معماری
خانه » آموزش های حرفه ای » آموزش طراحی کاراکتر – جلسه دوم – طراحی کلی و ایده پردازی

آموزش طراحی کاراکتر – جلسه دوم – طراحی کلی و ایده پردازی

آموزش طراحی شخصیت - سایت فیکانو
آموزش طراحی کاراکتر – رسول مهدی جبار

سلام.

برای شروع یادگیری طراحی کاراکتر اولین موردی که دوست دارم آموزش بدهم “طراحی کلی” کاراکتر است. درمورد اینکه چه اسمی برای این حالت از طراحی بگذارم زیاد فکر کردم ولی به نتیجه ای بهتر از عبارت “طراحی کلی” نرسیدم.

طراحی کاراکتری را با عنوان “مرد زندگی” برایتان میگذارم.

از شما میخواهم در ذهنتان همزمان ایده طرحی به همین شلوغی را خلق کرده، در لحظه آن را با تمام جزئیات روی کاغذ اجرا کنید طوری که هم فکری که در مورد شخصیت کاراکترتان داشته اید قابل قبول باشد هم اجرای تمیز و در عین حال دقیق و هماهنگ با شخصیت کاراکترتان داشته باشید. عجله کنید!

آیا می توانید؟ نه؟ نگران نباشید این ناتوانی طبیعی است.

برای خلق هر کاراکتر ابتدا نیاز به دلیل دارید.

اول اینکه چرا نیاز به طراحی یک کاراکتر دارید؟ کاراکترتان دارای چه مشخصات و ویژگی هایی باید باشد؟ چه کارهایی باید انجام بدهد و چه توانایی هایی باید داشته باشد؟

آیا اساسا حیوان است، انسان است، میوه است، موجودی تلفیقی است، فضایی است یا شاید از اشیاء اطرافتان است که به موجودی زنده و پویا تبدیل  شد.

در اولین قدم شما نیاز به خلق کاراکتر در ذهن دارید و به مرور باید این شخصیت را رشد و گسترش بدهید و با افزودن آخرین نکات در ذهن آن را بر روی کاغذ بیاورید.

هر کاراکتر ابتدا با چند اتود ساده (پیش طرح) بر روی کاغد ترسیم می شود. این طرحها بسیار ساده اند. طرحتان ممکن است تفاوت زیادی با تصور شما ازکاراکترتان داشته باشد. بزرگترین دلیل تفاوت میان کاراکتر در ذهن و روی کاغد، ضعف طراحی است. به همین دلیل بسیار توصیه می شود طراح کاراکتر نیاز به داشتن دستی قوی در طراحی دارد. در صورت توانایی طراح کاراکتر در امر طراحی، طرح شباهت زیادی به ذهنیت او خواهد داشت. البته همیشه طرح شما بر کاغد با تصورتان از شخصیت قدری تفاوت خواهد داشت که این مورد گاهی می تواند به دلیل ضعف ذهنیت خالق کاراکتر در تطبیق کاراکتر با دنیای واقعی و بر روی کاغذ باشد.

پس شما در اولین قدم نیاز به خلق کاراکتر در ذهن (ایده) و رشد و بسط  فکرتان دارید تا آنچه بر کاغذ طرح می کنید حساب شده و قابل قبول باشد.

ایده برای خلق کاراکتر بحث گسترده ای است که در ایران و طی سالهای اخیر همزمان با رشد هنرهای تصویری و تجسمی و فن آوری مربوط به آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

در طی جلسات مختلف و در خلال آموزش هایم سعی میکنم این موضوع را در حیطه حوصله خوانند بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

 

امیدوارم موضوع اصلی را فراموش نکرده باشید (طراحی کلی)

قاعدتا بعد از خلق شخصیت در فکرتان شروع به اجرای آن بر روی کاغذ می کنید. طراحی یک کاراکتر همیشه با ساده ترین خطوط آغاز میشود. گاهی خطوط آنقدر ساده اند که تنها محدوده ی طرح را بر روی کاغذ مشخص می کنند. با چند خط کلی دیگر کاراکتر بیشتر جایگاه خود را بر صفحه پیدا می کند و جزئیات اضافه می گردد. در این مرحله بسته به موضوع گاهی طرح بسیار شلوغ می شود، البته در صورتی که مراحل را درست پیشرفته داشته باشید چندان جای نگرانی نیست.

 

دقت داشته باشید حین طراحی باید بتوانید به شدت دست خود را کنترل کنید و طراحی را با خطوط بسیار کمرنگ پیش ببرید، عجله کردن کارتان را خراب میکند. خطوط تنها در آخرین مرحله پررنگ می شوند. پس از پررنگ کردن خطوط طراحی، اشتباهات به سادگی قابل بازگشت نیستند. مدام پاک کردن خطوط تیره، کارتان را خرابتر میکند و دست طراح را ضعیف جلوه می دهد.

 

 

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

ایده ای برای طراحی جلد، صفحه آرایی و به طور کلی هویت بصری کتاب

ایده ای زیبا برای طراحی خلاق کتاب، طراحی هویت بصری کتاب، طراحی صفحات و طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس