لوگو نماد گرافیکی یا سمبل طراحی شده برای شناخته شدن شرکت ها، سازمان ها و یا افراد حقیقی در بازارهای هدف و در نظر عموم می باشد.
لوگوها می توانند از نشانه ها و نمادهای گرافیکی تشکیل شده باشند و یا از نام شرکت. حتی لوگوها می توانند تلفیقی از هردوی آنها باشند.
لوگو معرف برند و نام تجاری شرکت ها است. در دنیای کنونی “لوگو” یکی از پراهمیت ترین نکات قابل توجه در برندسازی و گسترش آن به شمار می آید.
ویژگی هاو مهارت های طراح لوگو!
- در واقع خلق لوگو کار هر طراحی که صرفا به برخی نرم افزارهای طراحی آشنایی دارد، نمی باشد.
- در طراحی لوگو، مهارت ها و خلاقیت های بسیاری دخالت دارند. به این دلیل عمدتا آن را در زمره طراحی های خاص قرار می دهند.
- طراح لوگو علاوه بر داشتن مهارت های ویژه در طراحی می بایست نگرشی نو و خلاقانه داشته باشد.
- طراح لوگو می بایست نکته سنج بوده و از نگاهی منتقدانه برخوردار باشد تا بتواند بهترین لوگو را متناسب با نوع کسب و کار و فعالیت های هر سازمانی طراحی نماید.
- طراح لوگو می بایست دید آینده نگری داشته و از تغییرات بازار آگاهی داشته باشد چرا که باید لوگویی ماندگار شایسته هر دوره و زمانی خلق کند.
بایدهایی برای طراحی لوگو
- لوگوی خوب باید ساده باشد. نباید لوگوها را خیلی پیچیده کرد. دلیل خلق لوگو این است که به راحتی و در نخستین نگاه با مخاطب ارتباط برقرار کند و بدون پیچیدگی بیانگر مفهوم اصلی آن باشد.
- لوگوی خوب باید متفاوت باشد به گونه ای که میان انبوهی از هزاران لوگو کاملا شناخته شده و متمایز جلوه کند.
- لوگوی خوب باید قابلیت استفاده در گونه های مختلف تبلیغات را داشته باشد. باید همان کارایی، جذابیت و اثربخشی را نه تنها در تبلیغات چاپی بلکه در تبلیغات محیطی، وب سایت، مجله، روزنامه، ست اداری، ویدئو و دیگر شیوه های تبلیغاتی داشته باشد.
- لوگوی خوب باید درخور نوع کسب و کار و هدفی که از آن انتظار می رود، باشد. باید از لحاظ دیداری دلنشین به نظر آمده و راحت با مخاطب ارتباط برقرار کند.
- لوگوی خوب باید بازار هدف خود را در نظر داشته باشد و طیف مخاطبین خود را کاملا بشناسد. لوگوی خوب نباید مخاطبین را در شناخت برند مربوطه سردرگم کند.
- لوگوی خوب باید رابطی میان شرکت و مخاطبین آن باشد و بتواند دید و سلیقه مخاطب خود را به شیوه ای منحصر به فرد با زبان گرافیک در آن لحاظ کرده باشد.
- لوگوی خوب باید در ذهن بماند به نحوی که حتی با یکبار دیدن، بتوان در دفعات بعدی آن را شناخت و معرف آن به افراد دیگر بود.
- لوگوی خوب باید در هر زمان و دوره ای خوب به نظر آید. لوگوی خوب نشان برندی است که هدف اصلی آن ماندگاری است پس نباید نیازی به تغییر آن در دوره های مختلف زمانی احساس شود.
و همچنین…
- لوگوی خوب می تواند بر ارزش های اجتماعی تاکید کند.
- لوگوی شایسته می تواند میراثی ارزشمند برای نسل های آینده شما باشد.
- یک لوگوی متفاوت، شیوه نوینی را در خدمات رسانی به مخاطبین خود ارائه می کند.
- لوگوی خوب می تواند دنیایی از مفاهیم فعالیت ها را ساده و زیبا بیان کند.
- لوگوی خوب می تواند خاص، متناسب با فرهنگ کشور و منطقه شما باشد.
- لوگویی قدرتمند می تواند از ابتدا پیش زمینه گسترش کاری شما را برای آینده فراهم آورد.
- لوگوی خوب، شما را در بهترین جایگاه رقابتی در بازارهای داخلی و عرصه های بین المللی قرار می دهد.
- داشتن لوگوی حرفه ای، یک اصل برای شروع فعالیت تمام اصناف و مشاغل و برای اعتماد سازی در تمام مخاطبین آنهاست.
آیا شما هم به فکر بازسازی و به روز کردن لوگوی قدیمی خود افتاده اید؟
تغییرات کوچک، یک دنیا تفاوت بوجود می آورند!
طراحی گرافیک و چاپ فیکانو
www.fikano.ir