معماری
خانه » مقالات » مباحث عمومی نقاشی » چشمه توالت (فواره) مارسل دوشان ۱۹۱۷

چشمه توالت (فواره) مارسل دوشان ۱۹۱۷

چشمه توالت (فواره) مارسل دوشان ۱۹۱۷
.
.
.

.

این اثر مارسل دوشان انقلابی را در هنر ایجاد کرد که میتوان گفت نمونه نداشت. او یقینا تاثیر گذارترین هنرمند سده بیستم به شمار میاید. دوشان به کمک ابداع حاضر و امادها موفق شد سلطه ی نقاشی را بر مجسمه سازی باطل کند. تمام نسل های هنرمندان جوان به خصوص در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ قسم میخورند که آثار خودشان را بر همین مفهموم بنیادی او استوار ساخته اند. مارسل دوشان در آکادمی بسیار معروف ژولیان تحصیل کرد و نقاش بسیار معروفی و موفقی شد. با این وجود، شک و تردیدهای او نسبت به توانایی های او را درباره ی عینیت و ویژگی علمی هنر ارضا نمیکرد.ب نابر این، همانطور که دوشان خود نیز یک بار مطرح کرد، از نظر او نقاشی میتوانست تنها یکی از شیوه های بیان در میان شیوه های دیگر باشد.
.
.
سرانجام در سال ۱۹۱۵ دوشان نقاشی را تقریبا به طور کامل رها کرد. البته دو سال قبل از آن او اولین اثر حاضر آماده اش را به نمایش گذاشت. این اثر او، سه پایه ای بود که روی آن یک چرخ دوچرخه نصب شده بود. در سال ۱۹۱۵ مارسل دوشان فرانسه را به مقصد نیویورک ترک کرد. در آنجا او تحریک کننده ترین شی خود را در نمایشگاه سالیانه ی انجمن هنرمندان مستقل به ثبت رساند. حاضر و آماده ها گونه ی هنری جدید مستقلی هستند که به دست مارسل دوشان ابداع شده اند. این ها اشیا قابل استعاده ای هستند که به طور صنعتی تولید شده اند و صرفا از طریق جریان گزینش و عرضه به مرتبه ای هنری دست میابند. دوشان این آثار را طراحی نمیکرد، بلکه اشیایی را پیدا میکرد به کمک تعریفی که از ان ارایه میداد،به عنوان اثر هنری معرفی مینمود. یا این کار، او روی این افسانه قدیمی، که هنرمند یک خالق با استعداد است، یک سطل آب سرد پاشید و شعله ی آن را خاموش کرد. در عوض، او مایل بود دیگر کاری به انتظارات معمول مردم از هنر نداشته باشد. او همچنین به حد و مرزهای آنچه که یک اثر هنری تعریف میکنند چه هستند؟ مارسل دوشان کوشید تا حد ممکن این سوال را برای خود الفاظی بسیار دقیق پاسخ دهد. فواره یک آبزیزگاه تولید شده ی صنعتی است که هنرمند سه تغییر در ان ایجاد کرده تا ان را به بلند ترین مرتبه ی یک اثر هنری برساند: او آن را ۱) روی یک پایه ستون قرار داده است. ۲) امضا کرده و تاریخ زده است ۳) برای نمایش در یکی از نمایشگاه های هنر معاصر ثبت کرده است. قرار بود این نمایشگاه هیچ هیات داوری نداسته باشد، اما با این وجود، این اثر مردود شد. اما این رد شدن، انفجار زیبایی شناختی مفهوم او را تثبیت کرد.
.
.
.
دوشان در رویکرد خود میپندارد که هر چیزی را میتوان اثری هنری اطلاق کرد اگر به ویژگی های مختص یک اثر هنری آراسته شود. در مثال ما اولین این ویژگی های مختص یک اثر هنری آراسته شود. در مثال ما، اولین این ویژگی ها، همان پاستونی است که طوری به آبزنگاه جلوه میدهد که انگار یک مجسمه است و باعث میشود از محیط پیرامونش متمایز و برجسته شود. نوشته ی ( ر.مات ۱۹۱۷) این شی را یک اثر هنری معرفی میکند، زیرا دیگر امضا دارد. مارسل دوشان از روی عمد اسم خودش را به کار نبرد، بلکه از یک نام مستعار استفاده کرد، زیرا از نظر او ان امضا یک حرکت هنری به شمار میرفت. او بیش ترین علاقه مند بود نتیجه ی حاصل از ان امضا را ببیند تا این اداعایش که میگفت ان شی در یک نمایشگاه هنری دائمی برای عموم به نمایش گذاشته شود. دوشان تشخیص داد که یک شی بیش از هر چیز با بافت و زمینه اش تعریف میشود و در محیط های مختلف به طور متفاوتی درک میگردد. او پشتازیش در هنر، در اصل توانست اهمیت وجود بافت در ارزیابی یک اثر هنری را به همگان ثابت کند.

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

طراحی فونت (صفحات کتاب در مو طراحی فونت) – بخش سوم

صفحات کتاب با موضوع طراحی فونت، ایده های طراحی فونت بصورت حرفه ای و خلاق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس