
پوسترها٬ ابزاری قدرتمند برای معرفی کسب و کارهای جدید٬ اعلام یک رویداد علمی فرهنگی یا یک فعالیت تبلیغاتی گسترده هستند. پوستر را می توانید در محیط های پرتردد٬ به منظور جلب توجه مخاطبین به پیام تبلیغاتی سازمان یا شرکت خود٬ نصب نمایید. برای طراحی پوستری که تا مدت زمان نسبتاً طولانی در معرض دید مشتریان بالقوه شما قرار می گیرد٬ بهتر است که از یک گرافیست حرفها ی استفاده نمایید. البته اگر به هردلیلی به چنین فردی دسترسی ندارید٬ شاید بتوانید خودتان در حد نیازهای اولیه خود٬ این کار را انجام دهید. اما بدانید که تبلیغات٬ کار حساس و بسیار دقیقی است و پیروی از اصول تبلیغاتی صحیح٬ در حصول به نتیجه موثر٬ بسیار مهم است.
پوستر در واقع٬ دورنمایی از نظام های ارتباط غیرکلامی را میسر می سازد. بنابر نظریه زبان شناسان٬ روش های ارتباط غیرکلامی پوسترها٬ به سه گروه تقسیم می شود:
۱ ارتباط تصویری بدون کمک گرفتن از نوشته ها که پیام را به تنهایی انتقال می دهد. این پوسترها شامل تصاویر پایدار و ثابت قابل تجزیه هستند٬ مانند نقاشی و علائم راهنمایی و رانندگی از نوشتار تهیه شدهاند. در این گونه پوسترها٬ برای اعلام مطلب یا پیامی ممکن است چند کلمه درشت به
۲ ارتباط کلامی که صرفاً عنوان پیام اصلی و کلمات کوچکتر برای توضیحات فرعی به کار رود. پوسترهای علمی در همایش ها و اطلاعیه های مذهبی و دولتی٬ جزو این گروه هستند.
۳ پوسترهایی که در آنها از خط و تصویر به طور هماهنگ و تلفیقی استفاده شده است. طراحی یک پوستر٬ به مقدار زیادی تحقیق و بررسی٬ تهیه اتودهای گرافیکی متعدد و تصحیح فراوان نیاز دارد.

چگونه یک پوستر تبلیغاتی خوب طراحی کنیم.
۸ مراحل انجام کار
۱ – با سبک های تبلیغاتی رایج در بازار آشنا شوید:
پوسترهای تبلیغاتی را می توانید روی پنجره فروشگاه ها یا به صورت آگهی در روزنامه مشاهده کنید. سعی کنید۳ ٬ یا ۴ آگهی که متناسب با هدف تبلیغاتی شماست را بیابید. نمونه های خیلی خوبی از پوسترهای تبلیغاتی روی وب٬ داخل مجلات و در روزنامه ها وجود دارند.
۲ – از یک برنامه کامپیوتری مناسب برای طراحی پوستر استفاده کنید:
دو برنامه عالی برای طراحی پوسترInDesign ٬ و Illustrator هستند. اگر قادر به طراحی پوستر با این برنامه ها نیستید٬ می توانید از برنامه های “مبتنی بر قالب آماده” پوستر مثل Poster Maker استفاده کنید.
۳ – اندازه پوستر خود را مبتنی بر مکانی که قصد دارید آن را نصب نمایید٬ انتخاب کنید.
۴ – متن روی پوستر٬ با همه پیام قابل انتقال روی آن به مخاطب٬ باید در حدود ۱۰ ثانیه قابل خواندن باشد:
پوستر به عنوان رسانه ای خبری٬ پدیدهای آشنا و نیرومند در اطلاع رسانی است. آنچه پوستر را از دیگر رسانه ها متمایز می سازد٬ نیاز مبرم به رساندن سریع پیام و سرعت در برقراری ارتباط با بیننده پوستر است. پوستر می تواند با چهار ویژگی محتوا٬ ارزش های برجسته هنری٬ جنبه های کیفی تبلیغاتی و درک عامه٬ تجربهای را به بیننده ارائه دهد و بیان کننده مسائل فرهنگی٬ اجتماعی٬ اقتصادی٬ سیاسی٬ هنری و تغییرات زمان باشد؛ زیرا ارتباطات بصری یکی از بهترین شیوه ها برای ارائه نظر و برانگیختن تفکر انسان است. نام٬ آدرس٬ تلفن٬ ایمیل و وب سایت شرکت یا سازمان خود را روی پوستر در مکان مناسب درج کنید. اصو ًلا سعی کنید ضروریترین اطلاعات را روی پوستر درج کنید. اطلاعات ضروری٬ وابسته به نوع رویداد٬ تفاوت خواهند داشت. برای مثال یک پوستر که یک فعالیت تجاری را تبلیغ می کند٬ تنها دربرگیرنده نام٬ وب سایت٬ آدرس و لوگوی شرکت می باشد. یک پوستر در مورد یک رویداد٬ به اطلاعات مفصلتری در باره زمان و مکان و برنامه هایی که قرار است اجرا شود٬ نیاز خواهد داشت.

۵ – گرافیک مورد استفاده در پوستر خود را انتخاب کنید:
شما باید روی دهها ایده گرافیکی شامل لوگوها٬ عکسها یا سایر تصاویر الهام گرفته شده از یک رویداد یافعالیت های شرکت٬ فکر کنید. دو یاچهار المان گرافیکی را برای درج در پوستر خود انتخاب کنید.
همیشه از تصاویر با رزولوشن بالا استفاده نمایید. تصاویر با درجه وضوح پایین اگرچه ممکن است روی کامپیوتر شما٬ خوب بنظر برسند٬ پس از چاپ ممکن است بصورت محو و پیکسل پیکسل شده ظاهر شوند. تصاویر٬ اولین چیزهایی در پوستر هستند که توجه بیننده را به خود جلب می کنند. حتی اگر شما بخواهید از تصاویر هنری روی پوستر استفاده کنید٬ باید اطمینان یابید که آنها بتوانند یک پیام تصویری را منتقل نمایند.

۶ – چند طرح اولیه٬ برای پوستر بکشید:
روی یک کاغذ٬ خطوط اصلی٬ متن و تصاویر را در یک الگوی چشم نواز ترسیم کنید. چندین نسخه از این طرح بکشید؛ بطوریکه بتوانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید. خوانایی پوستر را اینطور طراحی کنید: پوستر را ایجاد کنید بطوریکه از بالا و سمت راست پوستر٬ به پایین و سمت چپ آن جریان پیدا کند. مردم عادت دارند این جهت را دنبال کنند. بنابر این تیتر پوستر را در بالا قرار دهید.
۷ – همه المان های پوستر را در داخل طرح گرافیکی کنار هم قرار دهید:
برای ترکیب المان های پوستر٬ فونت ها و مکان تصاویر٬ وقت صرف کنید. پوستر معمو ًلا اولین چیزی است که یک مشتری بالقوه در مورد کسب و کار شما میبیند. بنابراین٬ ارزش وقت گذاشتن را دارد.

۸ – تنها از دو یا سه رنگ استفاده کنید:
طرح های شلوغ٬ ذهن بیننده را از عنوان و پیام اصلی پوستر دور می کنند. سعی کنید طرح پوستر خود را ساده کنید. استفاده از تصاویر٬ رنگ ها و متون زیاد٬ قاعده رساندن پیام در ۱۰ ثانیه به مخاطب را نقض می کنند.
۹ – یک پرینت از پوستر تهیه و آن را به چند نفر نشان دهید:
اجازه دهید دیگران طرح پوستر تبلیغاتی شما را نقد و بررسی کنند و ایده هایی در مورد بهتر نمودن طرح٬ به شما بدهند.
۱۰ – یک اتود گرافیکی دیگر از طرح پوستر خود تهیه کنید:
با توجه به فیدبکی که از دوستان خود در مورد طرح پوستر خود دریافت کردهاید٬ نتایج را روی طرح جدید پیاده کنید. به سادگی چند کلیک به ما بپیوندید و با خیال آسوده به گسترش چگونه یک پوستر تبلیغاتی خوب طراحی کنیم.
طراحی گرافیک و چاپ فیکانو
www.fikano.ir




