معماری
خانه » مقالات » مباحث عمومی نقاشی » آموزش نقاشی و سایه روشن با مداد رنگی

آموزش نقاشی و سایه روشن با مداد رنگی

کاغذهای مناسب برای مداد رنگی متنوعند. به جز کاغذهای صیقلی (کاغذ گلاسه)و کاغذهای خیلی زبر می‌توان از هر کاغذی استفاده کرد، از کاغذهای بسیار مرغوب گرفته تا کاغذهای بسته‌بندی. کاغذهای مرغوب ضخیم هستند و بافت کاملا فشرده دارند.حتی کاغذهای رنگی، به ویژه کم‌رنگ نیز برای نقاشی با مدادرنگی بسیار مناسبند. بسته به درشتی بافت کاغذ و پرزهای آن، اثر هنری حالت متفاوتی به خود می‌گیرد .

15.jpg

 

تکنیک‌ها و سبک‌ها

نقاشی با مداد رنگی

در تکنیک‌های نقاشی با مداد رنگی می‌توان تنها از سه رنگ اولیه استفاده کرد، یا تعداد رنگ‌های بیشتری را به کار برد. حتی عده‌ای از جعبه مدادهای ۷۲ رنگی استفاده می‌کنند.

سبک‌های مختلفی برای کار با مداد رنگی وجود دارد، از جمله سبک‌های زیر که دو سبک نخست در میان نقاشان رایج‌تر هستند

  • شیوه خطی: در این شیوه اثر با استفاده از خط‌هایی در جهت‌های مختلف شکل می‌گیرد. این خط‌ها می‌توانند کنارهم، روی هم، متقاطع و … باشند. هنرمند با تنظیم این خط‌ها سایه-روشن، درجات تیرگی-روشنایی و کنتراست‌ها را خلق می‌کند
  • شیوه سایه‌پردازی: در این شیوه خط‌هایی که با مدادرنگی رسم می‌شوند کاملا برهم‌نهاده و محو می‌شوند تا رنگ آمیزی اثر پیوسته شود. به این ترتیب سایه-روشن، درجات تیرگی-روشنایی و حجم‌ها شکل می‌گیرند
  • شیوه خراش
  • شیوه شیاراندازی
  • شیوه سفید کردن

 

12.jpg

در نقاشی می‌توان مدادرنگی را با دیگر وسایل نقاشی مانند آبرنگ، ایربراش و «ماژیک محو کن» ترکیب کرد. مداد آبرنگی نیز ابزار دیگری برای این کار است.

مداد آبرنگی

مداد آبرنگی نوعی از مداد رنگی است که می‌توان با قلم‌موی نقاشی مرطوب رنگ آن را مانندآبرنگ روی کاغذ پخش کرد.

ویژگی نقاشی با مداد آبرنگی این است که اثر هم حالت آبرنگ را دارد، و هم ردّ مداد رنگی دیده می‌شود.

 

مداد از ابتدایی ترین وسایلی است که تمام هنر جویان به دلیل استفاده آسان از این وسیله در طراحی،آن را تجربه کرده اند.حمل ونقل راحت .قابلیت اجرای آن بر انواع کاغذ ومقوا، همچنین پاک کردن خرابی های احتمالی آن بوسیله پاک کن وعدم نیاز به آب یا هر حلال دیگر، از مزایای آن به شمار میرود.
اجرای اانواع خطوط(با ضخامت های متفاوت)وایجاد سایه روشنی ها( سایه هایی لطیف وملایم ویا سایه هایی شدید و پر کنتراست)
با بهره گیری از نوک وپهنای مداد با کم و زیاد کردن فشار دست ویا مالش لایه ی خاکستری با دست ویا محو کن،اجرای خطوط هاشوری در یک جهت ویا متقاطع و….از جمله امکاناتی است که مداد به راحتی در اختیار هنر جو قرار می دهد.. مدادهای رنگی از جمله وسایلی هستند که بعنوان رنگ غیر پوشاننده،شفاف ویا در اصطلاح روحی مطرح می باشند.. در طراحی با مداد هنر جو یاد می گیرد که چگونه می توان با کم وزیاد کردن فشار مداد روی زمینه( البته نه آن اندازه که بافت مقوا از بین برود) ویا تکرار لایه های خاکستری ،تیرگی های خاصی را بوجود آورد. ولی فشار دادن مداد رنگی ویا تکرار لایه های بدست آمده به تنهایی، رنگ را تیره نکرده بلکه آن را با شدت بیشتری نمایان می سازد. به همین دلیل در مدادهای رنگی ایجاد سایه های یک رنگ تنها با استفاده از یک مداد رنگی امکان پذیر نبوده ومیبایست از چندین مداد کمک گرفت.(لازم به توضیح است که در این حالت فشار مداد بر روی مقوا بسیا ملایم است ومداد در دست کاملا راحت میباشد در بعضی مواقع تا هشت رنگ یا حتی دوازده رنگ روی هم قرار میگیرند به همین دلیل اگر فشار دست زیاد باشد نمی توان کار کرد. بافت در هیچ صورتی نباید از بین برود..)

14.jpg

بخش دوم نقاشی با مداد رنگیدر این مرحله به معرفی رنگها مپردازیم.
رنگهای روحی رنگهایی هستند که لا یه ی زیرین خود را از بین نبرده بلکه تکمیل کننده آن بوده وبه صورت لایه ای شفاف روی لایه ی قبلی قرار می گیرد. ودسته دیگر رنگهای جسمی هستند که با ترکیب یک یا دو ویا حتی بیشتر رنگ مورد نظر بدست میآید. نکته دیگر اینکه برای انتخاب رنگ بهتر است هنر جو از هر رنگ چندین تون متفاوت داشته باشد( درجه بندی یک رنگ متنوع باشد)

 

برای انتخاب مدادرنگی بر روی مقوا ، چه بر روی مقوا اشتنباخ ویا الر فابریانو بهترین مداد رنگی فابر کاستل poly میباشد. این نوع مداد جز مدادهای نرم وباکیفیت به شمار می آید.

9.jpg
انواع رنگها

رنگهای زرد ونارنجی مانند:lemon ;yelow orang;canary yellow; lemon cadmium;orange(light&dark)

رنگهای قرمز:ver milion;magenta; scarlet crimson; rose;indian red; pink;…….

رنگهای آبی وبنفش:blue(light&dark); cobaltproussian;blueviolet;violet;purple

رنگهای سبز:green(light&dark); sapgreen;greenmoss;green apple;verdigris

رنگهای قهوه ای:brown;vandyke;gold ochre;sepia;burntochre;raw umberرنگهای خنثی:cold;warm grey(light&medium) black;white;silver

 

60.jpg

دراین قسمت آموزش گام به گام با مداد رنگی انتخاب درست ابزار گفته میشود.

کاغذ ویا مقوا ……

از هر کاغذ ومقوایی میشود برای نقاشی استفاده کرد که این بستگی به سوژه مورد نظر دارد.. مقوا با بافت درشت به طور طبیعی رنگها را از یکدیگر تفکیک کرده وفضاهای سفید در لایه های رنگها بیشتر نمایان است. با تکرار لایه های رنگی به مرور از فضای سفید کاسته میشود. مداد رنگی مورد استفاده در اینگونه مقواها بای حتما از نوع نرم باشد.تا بتواند به راحتی در بین بافت نفوذ کند.
اما دربین کارهایی که هنرمند تمایل به ریزه کاری ،واقع نمایی وپرداختن به جزییات رادارد، مقواهای فشرده،کم بافت(الر) ودارای سطح صاف مناسبتر میباشد.

علی رغم ساده به نظر آمدن استفاده از این ابزار، نقاشی ویا تصویر سازی با مداد رنگی(خصوصا در واقع نمایی)چندان آسان نبوده ومستلزم صرف وقت ، دقت وحوصله میباشد. اگر هنر جو نیز روش صحیح استفاده از این ابزار را بدرستی فرا نگیرد بعد از مدتی این وسیله بعنوان تکنیکی خسته کننده ،جذابیت خود را از دست داده وکنا رگذاشته میشود..
شرط اول نقاشی با مداد رنگی علاقه فراوان به مداد رنگی وکار بااین ابزار میباشد،وهمچنین صبر وحوصله ی زیاد مطلبد. چون ممکن است یک قسمت کار به اندازه ۴×۴سانتی دوساعت به طول بکشد تا کادر مورد نظر در آید.

مواخذ:

  • سایت هنر آباد
  • خانم  محزونی
 

56.jpg

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

دیدن این تصویر سازی های زیبا را از دست ندهید!

تصویر سازی یا نقاشی؟ در,ن آثاری از این دست می تواند برای رشد آگاهی برای …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس