردن یک تابع بپردازید، داده‌هایی را برای آرگومان‌های توابع تعریفی اضافه کنید و از هر تابعی برای انجام کارهای خود کمک بگیرید. برای دسترسی به این ویژگی کلیدهای Shift+F3 را فشار دهید تا پنجره Insert Function ظاهر شود. (شکل ۲)

شکل ۲: دسترسی ساده‌تر به توابع

Chart Formatting task pane
اکسل ۲۰۱۶ مجموعه قدرتمندی از ویژگی‌ها را پیشنهاد می‌کند که برای ساخت و سفارشی‌سازی‌ ساده‌تر چارت‌ها استفاده می‌شوند. بخشی از این ویژگی‌های هیجان‌برانگیز در پانل Formatting Task قرار دارد. این پانل منبع واحدی برای قالب‌بندی سبک‌های مختلف به شمار می‌رود. با استفاده از این پانل نه تنها توانایی ویرایش چارت‌ها، بلکه توانایی ویرایش نحوه نمایش متن‌ها در اکسل را نیز دارید. برای دسترسی به این گزینه به زبانه Format بروید، گزینه Format Pane را انتخاب کنید یا کلیدهای Cmd+1 را فشار دهید. (شکل ۳)

شکل ۳: سفارشی‌سازی چارت‌ها

PivotTable Slicers
برش‌دهنده‌ها به شما توانایی فیلتر کردن داده‌ها در گزارش PivotTable را می‌دهند. در واقع، مجموعه‌ای از دکمه‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرند؛ این دکمه‌ها کمک می‌کنند بدون نیاز به باز کردن فهرست کشویی عناصری را که باید فیلتر شوند پیدا کنید. برش‌دهنده را به‌آسانی می‌توان ایجاد کرد؛ کافی است PivotTable را که در نظر دارید فیلتر کنید، انتخاب کنید، به زبانه PivotTable Analyze در روبان بروید و دکمه Insert Slicer  را انتخاب کنید. برای فیلتر کردن داده‌های PivotTable، روی یک یا چند دکمه کلیک کنید. (شکل ۴)

شکل ۴: فیلتر کردن داده‌ها

Data Analysis ToolPak
آیا هنوز هم به دنبال Data Analysis ToolPak در مک هستید؟ سرانجام این ویژگی در اختیار کاربران قرار گرفت. Data Analysis ToolPak در قالب یک افزونه اکسل به کاربران کمک می‌کند تا آمارهای پیچیده یا تحلیل‌های مهندسی را ایجاد کنند. شما داده‌ها و پارامترهایی برای هر تحلیل آماده می‌کنید و این ابزار از تحلیل‌های مناسب یا توابع ماکرو مهندسی برای محاسبه و نمایش نتایج در یک جدول خروجی استفاده می‌کند. (شکل ۵) برای فعال‌سازی این افزونه، به فهرست Tools بروید، Add-ins را کلیک و گزینه Data Analysis ToolPak را انتخاب کرده و در ادامه روی Ok کلیک کنید. با این‌کار ویژگی مدنظر به زبانه Data افزوده می‌شود.

شکل ۵: Data Analysis ToolPak آمارهای پیچیده یا تحلیل‌های مهندسی را به‌سادگی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ترفندهای عمومی اکسل

محدودیت نداشتن در نمایش اعداد
آیا تا به حال به این مشکل برخورده‌اید که اکسل تمامی اعداد واردشده در ستون‌ها را به‌طور کامل نشان ندهد؟ برای این مشکل راه حلی وجود دارد که با آن، به‌راحتی می‌توانید بیش از ۱۵ رقم را در یک سلول مشاهده کنید. راه حل این مشکل در قالب‌بندی سلول قرار دارد. در اولین گام، ستون مدنظر را انتخاب کنید. در مرحله بعد روی سلول کلیک راست کرده و گزینه Format Cells را انتخاب کنید. در زبانه Numbers از بخش Category  گزینه Text را انتخاب کنید و کلید Ok را فشار دهید. اکنون مشاهده خواهید کرد که اعداد به‌طور کامل به نمایش درمی‌آیند.

مقایسه دو ستون در سریع‌ترین زمان ممکن
اگر قصد دارید چند ستون داده‌ای در اکسل را با هم مقایسه کنید و بدانید آیا مقادیر ستون‌ها یکسان بوده یا تفاوت‌هایی وجود دارد، کافی است ستون‌های مدنظر خود را انتخاب کنید و کلید F5 را فشار دهید تا پنجره Go To به نمایش درآید. اکنون روی دکمه Special  کلیک کنید. در پنجره ظاهرشده، گزینه رادیویی Row Differences را انتخاب کنید. حال اگر تفاوتی وجود داشته باشد، ستون متفاوت، پررنگ‌تر می‌شود و به‌راحتی توانایی شناسایی سلول‌های متفاوت را خواهید داشت.

=============================

 

 

طول و عرض اسلایدهایی متناسب با صفحه نمایش
صفحه‌نمایش‌کامپیوتر از دو استاندارد اصلی ۴:۳ و ۱۶:۹ استفاده می‌کند. این اعداد بیانگر نسبت طول و عرض صفحه‌نمایش هستند. در صفحه‌نمایش استاندارد چهار پیکسل برای عرض و سه پیکسل برای ارتفاع در نظر گرفته می‌شود و در حالت عریض، این مقادیر برابر با ۱۶ و ۹ هستند. پاورپوینت به‌طور پیش‌فرض نمایش‌ارائه‌شده را در حالت ۱۶:۹ ایجاد می‌کند. اگر ارائه ساخته‌شده‌ای بر مبنای استاندارد ۱۶:۹ دریافت کردید، باز هم می‌توانید آن را در حالت ۴:۳ مشاهده کنید. اگر مانیتور هماهنگ با اندازه ارائه دریافت‌شده نیست، نوارهای سیاه رنگ نه‌چندان جالبی در طرف اسلایدها ظاهر می‌شود. برای تغییر استاندارد ارائه، کافی است به زبانه Design بروید، گزینه Slide Size را انتخاب کرده و استاندارد مدنظر خود را برگزینید. همچنین با استفاده از گزینه Custom Slide Size می‌توانید اندازه‌های سفارشی را نیز تعیین کنید.

حذف پس‌زمینه گرافیکی از طرح
گاهــی تصاویر واردشــده در پاورپوینــت دارای پس‌زمینه‌هایی هستند که باید حذف شوند. پاورپوینت راهکار جالبی برای این کار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای حذف پس‌زمینه از ارائه پاورپوینت، ابتدا عکس مدنظر را انتخاب کنید. در روبان بالای صفحه، روی زبانه Format کلیک کنید. در گروه Adjust که در سمت چپ روبان قرار دارد، روی گزینه Remove Background کلیک کنید. در این حالت تصویر به رنگ بنفش درمی‌آید. اکنون روی گزینه Mark Areas to Keep در گروه Refine کلیک کنید تا ماوس به شکل قلم درآید. بخش‌های مدنظر تصویر را انتخاب کرده، بسته به نیاز خود یکی از گزینه‌های Mark Areas to Remove یا Delete Mark را انتخاب کرده و در نهایت روی گزینه Keep Changes کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

ارائه‌هایی با ساختار منسجم
اولین گام ساخت یک ارائه قدرتمند انتخاب، الگوی Template مناسب است. بعد از انتخاب الگو باید درباره نحوه ارائه اطلاعات تصمیم‌گیری کنید. پاورپوینت برای این منظور، ویژگی Smart Art را در اختیار کاربران قرار داده است. اگر به زبانه Insert بروید و گزینه SmartArt را انتخاب کنید، پنجره‌ای ظاهر می‌شود که به شما دید مناسبی در فرایندها، چرخه‌های کاری، سلسله مراتب، طبقه‌بندی‌ها و هرم‌ها می‌دهد. در زمان کار با عناصر Smart Art دقت کنید؛ چراکه هر یک از این عناصر برای ارائه اطلاعات خاصی استفاده می‌شوند.

ارائه آنلاین
با پاورپوینت ۲۰۱۶ کاربران می‌توانند ارائه‌‌های خود را به‌صورت آنلاین به نمایش بگذارند. این ویژگی که Present Online نام دارد، از سرور رایگان مایکروسافت برای میزبانی ارائه شما استفاده می‌کند. نیازی به هیچ تنظیم خاصی نیست. تنها یک لینک را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارید تا مخاطبان با مراجعه به این لینک بتوانند ارائه شما را روی مرورگر خود مشاهده کنند. بعد از اینکه ارائه خود را آماده کردید، به زبانه File بروید و روی گزینه Share  کلیک کنید. در صفحه ظاهرشده گزینه Presentation Online را انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه Presentation Online  کلیک کنید.

متصل کردن ویدیوها به ارائه‌ها
آیا می‌توان محتوای ویدیوهای آنلاین را در یک ارائه قرار داد؟ بله؛ این قابلیت به ساده‌ترین شکل در پاورپوینت ۲۰۱۶ در دسترس کاربران قرار دارد. به زبانه Insert بروید و در گروه Media گزینه Video Online را انتخاب کنید. زمانی‌که روی این گزینه کلیک می‌کنید، پنجره‌ای ظاهر می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید محتوای ویدویی را از کامپیوتر شخصی، سایت‌های ویدیویی آنلاین یا به صورت جایگذاری‌شده، در ارائه خود قرار دهید. (شکل ۱) همچنین اگر کد جایگذاری‌شده ویدیویی را در اختیار دارید، می‌توانید کد مدنظر را در بخش Paste Embed Code Here وارد کنید تا محتوا در ارائه شما قرار بگیرد.

شکل ۱: پاورپوینت ۲۰۱۶ به‌سادگی ویدیوهای آنلاین را در ارائه‌ها قرار می‌دهد.

ویرایش ویدیو در پاورپوینت
شاید از خواندن این عنوان تعجب کرده باشید. در پاورپوینت می‌توانید ویرایش‌های ساده‌ای روی ویدیوها اعمال کنید. به‌این منظور پاورپوینت ۲۰۱۶ ابزارهای ویدویی خود را در زبانه‌های Format و PlayBack در اختیار کاربران قرار داده است. دو گزینه Fade in و Fade out برای تعیین زمان محوشدگی استفاده می‌َشوند. همچنین اگر در نظر دارید فرایند برش را در ابتدا یا انتهای فیلم انجام دهید، گزینه Trim Video برای این کار در نظر گرفته شده است. با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای ظاهر می‌شود. در این پنجره با استفاده از برش‌دهنده‌هایی که  قرمز و سبز هستند، می‌توانید برش روی ویدیو را اعمال کنید. (شکل ۲) با زبانه Video می‌توانید جلوه‌های بصری فیلم همچون میزان رنگ، افکت‌های حاشیه‌ای، چرخش فیلم و مواردی از این دست را مدیریت کنید.

شکل ۲: امکان ویرایش و برش فیلم‌ها در ارائه‌ها وجود دارد.

 

=============================

 

 

آتلوک یکی دیگر از نرم‌افزارهای پرکاربرد بسته آفیس به شمار می‌رود. نرم‌افزاری که بسیاری از کاربران برای مدیریت ایمیل‌های خود از آن استفاده می‌کنند. بدون شک، آتلوک مکانیزم قدرتمندی در زمینه مدیریت بر ایمیل‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این قسمت چند ترفند ساده آتلوک ۲۰۱۶ را معرفی می‌کنیم.

تنظیم حساب‌های کاربری مایکروسافت و گوگل در آتلوک
در آتلوک ۲۰۱۶ برای اینکه بتوانید حساب‌‌های کاربری همچون جی‌میل یا حساب کاربری مایکروسافت را در آتلوک وارد کنید، ابتدا باید به زبانه Info بروید و گزینه Add Account را انتخاب کنید. برای این چنین حساب‌های رایگانی، به نام کاربری، آدرس ایمیل و گذرواژه نیاز دارید. بعد از پر کردن کادرهای مدنظر و کلیک روی دکمه Next، باید کمی منتظر بمانید تا صحت اطلاعات واردشده، تأیید شوند. در این زمان پنجره‌ای ظاهر می‌شود که در آن باید گذرواژه خود را بار دیگر وارد کنید. در صورتی که همه چیز موفقیت‌آمیز انجام شود، ایمیل‌های شما در برنامه آتلوک وارد می‌شود.

چگونه می‌توانیم فایل‌های PST را در آتلوک ایجاد کنیم؟
به مرور زمان که به تعداد ایمیل‌های صندوق پستی اضافه می‌شود، به فایل‌های آرشیو PST نیاز پیدا خواهید کرد. فایل‌هایی که در گذشته اهمیت چندانی نداشتند، اکنون باارزش شده‌اند. مایکروسافت در نحوه ساخت این فایل‌ها در آتلوک ۲۰۱۶ تغییری به وجود نیاورده است و همچون گذشته توانایی ساخت این فایل‌ها را دارید. برای ساخت این فایل‌ها در آتلوک ۲۰۱۶ به زبانه Home بروید، روی گزینه New items کلیک کرده More Items و سپس Outlook Data File را انتخاب کنید. به‌طور پیش‌فرض این فایل‌ها در پوشه C:\Users\USER\Documents\Outlook Files ذخیره‌سازی می‌شوند. زمانی‌که فایل PST ساخته می‌شود، آتلوک به‌طور خودکار آن ‌را به پروفایل شما در سمت چپ برنامه اضافه می‌کند. اگر می‌خواهید ایمیل‌های خود را درون پوشه ویژه‌ای قرار دهید، کافی است روی پروفایل ساخته شده_ (۱)my outlook data file_ کلیک راست کرده و گزینه New Folder را انتخاب کنید. اکنون به‌راحتی می‌توانید ایمیل‌ها را در این پوشه قرار دهید.

ساخت مجدد Search Index
بی‌شک، آتلوک برنامه کاملی است؛ به عبارت دقیق‌تر چند برنامه کوچک Mail، Calendar، Contact Manager و Task Manager در یک برنامه قرار گرفته‌اند. هرچه بیشتر از این برنامه استفاده کنید، به همان میزان مشکلات جدیدی پیش روی شما قرار می‌گیرد. ساخت مجدد فایل PST، انتقال ایمیل‌ها به کامپیوتر دیگر و اضافه کردن صندوق‌های پستی جدید، از جمله این مشکلات به شمار می‌روند. برای اینکه شاخص جست‌وجو را از نو ایجاد کنید، کافی است به زبانه File بروید و گزینه Options را انتخاب کنید. در پنجره ظاهرشده در سمت چپ تصویر روی Search کلیک کرده و سپس روی دکمه Indexing Options کلیک کنید. در پنجره Indexing Options روی دکمه Advanced کلیک کنید. در این مرحله در بخش Troubleshooting روی دکمه Rebuild کلیک کنید. این عملیات ممکن است کمی زمان‌بر باشد. بعد از کامل شدن این فرایند، مشاهده خواهید کرد که سرعت جست‌وجو و برخی دیگر از ویژگی‌ها بهبود یافته‌اند.

اضافه کردن شماره هفته به تقویم
اگر روی پروژه‌های بزرگ یا فراملیتی کار می‌کنید که در آن تعداد هفته‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند، این ویژگی به شما کمک خواهد کرد. هر سال شامل ۵۲ هفته است و بسیاری از شرکت‌ها پروژه‌های خود را در قالب پروژه‌های زمان‌محور سازما‌ن‌دهی می‌کنند. اما چگونه می‌توانیم این ویژگی را فعال کنیم؟ به زبانه File بروید و روی گزینه Options کلیک کنید. در پنجره ظاهرشده گزینه Calendar را انتخاب کنید. در بخش Display Options گزینه Show week Numbers in the month را فعال کنید. اکنون مشاهده خواهید که شماره‌های هفته در سمت چپ تقویم آتلوک به نمایش درمی‌آیند. این قابلیت در آتلوک ۲۰۱۳ نیز وجود دارد. (شکل ۱)

شکل ۱: شماره‌گذاری هفته‌های سال

تبدیل ایمیل‌ها به متن‌های ساده
دلایل بسیاری برای تبدیل ایمیل‌ها به متن ساده وجود دارد که پیشگیری از آلودگی کامپیوتر، از جمله این موارد به شمار می‌رود. اما این کار چگونه امکان‌پذیر است؟ در آتلوک زبانه File را باز کرده و روی گزینه options کلیک کنید. در پنجره ظاهرشده در سمت چپ تصویر Trust Center را انتخاب کرده و در ادامه روی دکمه Trust Center Settings کلیک کنید. روی گزینه Email Security در سمت چپ پنجره کلیک کرده و سپس در بخش Read as Plain Text گزینه Read all standard mail in plain Text را فعال کنید. این قابلیت در نسخه‌های پایین‌تر نیز وجود دارد.

چگونه مانع ورود ایمیل‌های ناخواسته به صندق پستی خود شویم؟
آیا تا به حال ایمیل‌هایی از اشخاص یا شرکت‌های بزرگ دریافت کرده‌اید که تعجب شما را برانگیزد؟ برای مثال شرکتی گزارش مالی خود را برایتان ارسال کند یا شخصیت بزرگی برای شما ایمیلی ارسال کند؛ در صورتی که هیچ پس‌زمینه قبلی در این خصوص وجود نداشته باشد. گاهی ممکن است ایمیل‌هایی را مکرراً از فرد ناشناسی دریافت کنید. بهترین کار در این زمان، مسدود کردن ورود این ایمیل‌ها به صندوق پستی‌تان است. برای این منظور، روی ایمیل مدنظر کلیک راست کرده و از فهرست Junk  گزینه Block Sender را انتخاب کنید. ایمیل به پوشه Junk E-mail وارد می‌شود. اگر از این راهکار برای مسدود کردن شخص خاصی استفاده کردید اما بعد از مدتی تصمیم گرفتید وضعیت را به حالت سابق در آورید، کافی است به پوشه Junk E-mail بروید، ایمیل مدنظر را انتخاب و روی آن کلیک راست کرده و گزینه Not Junk کلیک کنید.

چگونه در آتلوک ۲۰۱۶ گروه ایجاد کنیم؟
گروه‌بندی این قابلیت را به شما می‌دهد تا راحت‌تر از قبل همکاری گروهی داشته باشید. این کار باعث می‌شود همه اعضای تیم از مکان مشترکی برای تبادل مکاتبات خود استفاده کنند. اما چگونه می‌توانیم در آتلوک ۲۰۱۶ گروه ایجاد کنیم؟ در پایین پنجره روی گزینه People کلیک کنید. در صفحه ظاهرشده در گروه New، روی گزینه New Contact Group کلیک کنید. در پنجره ظاهرشده در کادر Name نام گروه مدنظر را وارد کنید. بعد از تعیین نام گروه روی گزینه Add Member کلیک کرده و افراد را از دفترچه یادداشت یا فهرست مخاطبان خود به این گروه اضافه کنید. بعد از وارد کردن اعضا در گروه، روی دکمه Save & Close کلیک کنید تا گروه مدنظر ذخیره‌سازی شود. گروه‌بندی یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های آتلوک ۲۰۱۶ به شمار می‌رود. این ویژگی در آتلوک ۲۰۱۳ نیز وجود دارد.

=============================

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

آموزش باز گردن فایل webP (کاملا کاربردی و ساده بدون نیاز به نصب پلاگین یا هر چیزی)

  آموزش باز گردن فایل webP در این روش نیاز به نصب نرم افزار یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس