معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب نقاشی » آموزش نقاشی و سایه روشن با مداد رنگی (همه چیز در مورد تکنیک مداد رنگی)

آموزش نقاشی و سایه روشن با مداد رنگی (همه چیز در مورد تکنیک مداد رنگی)

 

« اثر شخصی  رسول مهدی جبار »

 

 

تکنیک‌ها و سبک‌ها / نقاشی با مداد رنگی

در تکنیک‌های نقاشی با مداد رنگی می‌توان تنها از سه رنگ اولیه استفاده کرد، یا تعداد رنگ‌های بیشتری را به کار برد. حتی عده‌ای از جعبه مدادهای ۷۲ رنگی استفاده می‌کنند.

روش های مختلفی برای کار با مداد رنگی وجود دارد، از جمله متدهای زیر که دو روش نخست در میان نقاشان رایج‌تر هستند:

  • شیوه خطی: در این شیوه اثر با استفاده از خط‌هایی در جهت‌های مختلف شکل می‌گیرد. این خط‌ها می‌توانند کنارهم، روی هم، متقاطع و … باشند. هنرمند با تنظیم این خط‌ها سایه-روشن، درجات تیرگی-روشنایی و کنتراست‌ها را خلق می‌کند.
  • شیوه سایه‌پردازی: در این شیوه خط‌هایی که با مدادرنگی رسم می‌شوند کاملا برهم‌نهاده و محو می‌شوند تا رنگ آمیزی اثر پیوسته شود. به این ترتیب سایه-روشن، درجات تیرگی-روشنایی و حجم‌ها شکل می‌گیرند.
  • شیوه خراش
  • شیوه شیاراندازی
  • شیوه سفید کردن

 

 

نقاشی مداد رنگی

 

در نقاشی می‌توان مدادرنگی را با دیگر وسایل نقاشی مانند آبرنگ، ایربراش و «ماژیک محو کن» ترکیب کرد. مداد آبرنگی نیز ابزار دیگری برای این کار است.

 

مداد آبرنگی

مداد آبرنگی نوعی از مداد رنگی است که می‌توان با قلم‌موی نقاشی مرطوب رنگ آن را مانندآبرنگ روی کاغذ پخش کرد.

ویژگی نقاشی با مداد آبرنگی این است که اثر هم حالت آبرنگ را دارد، و هم ردّ مداد رنگی دیده می‌شود.

 

کلیاتی در مورد مداد طراحی و مداد رنگی

مداد از ابتدایی ترین وسایلی است که تمام هنر جویان به دلیل استفاده آسان از این وسیله در طراحی،آن را تجربه کرده اند. حمل ونقل راحت. قابلیت اجرای آن بر انواع کاغذ ومقوا، همچنین پاک کردن خرابی های احتمالی آن بوسیله پاک کن و عدم نیاز به آب یا هر حلال دیگر، از مزایای آن به شمار میرود.
اجرای انواع خطوط (با ضخامت های متفاوت) و ایجاد سایه روشنی ها (سایه هایی لطیف و ملایم و یا سایه هایی شدید و پر کنتراست).
با بهره گیری از نوک و پهنای مداد با کم و زیاد کردن فشار دست و یا مالش لایه خاکستری با دست ویا محو کن، اجرای خطوط هاشوری در یک جهت ویا متقاطع و… از جمله امکاناتی است که مداد به راحتی در اختیار هنر جو قرار می دهد. مدادهای رنگی از جمله وسایلی هستند که بعنوان رنگ غیر پوشاننده، شفاف و یا در اصطلاح روحی مطرح می باشند. در طراحی با مداد هنر جو یاد می گیرد که چگونه می توان با کم و زیاد کردن فشار مداد روی زمینه (البته نه آن اندازه که بافت مقوا از بین برود) و یا تکرار لایه های خاکستری، تیرگی های خاصی را بوجود آورد. ولی فشار دادن مداد رنگی و یا تکرار لایه های بدست آمده به تنهایی، رنگ را تیره نکرده بلکه آن را با شدت بیشتری نمایان می سازد. به همین دلیل در مدادهای رنگی ایجاد سایه های یک رنگ تنها با استفاده از یک مداد رنگی امکان پذیر نبوده و می بایست از چندین مداد کمک گرفت. (لازم به توضیح است که در این حالت فشار مداد بر روی مقوا بسیا ملایم است و مداد در دست کاملا راحت می باشد در بعضی مواقع تا هشت رنگ یا حتی دوازده رنگ روی هم قرار می گیرند به همین دلیل اگر فشار دست زیاد باشد نمی توان کار کرد. بافت در هیچ صورتی نباید از بین برود.)

 

نقاشی مداد رنگی

 

بخش دوم نقاشی با مداد رنگی در این مرحله به معرفی رنگها می پردازیم.
رنگهای روحی رنگهایی هستند که لایه زیرین خود را از بین نبرده بلکه تکمیل کننده آن بوده و به صورت لایه ای شفاف روی لایه ی قبلی قرار می گیرد. و دسته دیگر رنگ های جسمی هستند که با ترکیب یک یا دو و یا حتی بیشتر رنگ مورد نظر بدست می آید. نکته دیگر اینکه برای انتخاب رنگ بهتر است هنرجو از هر رنگ چندین تون متفاوت داشته باشد (درجه بندی یک رنگ متنوع باشد)

 

توضیح مختصری د رمورد مداد رنگی پلی کروموس فابر کاستل

برای انتخاب مدادرنگی بر روی مقوا، چه بر روی مقوا اشتنباخ و یا الر فابریانو بهترین مداد رنگی فابر کاستل پلی کروموس می باشد. این نوع مداد جز مدادهای نرم و باکیفیت به شمار می آید.

«پلی کروموس» (Polychromos) به معنای «چند رنگ یا رنگ‌های زیاد» است. این مدادها در سال ۱۹۰۸ کمی پیش از ۱۵۰امین سالگرد تاسیس شرکت در ۱۹۱۱ تولید شدند. «فابر کاستل» (Faber-Castell) یکی از قدیمی‌ترین صنایع تولید مداد در جهان است. مدادهای پولی کروموس در ابتداد شامل ۶۰ رنگ بودند. امروزه تنوع رنگی این مدادها به بیش از ۱۰۰ رنگ رسیده است. این مدادها به دلیل کیفیت بی‌رقیب‌شان مورد استفاده و علاقه‌ی هنرمندان سراسر جهان قرار گرفته‌اند. در تمام مراحل تولید مدادهای پلی کروموس استانداردهای کیفی فابر کاستل اعمال شده‌اند. مواد با کیفیت، با تجربه‌ی فابر کاستل در هم آمیخته و منجر به تولید مدادهایی با نوک بسیار مقاوم در برابر شکستن، مقاوم در برابر نور و کم‌رنگ شدن، ضد آب و با رنگ‌هایی بسیار زنده شده است که روی کاغذ پخش نمی‌شوند. علاوه بر این، این مدادها بدون اسید بوده و برای استفاده روی انواع سطوح مناسب‌اند. رنگ پایه روغنی این مدادها را می‌توان برای ایجاد افکت‌های لایه‌ای و سایه روشن، به راحتی با هم ترکیب کرد. همچنین امکان ترکیب آن‌ها با سایر رنگ‌ها از جمله مدادهای مومی هم وجود دارد.نوک این مدادها درون پوششی ازبهترین چوب‌های سرو قرار گرفته است. این نوک مقاوم قادر به ترسیم خطوطی با رنگ‌های شفاف، زنده و دائمی هستند. هر یک از مدادهای پلی‌کروموس دارای درجه‌ای از مقاومت در برابر نور و کم‌رنگ شدن هستند. این درجه با یک یا چند ستاره روی مداد مشخص شده است.کیفیت اثبات‌شده‌ی محصولات فابر کاستل به همراه مهر تایید اغلب نقاش‌های تکنیک مداد رنگی دلیل خوبی برای انتخاب مداد رنگی‌های پلی کروموس توسط افرادی است که به نقاشی حرفه‌ای با مداد رنگی علاقمندند.

 

انواع رنگها

رنگهای زرد ونارنجی مانند:

lemon

yelow orang

canary yellow

lemon cadmium

orange (light&dark)

 

رنگهای قرمز:

ver milion

magenta

scarlet crimson

rose

indian red

pink

 

رنگهای آبی وبنفش:

blue (light&dark)

cobaltproussian

blueviolet

violet

purple

 

رنگهای سبز:

green (light&dark)

sapgreen

greenmoss

green apple

verdigris

 

رنگهای قهوه ای:

brown

vandyke

gold ochre;sepia

burntochre

raw umber

 

رنگهای خنثی:

cold

warm grey (light & medium)

black

white

silver

 

نقاشی مداد رنگی

 

 

دراین قسمت آموزش گام به گام با مداد رنگی انتخاب درست ابزار گفته می شود.

 

انتخاب کاغذ مناسب برای تکنیک مداد رنگی

کاغذهای مناسب برای مداد رنگی متنوعند. به جز کاغذهای صیقلی (کاغذ گلاسه) و کاغذهای خیلی زبر می‌توان از هر کاغذی استفاده کرد، از کاغذهای بسیار مرغوب گرفته تا کاغذهای بسته‌بندی. کاغذهای مرغوب ضخیم هستند و بافت کاملا فشرده دارند. حتی کاغذهای رنگی، به ویژه کم‌رنگ نیز برای نقاشی با مدادرنگی بسیار مناسبند. بسته به درشتی بافت کاغذ و پرزهای آن، اثر هنری حالت متفاوتی به خود می‌گیرد.

از هر کاغذ و مقوایی می شود برای نقاشی استفاده کرد که این بستگی به سوژه مورد نظر دارد. مقوا با بافت درشت به طور طبیعی رنگها را از یکدیگر تفکیک کرده و فضاهای سفید در لایه های رنگ ها بیشتر نمایان است. با تکرار لایه های رنگی به مرور از فضای سفید کاسته می شود. مداد رنگی مورد استفاده در اینگونه مقواها بای حتما از نوع نرم باشد. تا بتواند به راحتی در بین بافت نفوذ کند.
اما دربین کارهایی که هنرمند تمایل به ریزه کاری، واقع نمایی و پرداختن به جزییات رادارد، مقواهای فشرده، کم بافت(الر) و دارای سطح صاف مناسبتر می باشد.

در به کارگیری مداد رنگی، جنس کاغذ و مقوای مصرفی نقش عمده ای در رنگ آمیزی و طراحی بهتر و همچنین سرعت کار برعهده دارند. وقتی با مداد، با سرعت ولی با فشار کم دست، روی مقوا یا کاغذی که زبری و بافت متوسطی دارد، خطی می کشیم فقط پرزها و برجستگی های کاغذ، رنگ را به خود می گیرد، در حالی که نقاط گود آن رنگ را به خود نمی گیرد و سفید باقی می ماند. این مورد گاهی برای ایجاد بافت و به وجود آوردن جنسیت اشیا کاربرد دارد. هرگاه بخواهیم این گودی ها رنگ را به خود بگیرند باید فشاردست روی مداد را افزایش دهیم یا نوک مداد را خیلی تیز نماییم. کاغذهایی که دارای برجستگی ها و گودی های کمتری باشند موجب می شوند که رنگ آمیزی، یک نواخت و با سرعت بیشتری انجام گیرد. در این وضعیت حتی کندی نوک مداد نیز مانع از رنگ آمیزی خوب نمی گردد. برای رسیدن به کیفیت بهتر در این شیوه می توان از کاغذهایی استفاده نمود که صاف باشند البته نه آن قدر صاف که خطوط روی آن به خوبی ثبت نشوند و یا به نظر خشک و نازک بیایند. پیشنهاد می شود قبل از شروع کار از وضعیت کاغذ و نوع کیفیت آن مطلع شویم، و سپس اقدام به طراحی و رنگ آمیزی نماییم.

 

خصوصیات یک کاغذ خوب برای نقاشی با مداد رنگی

برای نقاشی با مداد رنگی شما به کاغذی احتیاج دارید که:

۱ دارای بافت دندانه ای باشد به دلیل اینکه دندانه ها باعث می شوند رنگدانه های مداد رنگی بهتر به خورد کاغذ بروند و هنرمند امکان اینکه لایه های رنگی بیشتری را روی کاغذ ایجاد کند را دارد.

۲ بافت دار بودن کاغذ به این معنی نیست که زبر و خشن باشد میتواند بافت ریز و نرم داشته باشد . از طرفی سطح خیلی زبر وخشن (دندانه های درشت) مصرف مداد رنگی زیاد میکند که این موضوع برای مداد رنگی های گران قیمت نکته منفی است.

۳ بافت های بسیار صاف و صیقلی برای نقاشی با مدادرنگی مناسب نیستند چون کاغذ اشباع میشود و دیگر نمیتوانید لایه های بیشتری را ایجاد کنید.

۴ کاغذهای طراحی و نقاشی به دو صورت تولید میشوند پرس سرد و پرس گرم کدام نوع برای نقاشی با مداد رنگی مناسب است؟
کاغذهای با پرس سرد برای نقاشی با مداد رنگی مناسب هستند چرا که در پرس سرد کاغذ دارای بافت بیشتری است اما در پرس گرم سطح کاغذ صاف و صیقلی می باشد.

 

 

علی رغم ساده به نظر آمدن استفاده از این ابزار، نقاشی و یا تصویر سازی با مداد رنگی (خصوصا در واقع نمایی) چندان آسان نبوده و مستلزم صرف وقت، دقت وحوصله می باشد. اگر هنرجو نیز روش صحیح استفاده از این ابزار را بدرستی فرا نگیرد بعد از مدتی این وسیله بعنوان تکنیکی خسته کننده، جذابیت خود را از دست داده وکنار گذاشته می شود..
شرط اول نقاشی با مداد رنگی علاقه فراوان به مداد رنگی و کار با این ابزار می باشد، وهمچنین صبر و حوصله زیادی می طلبد. چون ممکن است یک قسمت کار به اندازه ۴×۴ سانتی دو ساعت به طول بکشد تا کادر مورد نظر در آید.

 

 

ترکیب تخصصی رنگ های مداد رنگی (در هم آمیختن رنگ ها)

ابزارهای در هم آمیختن رنگ ها در مدادرنگی پلی کروم
اگر بخواهید در هم آمیختن رنگ ها را داشته باشید باید از روش های زیر استفاده کنید:

۱ – حلال ها

حلال ها چه چیزی هستند؟
مایع هایی که خطوط سخت مداد رنگی را از بین برده و سطح اثر را هموار می کند. این روش برای سایه های متوسط یا تیره مناسب است، گرچه می توانید آن را برای رنگ های شفاف نیز به کار ببرید.

حلال ها چگونه استفاده می شوند؟ مایع را در محفظه های کوچک شیشه ای بریزید. سر قلم مو را به آن آغشته کرده و بر روی سایه بکشید. سعی کنید از مقدار کم تری حلال استفاده کنید تا رنگ ها خیلی رقیق و آبکی نشوند.برای پاک کردن لکه های مایع که امکان دارد از قلم مو بریزد، دستمال کاغذی در دسترس داشته باشید

۲ -محو کن های بی رنگ برای در هم آمیختن رنگ ها
چه چیزی هستند؟ آن ها مانند یک مداد معمولی به نظر می رسند، اما رنگدانه ای ندارند. با وجود اینکه استفاده از آنها زمان و تلاش بیش تری احتیاج دارد، نتیجه ای مشابه حلال ها می دهند.
چگونه استفاده می شوند؟ این محو کن ها برای صیقل دادن و جلا بخشیدن به رنگ های مداد رنگی بهترین گزینه هستند. آن ها باعث می شوند که نقاشیتان را صاف و صیقلی کنید و رنگ ها را متناسب کنید. محو کن ها بیشتر برای رنگ های ملایم، نور ها و سایه روشن ها به کار می روند که یکی از بهترین روش ها برای در هم آمیختن رنگ ها است.

 

۳ – مدادرنگی های سفید و یا متمایل به خاکستری

حتما آن ها را در جعبه مدادرنگی پلی کروم تان دارید!
چگونه استفاده می شوند؟ برخللاف محو کن و حلال ها، مداد رنگی ها در حین هموار سازی سطح نقاشی، آن را روشن می کنند. این روش بهترین راه برای ترسیم مه بعد از ظهر، روشن کردن رنگ پوست یا نمایش حرکات است.

۴ – تخته ایکاروس
چه چیزی هستند؟ تخته ایکاروس توسط هنرمند و مخترعی به نام استر روی اختراع شده است و یک تخته شیشه ای دارای امکان تنظیم دما است و دارای دو قسمت سرد و گرم می باشد.
چگونه استفاده می شوند؟ باید بر روی قسمت سرد نقاشی کرده و در قسمت گرم آن را در هم آمیختن رنگ ها و جلا بدهید. گرما باعث آب شدن واکس شده و مانند حلال ها، به شما امکان ترکیب رنگ ها را می دهد.
بهتر است بدانید: این تخته ها در دو اندازه مختلف عرضه می شوند و قیمتی حدود ۳۵۰ دلار دارند. خیلی گران است، می توانید نتیجه مشابهی از گرم کردن مداد رنگی هایتان با گرم کن غذا یا استفاده از چسب داغ به دست آورید.

 

ابزارهای جانبی

پاککن

پاککن مدادی

پاککن اتودی (پاککن فشاری)

پاککن برقی

ماژیک های رنگی (برای تکنیک های ترکیبی)

آبرنگ و قلم مو (برای تکنیک های ترکیبی)

قلم مو (برای مدادرنگی های محلول در آب)

خودکار سفید

خودکار سیاه

مدادهای کمرنگ برای طراحی F / H / HB

چسب کاغذی

گیره کاغذ

تخته شاسی مناسب

مداد تراش

کاتر

 

 

نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو

www.fikano.ir

 

 

سفارش تصویرسازی کامپیوتری و دستی - وب سایت فیکانو www.fikano.ir
تصویرسازی و نقاشی با مداد رنگی
سفارش تصویرسازی کامپیوتری و دستی - وب سایت فیکانو www.fikano.ir
تصویرسازی و نقاشی با مداد رنگی
سفارش تصویرسازی کامپیوتری و دستی - وب سایت فیکانو www.fikano.ir
تصویرسازی و نقاشی با مداد رنگی
سفارش تصویرسازی کامپیوتری و دستی - وب سایت فیکانو www.fikano.ir
تصویرسازی و نقاشی با مداد رنگی
سفارش تصویر سازی و طراحی کاراکتر - سایت فیکانو www.fikano.ir
تصویر سازی های حرفه ای و خلاقانه
سفارش تصویر سازی و طراحی کاراکتر - سایت فیکانو www.fikano.ir
تصویر سازی های حرفه ای و خلاقانه
سفارش تصویر سازی و طراحی کاراکتر - سایت فیکانو www.fikano.ir
تصویر سازی های حرفه ای و خلاقانه

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

نقاشی “روشن‌بینی” اثر رنه ماگریت

  ترجمه مجله‌هنر رنه ماگریت (۱۸۹۸-۱۹۶۷) روشن‌بینی | ۱۹۳۶ Rene Magritte⁣ (۱۸۹۸-۱۹۶۷) La Clairvoyance⁣ ۱۹۳۶ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس