معماری
خانه » مطالب تخصصی » مطالب نقاشی » تکنیک های آبرنگ

تکنیک های آبرنگ

 

تکنیک های آبرنگ

 

آبرنگ

در این شیوه نقاشی، همنشینی آب و رنگ دانه ای حلال در خلق اثر کمک می کنند.

نوعی از مداد رنگی هم عرضه می شود که قابلیت حل شدن در آب را دارد و کیفیتی آبرنگی دارد. به طور کلی رنگ های محلول در آب آبرنگ شفاف، آبرنگ مات یا گواش، رنگ کازئین و حتی رنگ های آکریلیک که همگی قابلیت حل شدن در آب را دارند. کار با این انواع مواد رنگی بسیار جذاب است. رنگ های قابل حل در آب امکانات بی شماری را در اختیار هر هنرمند خلاقی قرار می دهند که با ممارست و کسب تجربه می توان از این امکانات نهایت بهره را برد.
رنگ های حلال در آب، تحت تاثیر محیطی که در آن قرار می گیرند، تغییر پذیرند. از جمله عوامل موثر در تغییر شکل این رنگ ها می توان به درجه حرارت محیط، میزان رطوبت، مقدار آب مصرفی برای رقیق کردن و همچنین جنسیت سطح نقاشی اشاره کرد.

در نقاشی های آبرنگ نحوه کار نسبت به نقاشی های رنگ روغن کاملاً متفاوت است به این صورت که در رنگ روغن از رنگ های تیره شروع و به رنگ های روشن پایان می یابد اما آبرنگ برعکس است؛ یعنی از رنگ های روشن شروع و به رنگ های تیره پایان می یابد. برای استفاده بهینه از آبرنگ ابتدا لازم است که با ابزار کار این روش نقاشی آشنا شویم:

ابزارها

به عنوان پایه و زمینه نقاشی آبرنگ باید به جنس، گرماژ و بافت آن توجه کرد. چرا که هر کدام از این ها بر روی کیفیت نقاشی آبرنگ تاثیرگذارند. امروزه انواع کاغذهای مخصوص نقاشی آبرنگ در بازار به صورت ورق و هم به صورت بلوک موجود است. بلوک تعدادی کاغذ آبرنگ است که روی هم قرار گرفته و چهار طرف آنها با چسب به هم چسبانده شده است و کار با آن برای نقاشان تازه کار آسان تر است. اگر از ورق آبرنگ استفاده می کنید به تخته ای نیاز دارید که کاغذ را روی آن بچسبانید و تخته باید از هر طرف یک سانتی متر بزرگتر از کاغذ باشد تا کاغذ با نوار چسب به آن چسبیده شود. این تخته باید از جنس موادی نظیر پلکسی گلاس، فرمیکا و یا تخته سه لایی بوده و دو طرف آن با ورنی پوشانده شده باشد. رنگ های حلال در آب به صورت جامد و مایع وجود دارند. برای استفاده از رنگ های آبرنگ به ابزاری به نام «پالت» نیز نیاز پیدا خواهیم کرد. هر پالتی که در پوشاننده داشته باشد مناسب تر است. در پالت باعث می شود رنگ مدتی خشک نشود و اگر هر چند دقیقه یکبار مقداری آب با اسپری روی این رنگ ها بپاشید مدت زیادی خیس خواهد ماند. در زمینه انتخاب قلم مو برای نقاشی آبرنگ هم نکاتی وجود دارد که نباید از آن غافل ماند. در نقاشی آبرنگ، قلم موهای نایلونی مناسب هستند زیرا هم ارزانند و هم از نظر کیفیت با قلم موهای موی سمور برابری می کنند.

روشهای نقاشی با آبرنگ
روشهای نقاشی با آبرنگ

 

تکنیک های آبرنگ

پس از فراهم کردن ابزار کار نقاشی، باید دانش استفاده از تکنیک های آبرنگ را کسب کنیم. سه تکنیک شناخته شده برای نقاشی آبرنگ وجود دارد و از دیگر روش ها به نام تکنیک خلاقه نام می بریم. نخست تکنیک «خیس در خیس». در روش خیس در خیس، کاغذ و قلم مو هر دو مرطوب هستند. در این روش آب و ذرات رنگ، توسط قوه جاذبه زمین از قلم مو به سوی کاغذ جریان می یابد. رنگ بدون کنترل در داخل آب روی کاغذ جاری می شود و شکل های اعجاب انگیزی ایجاد می کند. روش دوم «خشک روی خیس» نام دارد. برخلاف تکنیک خیس روی خیس که نتایج غیر قابل پیش بینی را به بار می آورد و تا حدی غیر قابل کنترل است، خشک روی خیس روشی قابل کنترل است. وقتی که قلم موی نمدار (نه خیس) به رنگی قوی (تقریبا به سفتی خمیر دندان) آغشته شده باشد با کاغذ تماس حاصل نماید، آب روی کاغذ جذب قلم مو می شود و رنگ از قلم مو به سوی کاغذ می رود. چون قلم موی نمدار در ضمن جذب آب کاغذ، مقداری رنگ در روی آن بجا می گذارد، این رنگ نمی تواند همانند زمانی که قلم مو آبدار است روی کاغذ روان شود و به همین جهت کنترل می شود. البته نباید از روش خیس روی خشک هم غافل شویم در این روش قلم موی خیس بر روی کاغذ خشک طرح مورد نظر نقاش را رسم می کند. در تکنیک هایی که در ادامه ذکر می شود از مواد دیگری برای دست یافتن به بافت و زمینه های متنوع بهره خواهیم گرفت. «تکنیک اسپری رنگ و  استفاده از نمک» از روش های مرسوم است.

 

تکنیک نمک در آبرنگ
تکنیک های آبرنگ
تکنیک نمک در آبرنگ

 

نمک

اشیاء همواره یکی از این سه نوع بافت را دارا هستند. سخت (صاف)، زبر و نرم. در استفاده از بافت نمک ابتدا طرح مورد نظر را با مداد بر روی کاغذ منتقل می کنیم سپس آن قسمت هایی که می خواهیم بافت را در آن ایجاد کنیم خیس می کنیم. در واقع در اینجا از روش خیس در خیس که در قبل توضیح داده شد استفاده می کنیم. بعد از این کار در زمانی که کاغذ در حال خشک شدن است چند دانه نمک روی آن می پاشیم. با اضافه کردن رنگ به کاغذ مرطوب در اطراف دانه های نمک بافت زیبایی به وجود می آید. در انتها با خشک شدن اثر دانه های نمک جدا شده و تنها بافت زیبای آن باقی می مانند.

 

تکنیک بافت و پلاستیک در آبرنگ
تکنیک های نقاشی – رنگ و پلاستیک

 

تکنیک ایجاد بافت با کیسه

از این تکنیک می توان برای بهتر نشان دادن بافت برگ های درختان، بافت زبر چوب و نیز هوای برفی استفاده کرد. «استفاده از پلاستیک مچاله شده» تکنیک دیگری است که بافت های اتفاقی جالبی را به وجود می آورد. در این روش پلاستیک یا کیسه فریزر را به رنگ آغشته کرده و آن را بر روی کاغذ خشک قرار می دهیم. چین و چروک کیسه پلاستیک و غلظت متفاوت رنگ بر روی کیسه سبب می شود که بافت های بسیار زیبایی حاصل گردد.

تکنیک خراش در آبرنگ

 

ایجاد بافت با خراش و اسفنج

«استفاده از انواع متریال های پوشاننده آبرنگ» دیگر تکنیک خلاقه در نقاشی آبرنگ است. گاهی اوقات نیاز است که قسمت هایی از طرح نقاشی بدون رنگ باقی بماند و بقیه سطح کاغذ رنگ آمیزی شود. برای انجام این کار نیاز به مواد پوشاننده نظیر چسب نواری و چسب میسکت است. برای پوشاندن لبه های صاف، یا کشیدن خط افق، یا لبه های دارای زاویه می توان از چسب نواری استفاده کرد. به این ترتیب که پس از انتقال طرح بر روی کاغذ مخصوص آبرنگ قبل از شروع به رنگ آمیزی ابتدا قسمت هایی که نمی خواهیم رنگ آمیزی شود را با چسب می پوشانیم و در ادامه به رنگ آمیزی طرح می پردازیم بعد از اتمام رنگ آمیزی چسب را از روی کاغذ بر می داریم. «خراشیدن کاغذ» نیز از تکنیک های محبوب آبرنگ در نزد هنرمندان نقاش است. تا زمانی که کاغذ آبرنگ مرطوب است به راحتی می توان سطح آن را با یک شیء نوک تیز خراش داد. خراشیدن کاغذ باعث پاره شدن سطح نرم آن می شود.
قسمت پاره شده آبرنگ را زودتر از قسمت های سالم کاغذ جذب می کند و در نتیجه رنگ دانه های بیشتری در این قسمت جمع خواهد شد و بعد از خشک شدن قسمت آسیب دیده تیره تر خواهد شد. برای خراشیدن کاغذ، از هر شیء نوک تیزی مثلا انتهای دسته قلم مو، نوک کاردک نقاشی و یا حتی ناخن می توان استفاده کرد.

 همنشینی «اسفنج و آبرنگ» درکنار هم به ایجاد بافت های متنوعی می انجامد که در نوع خود بی نظیراست. در این روش پیش از شروع کار با اسفنج، کاغذ را خوب مرطوب کرده تا رنگ را بهتر جذب و روی کاغذ منتقل کند. ابتدا رنگ را که بهتر است تیره باشد تا بافت اسفنج را به خوبی نمایان کند روی یک شیء کاملاً مسطح، مانند یک بشقاب یا یک قطعه شیشه گذاشته، سپس اسفنج را به خوبی آغشته به رنگ کنید و آن را به آرامی روی یک کاغذ خشک و تمیز فشار دهید. با وارد آوردن چندین ضربه نزدیک به هم بافتی زیبا پدید خواهد آمد. از دیگر نکات نقاشی آبرنگ استفاده از رنگ سفید است. معمولاً در یک جعبه آبرنگ از رنگ سفید خبری نیست. نقاشی با رنگ سفید در آبرنگ باعث از بین رفتن طبیعت رنگ، یعنی شفافیت آن می شود. معمولاً هدف استفاده از رنگ سفید به همراه آبرنگ، ملایم کردن رنگ هاست. برای این منظور می توان رنگ سفید را با رنگ مورد نظر ترکیب کرد و یا ابتدا با رنگ دلخواه روی کاغذ نقاشی کرد و بعد از خشک شدن یک لایه از رنگ سفید روی آن افزود. نقاشی آبرنگ، در طول تاریخ هنر همواره مورد نظر و علاقه نقاشان بسیاری بوده است. بسیاری از اساتید نقاشی به جهت خاصیت شفافیت رنگ های حلال در آب و نیز حضور آب به عنوان یکی از ارکان اصلی نقاشی از این تکنیک برای خلق آثارشان بهره گرفته اند. کنترل رنگ و آب بر روی سطح کاغذ حوصله و صبر بسیاری را می طلبد که البته زیبایی آثار خلق شده به وسیله آبرنگ ارزش این حوصله و صبر را به هنرمند اثبات می کند.

تکنیک بافت با اجسام در آبرنگ
تکنیک های آبرنگ

 ایجاد بافت در نقاشی آبرنگ

شما می توانید از انواع وسایل اطرافتان برای ایجاد بافت در نقاشی خود استفاده کنید. با کمی تمرین و تکرار می تواند از این روش کار لذت فراوان ببرید!

 

تکنیک چسب میسکیت آبرنگ

 

چسب میسکیت

برای استفاده از چسب میسکیت ( ماسک مایع ) جهت حفظ قسمت های سفید کاغذ ، مراحل زیر را دنبال کنید:

یک قلم موی گرد مصنوعی و ارزان قیمت را درون ظرف محتوی صابون مایع فرو برید و یا آن را بر روی یک قالب صابون بچرخانید تا تمامی موهای قلم مو به صابون آغشته شود.
این کار به پاک شدن ماسک از روی قلم مو کمک می کند. اگر قلم موی شما شروع به سفت شدن کرد، آن را درون آب بشویید و دوباره به صابون آغشته کنید.

قلم موی آغشته به صابون را ( بدون آن که صابون را با آب بشویید ) درون ظرف چسب فرو برید.
موها را با چسب بپوشانید اما سعی کنید قسمت فلزی انتهای مو را چسبی نکنید چرا که کار تمیز کردن قلم مو را سخت تر می کند.

چسب را به کاغذ بمالید.
لایه ی مناسبی از چسب را برای محافظت از کاغذ استفاده کنید. اگر لایه بسیار نازک باشد ، در مقابل رنگی که بر روی آن کشیده می شود مقاومت نخواهد کرد.

اجازه دهید تا چسب قبل از رنگ آمیزی بر روی آن کاملاً خشک شود.
به آرامی چسب را لمس کنید تا متوجه خشک شدن آن شوید . اگر چسب به انگشتتان نمالید، احتمالاً خشک شده است. اگر چه این ماسک به دلیل کیفیت لاستیکی مانندش کمابیش چسبناک باقی خواهد ماند.

صبور باشید! گاهی یک شب مدت زمان مناسبی برای کسب اطمینان از خشک بودن چسب می باشد، به خصوص اگر لایه ی ضخیمی از آن را استفاده کرده باشید.

در برابر وسوسه ی استفاده از سشوار برای سریع کردن زمان خشک شدن ماسک مایع مقاومت کنید. گرما می تواند موجب پختن ماسک و در نتیجه دائمی شدن آن شود.

پس از اتمام کار ، قلم مو را در آب تمیز کنید و به صورت خوابیده بگذارید تا خشک شود.
روی چسب و اطراف آن را رنگ بزنید.
بگذارید تا رنگ کاملاً خشک شود.
با انگشت بر روی چسب میسکیت خشک شده بمالید تا آن را از کاغذ جدا کنید.
پاک شدن کامل چسب را می توانید با کف دستتان حس کنید.

ماسک مایع را در طی مدت زمان شش ماه پاک کنید در غیر این صورت ممکن است برای همیشه باقی بماند.

 

تکنیک مداد شمعی و پاستل روغنی در آبرنگ
تکنیک مداد شمعی و پاستل روغنی در آبرنگ

 

ایجاد بافت با شمع و مداد شمعی و پاستل روغنی

شما می توانید از مداد شمعی برای ایجاد تکنیک مقاوم در برابر موم استفاده کنید. ابتدا طرح خود را با یک مداد سفید طراحی کنید و مطمئن شوید که بر روی کاغذ فشار داده اید.

با استفاده از مدادشمعی سفید بر روی کاغذ سفید دشوار است که آنچه را که درحال نقاشی است مشاهده کنید. کاغذ را به طرف خود بچرخانید تا یک نگاه اجمالی به طراحی خود داشته باشید.

سپس رنگ آمیزی خود را انجام دهید. رنگ در قسمت های تحت پوشش رنگ مقاومت خواهد کرد.

خود شمع یا پارافین بخاطر خاصیت چرب بودن می تواند کیفیت آبگریزی در آبرنگ داشته باشد و دست شما را در خلاقیت در آبرنگ بسیار باز بگذارد.

می توانید با استفاده از پاستل روغنی در میان آبرنگ و قبل از شروع کار با آبرنگ نقاشی های جذابی را بوجود آورید و تکنیکی ترکیبی از پاستل روغنی و آبرنگ بوجود آورید.

 

تکنیک پاشش (اسپلش) در آبرنگ
تکنیک پاشش (اسپلش) در آبرنگ

 

تکنیک پاشش (اسپلش) در آبرنگ

این روش در نقاشی آبرنگ بسیار مرسوم و پر کاربرد است؛ و از طریق اسپری کردن آبرنگ به شکل های مختلف حاصل می شود. شما می توانید از هر روشی با خلاقیت خودتان این کار را انجام دهید اما توجه کتید که ۱ در این کار در نقاشیتان زیاده روی نکنید و ۲ این کار را خیلی پی پروا انجام ندهید و قبل از اسپری کردن رنگ روی کاغذ باطله شدت و میزان پاشش را تست کنید و ۳ در بهترین جای ممکن از این تکنیک استفاده کنید مانند استفاده برای برگ درختان یا کک و مک صورت یا بک گراند منظره یا سطح رودخانه و غیره.

برای این کار می توانید از انواع قلم موها، مسواک یا فوتک استفاده کنید.

 

نقاشی، تصویرسازی و طراحی گرافیک فیکانو

www.fikano.ir

 

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

نقاشی “روشن‌بینی” اثر رنه ماگریت

  ترجمه مجله‌هنر رنه ماگریت (۱۸۹۸-۱۹۶۷) روشن‌بینی | ۱۹۳۶ Rene Magritte⁣ (۱۸۹۸-۱۹۶۷) La Clairvoyance⁣ ۱۹۳۶ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس