معماری
خانه » مقالات » مباحث عمومی چاپ » توضیحاتی در باره ی چاپ افست

توضیحاتی در باره ی چاپ افست

سیستمهای مختلفی برای چاپ وجود دارند از انواع چاپ دستی گرفته تا چاپهای سیلک و فلکس و تامپو و.. و چاپهای ماشینی مثل سیستمهای مسطح ( ماشین ملخی و یا افست مسطح ) و چاپ افست و این اواخر چاپ دیجیتال.

آنچه که امروزه بیشتر با آن سرو کار داریم چاپ افست و دیجیتال است. که اکنون موضوع بحث ما چاپ افست است.

نکته ایی که باید قبل از هر چیز به آن اشاره کنیم این است که برای چاپ افست حتما باید از سیستم CMYK استفاده شود. (نکته ایی که همه به آن آگاهی دارند لزوم کالیبره بودن مانیتور و مدیریت رنگ است)

چاپ افست مبتنی بر چاپ چهار رنگ است اما می توانیم کارهایی با یک رنگ،را تا ۱۰ رنگ مختلف چاپ کنیم.(یک رنگ به صورت نزولی از کم تا زیاد) که البته چاپ بیشتر از ۴ رنگ تخصص و اطلاعات خاص خودش را می طلبد. ماشینهای چاپ افست یا تک رنگ هستند یا دو رنگ و یا چهار رنگ و البته دستگاههایی وجوددارند که چاپ بیشتر از چهاررنگ را انجام میدهند.(همان چهار رنگ ولی پشت و روی کاغذ و ورنی که از بعضی لحاظ برای زیبایی کار است تا کیفیت یا …. )

در ماشینهای چاپ افست برای هر رنگ یک ستون چاپ وجود دارد که متشکل از سیلندر بستن زینک و غلطک های رنگ است.(این فقط در بعضی از دستگاها دلالت میکند (رولند که ساخت امریکا است دو رنگ بر روی یک برج روی هم سوار هستتند))

در دستگاههای تک رنگ هر رنگ بطور مجزا چاپ می شود . مثلا یک کار چهاررنگ باید چهار بار از ماشین عبور کند و هر بار رنگها تنظیم شوند . و به همین دلیل در کارهای چهار رنگ بهتر از است از این نوع ماشینها استفاده نشود چون تجربه اینگونه ثابت کرده است که در صورت چاپ چهاررنگ با دستگاه تک رنگ نتیجه به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.(البته با یک اتا کار ماهر این کا رو هم میشه انجام داد.)

– ابعاد ماشینهای چاپ

ماشنهای چاپ افست از ابعاد ۲۵×۳۵ تا ۱۰۰×۱۴۰ وجود دارند و به علت وجود دستگاههای با ابعاد مختلف باید دقیقا محاسبه شود که کار چاپی ما با کدام یک از این دستگاهها به صرفه تر است چون در تیراژ های بالا استفاده از دستگاه مناسب از نظر اقتصادی تفاوت زیادی در کل هزینه ها ایجاد می کند.

مثلا کاری با ابعاد ۲۵×۳۵ و تیراژ ۱۰۰۰۰ را میتوانیم هم با دستگاه ۵۰ ×۷۰ و دو دور چاپ کنیم و هم با دستگاه ۱۰۰×۷۰ و یک دور . که چاپ با ۱۰۰×۷۰ به صرفه تر است. البته باید هزینه فیلم و زینک را هم در نظر گرفت. و ممکن است در کارهای با تیراژ متوسط با احتساب هزینه فیلم و زینک تفاوتی در استفاده از دستگاههای مختلف از نظر هزینه ایجاد نشود.

– اما در مورد ابعاد ماشینهای چاپ و هزینه متوسط چاپ با هر کدام.

کوچکترین دستگاه چاپ که قدیمی تر هم هست و در ضمن فقط نوع تک رنگ آن وجود دارد.ماشن نیم ورقی (۳۵×۲۵) است . که معمولا برای کارهای با ابعاد کوچک و نهایت دورنگ مثل سربرگ و تراکت قابل استفاده است. در این ماشین از کاغذ A4 هم می توانیم استفاده کنیم.(البته از این سایز کوچک تر هم وجود دارد که افست محسوب نمی شوند)

هزینه هر دور چاپ نیم ورقی تک رنگ ۷۵۰۰ تا ۸۵۰۰ است.( هر دور چاپ ۵۰۰۰ تیراژ است)

بعد از آن ماشین یک ورقی است که ابعاد ۳۵×۵۰ را چاپ می کند و به آن GTO می گویند . دستگاههای نسبتا قدیمی تر و اغلب تک رنگ هستند.اما دستگاههای GTO چهاررنگ هم وجود دارند که بسیار دقیق هستند و کیفیت چاپ خوبی دارند.(البته این دستگاه آپدیت میشود یعنی مدل هایی مانند ۲۰۰۴ یا بالاتر هم وجود دارد که از اون حالت سنتی هم در آمده است.)

هزینه هر دور چاپ یک ورقی تک رنگ ۱۲۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان است . مثلا هزینه یک دور کار چهاررنگ ۵۰۰۰۰تا ۶۰۰۰۰ تومان است.(البته در ایران عزیز ما قیمت واحدی وجود ندارد.! و در هر استان قیمت ها متفاوت است.این نرخ نزدیک به تمام نرخ ها می باشد)

دستگاه بعدی دوورقی که ابعاد ۵۰×۷۰ را چاپ می کند و پر کاربرد ترین دستگاه چاپ افست است.

هزینه هر دور چاپ تک رنگ دو ورقی ۱۵۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان است.

بعد از آن ماشین چهارونیم ورقی است که ابعاد ۷۰×۱۰۰ را چاپ می کند و معمولا کارهاری تیراژ بالا یا بزرگ را با این دستگاهها چاپ می کنند .

هزینه هر دور چاپ چهارو نیم ورقی تک رنگ ۴۰۰۰۰است.

در نهایت دستگاههای هم هستد که چاپ ۱۴۰×۱۰۰ را انجام میدهند که معمولا برای چاپهای خاص مثل نقشه و یا کارهایی با تیراژ خیلی زیاد با این ماشن چاپ می شوند و در ایران فقط چند چاپخانه این ماشین را دارند.

این دستگاههایی که اشاره شد دستگاههای معمولی چاپ هستند. و به ماشینهای مخصوص چاپ روزنامه که بسیار بزرگ و گران هستند اشاره نکردیم . توضیح اینکه دستگاه های چاپ روزنامه اگرچه از نظر کلیات با ماشنهای چاپ تفاوتی ندارند اما امکاناتی دارند که بسیار اختصاصی و منحصر به فرد هست مثل تغذیه از رول (توپی به دور لوله)یه جای شیت(تک برگی هر شیت ۱برگ میباشد) و انجام مراحل صحافی بر روی خود ماشین میباشد. ضمن اینکه سرعت بالایی هم دارند طوری که مثلا ماشین موجود در چاپخانه افست که چندین روزنامه را چاپ می کند (مثل همشهری. ایران. شرق و جوان ) که در مجموع با محاسبه تعداد صفحلات تیراژ چند میلیونی دارند . در کمتر از یک شبانه روز این تیراژ را چاپ می کند.(همشهری در حال حاضر چاپخانه بصورت اختصاصی دارا میباشد. )

معمولا چاپ با دستگاههای چار رنگ کیفیت بهتری دارند و رنگها بسیار نزدیک به رنگهای مد نظر ما در می آیند و اکثر طراحان علاقه به چاپ با ماشین چهاررنگ دارند .

وقتی یک کار چهاررنگ به لیتوگرافی میدهیم در نهایت چهار فیلم زینک با ابعاد سطح چاپ به ما داده می شود. که در چاپخانه این چهارعدد فیلم زینک به ترتیبی که مشخص است به دستگاه بسته می شوند و چاپچی (افست کار) وظیفه تنظیم کردن فیلم زینک ها را بوسیله رجیسترها ی روی فیلم زینک را به عهده دارد.

توضیح اینکه رجیستر علامتی است که در کنار قسمتی که چاپ میشود روی زینک ها قرار دارد. علامت رجیستر که معمولا به شکل دایره ایی با دو خط عمود به هم در وسط آن استشامل هر چهار رنگ است و اینکه چهار رنگ مورد نظر در این علامت هنگام چاپ روی هم بخورد نشان دهنده این است که کار بدون اشکال چاپ خواهد شد. حتما کارهای چاپ را دیده اید که رنگها روی هم نخورده اند و لبه ای کار و یا روی سفیدی ها مقدار ی از یک رنگ دیگر قرار دارد.دلیل این مشکل عدم تنظیم درست رجستر است.

 

چاپ افست

چاپ افست یکی از پر رونق ترین و فراوانترین چاپ هاست. شاید یکی از دلایل آن چاپ روی کاغذ با کیفیت بسیارعالی و در تیراژهای نسبتا پایین است. البته در چاپ اسکرین تیراژهای پایین تر از چاپ افست، معمول و متداولتر است و حتی از نظر صرفه اقتصادی مناسبتر، اما اگر جنبه کیفیت چاپ را نیز در نظر داشته باشیم. چاپ افست مناسبترین است. گاهی چاپ افست را به دلیل عدم برجستگی یا فرورفتگی در رابط (زینک) چاپ مسطح نیز نامیده می شود.
برای چاپ افست باید مراحل زیر را انجام بدهید :
۱)طراحی طرح مورد نظر (در این جا فرض را بر این می گیریم که کار چهار رنگ می خواهد چاپ شود)وقتی می گوییم چاپ چهار رنگ منظور این نیست که فقط در طرح چهار رنگ وجود دارد .بلکه رنگهای موجود در طرح ترکیبی از همان چهار رنگ اصلی ( Cyan , Magenta , Yellow , blacK ) هستند . پس می توانید تعداد رنگهای ترکیبی زیادی در طرح داشته باشید مثل صورتی، بنفش ، قهوه ای ،و… بعد از انتخاب گزینه CMYK برای فایل ایجاد شده میتوان از پالت Channels تعداد کانالهای رنگ را مشاهده کرد .
همین جا یه نکته ای رو که خودم تجربه کردم بهتون بگم انتخاب رنگ درچاپ خوب طرح خیلی مهمه سعی کنید از رنگهای کدر برای زمینه کاری که توش ریزه کاری دارید مثل متن استفاده نکنید . اگر مجبور به انتخاب یه همچین رنگی بودید از فونتهای خواناتر استفاده کنید .
یه نکته دیگه اینکه از اطراف کادر همیشه چند میلی متر به داخل فاصله بزارید تا موقع برش قسمتی از متن یا طرح حذف نشه .
۲) خوب حالا فرض می کنیم طرح آماده شده فایل JPG یا TIF اونو می سازیم . البته طرح رو نیز با فرمت اختصاصی نرم افزار ذخیره کنید .
۳)برای چاپ کار طراحی شده باید فرم چاپی ایجاد کنیم .یعنی یک طرح به تنهای چاپ نمیشه بلکه همراه طرحهای دیگه در یک فرم چیده شده و برای چاپ آماده می شه .در اینجا نوع کار هم خیلی مهمه برای چاپ یه ست اداری سربرگ، فاکتور ،کاغذ یاداشت ،پاکت نامه و…در یک فرم چیده میشوند چرا که باید بر روی کاغذ چاپ شوند .اما فرم مربوط به کارت ویزیت ، بروشور ،فولدرو… بر روی کاغذ مقوا گلاسه چاپ میشوند .وبرای جعبه کالاها عمدتا از مقوای پشت طوسی استفاده می شود که ضخامت بیشتری دارد .
۴) ابعاد فرم های چاپی متفاوت هست وبه تعدادو ابعاد کارهای طراحی شده شما بستگی مثلا :
۳۵*۵۰ – ۲۵*۳۵ -۴۴*۶۰- ۵۰*۷۰ ابعاد های متداول فرم های چاپی هستند .
نکته:گاهی وقتا یک کار خودش یه فرم میشه مثل پوستر یا جلد کتاب ومجله .
۵) یک فایل با ابعاد های گفته شده در بالا ایجادمی کنیم .کارهای طراحی شده راکه با فرمت TIF ذخیره کردیم به درون آن منتقل می کنیم(فرمت TIF از کیفیت بیشتری برخورداراست تا JPG ) کارها را کنار هم می چینیم دراین هنگام باید دقت داشته باشید برای خط برش بین کارها فاصله بگذارید . (تقریبا ۳ میلی متر) از قسمت بالای کار نیز ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر فاصله بگذارید که در اصطلاح به آن لب پنچه گفته می شود . سعی کنید فرم را با کار پر کنید وجای خالی روی آن باقی نگذارید (برای استفاده بهینه از هزینه انجام شده .) نکته : نرم افزار Freehand امکانات ویژهای برای چیدن فرم دارد.
۶) فرم چاپی را با فرمت TIF ذخیره کرده و این فایل را روی CD کپی کنید .
۷) حالا باید از روی فرم چاپی فیلم تهیه کنید . به مکانهای که این خدمات را عرضه می کنند لیتوگرافی گفته می شود .در لیتوگرافی از روی فرم شما توسط دستگاه Imagesetter فیلم تهیه می شود برای هر کانال رنگ یک فیلم برای یک فرم چهار رنگ چهار عدد فیلم به ابعاد فرم چاپی تهیه می شود .در فتوشاپ از طریق پالت channela می توانید تعداد کانالهای رنگ را ببینید.
نکته :قیمت تهیه فیلم سانتی محاسبه می شود .
بعد از تهیه فیلم نوبت به تهیه زینک است .زینک ها ورق های نازکی از آلیاژهای ساخته شده با آلومینیوم و روی هستند که فیلم بر روی آنها معکس می شود این عمل توسط دستگاهی که به اصطلاح به آن دستگاه کپی زینک می گویند انجام می گردد .فیلمها در دستگاه قرار داده شده وتوسط دستگاه به شدت نور به آن تابانده می شود . بدین ترتیب محتویات فیلم بر روی ورقه های زینک منعکس یا کپی می شود. در این مرحله نیز برای هر رنگ یک زینک گرفته خواهد شد . (برای کار چهار رنگ چهار زینک ).
نکته :امروزه با پیشرفت صنعت چاپ دستگاههای به بازار آمده که مرحله تهیه فیلم را حذف می کند ومستقیما از روی CD فرم چاپی زینک تهیه می نماید .در این روش کار از کیفیت بیشتری برخورداربوده وقیمت کار نیز کمی بیشتر میشود به این دستگاه، Platesetter گفته می شود .
۹) زینک به چاپخانه منتقل میشود و توسط ماشین چی (شخصی که با دستگاهای چاپ کارمیکند)زینک را به ماشین چاپ می بندد.ماشینهای چاپ چهار رنگ داری چهار مخزن رنگ هستند که هر زینک از یک رنگ تغزیه میکند . در دستگاه چاپ علاوه بر زینک ها کاغذ های سفید نیز قرار دارند . ماشین برای چاپ فرم، چهار بار رنگ را روی آن منتقل می کند تا کار چهار رنگ چاپ شود .این کاغذها به تعداد مورد نظر شما چاپ میشوند عمدتا ۱۰۰۰برگ به بالا چون چاپخانه ها برای هر نوبت چاپ پول ۵۰۰۰ برگ را در یافت می کنند .
۱۰) اگر فرم چاپ شده کاغذی باشد به مرحله برش فرستاده می شود .
۱۱) اگر کار مقوای گلاسه با شد یک تا دومرحله دیگر را باید طی کند .
۱۲)اگر در فرم طرحی با کادر خاص داشته باشیم مثلا کادر منحنی یا شکسته برای جعبه یا هر چیز دیگر .در این مرحله یک برگ از فرم چاپ شده را به قالب گیری برده واز روی آن قالب تهیه میکنند .
نکته :قالبها یک تخته نئوپان به ابعاد فرم چاپی هستند که در محل خطوط خاص موجود در فرم تیغهای عمودی بر روی تخته نصب شده است .
۱۳) بقیه فرمهای برای روکش زدن آماده می شوند .اگر دقت کرده با شید روی جلد کتابها یا سطح کارتهای ویزیت روکشی براق وجود دارد .این عمل نیز توسط دستگاهای مخصوص در چاپخانه انجام می شود .(به این مرحله روکش زنی گفته می شود).
نکته :روکش ها انواع مختلف دارند که چند تا از آنها را نام می برم .UV،UR،سلفون، ورنی سرد ،ورنی داغ و برخی رزین ها (مواد شیمیایی خاص ) که وقتی روی ناحیه ای خاص از یک فرم توسط زینک مالیده می شوند باعث باد کردن و متلاشی شدن الیاف کاغذ در آن ناحیه می شوند که جلوه ای مانند کرکی شدن در آن ناحیه ایجاد می‌کند ( احتمالا پوستر هایی رو دیدین که تصویر یک جوجه در آن است وبدن جوجه کاملا برجسه و کرکی شده ! ) …..
۱۴)بعد از ساخت قالب فرمهای چاپی که حالا روکش زده شده وسرد شده اند روی قالب قرار داده شده و با فشاری تعین شده پرس می شوند تا خطوط خاص برش زده شوند وطرحها از فرم چاپی جدا شوند.به دستگاهی که این عمل را انجام می دهد دستگاه لتر پرس گویند.
۱۵) اگر فرم چاپی شما داری خطوط خاص نباشند مثلا یه فرم کارت ویزیت مستطیل شکل نیازی به قالب گیری ندارند ودر چاپخانه توسط دستگاهی به نام گیوتین برش داده می شوند .
نکته: وقتی می گویند از اطراف کادر طرح کمی به داخل کادر فاصله بگذارید برای آن است که در اغلب چاپخانه ها عمل گیوتین زدن را کمی بی دقت انجام می دهند بنابراین ممکن است کناره های طرح زده شود .
۱۶)اگر در فرم چاپی شما طرحی مانند پاکت نامه یا جعبه باشد برای چسباندن آن به مرحله پاکت چسبانی برده می شود .
۱۷)مرحله آخر کارها تفکیک ، بسته بندی وآماده تحویل می شوند

 

آموزش چاپ

اشکالات چاپی مربوط به سیستم چاپ و کاغذ

پشت زدن ( set – off )
در این حالت که در اکثر روش های چاپی رخ می دهد اثراتی از مرکب چاپ شده بر روی سطح کاغذ در قسمت تحویل به پشت کاغذ چاپ شده ی بعدی منتقل می شود .
راه حل این مشکل کاهش ارتفاع کاغذ چاپ شده در قسمت تحویل و استفاده از مرکب های است که زودتر خشک می شوند . استفاده از کاغذ با قابلیت جذب بیشتر و استفاده از پودر پاش و وسایل جداسازی کاغذ در قسمت تحویل , از جمله راه حل های دیگری هستند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند .

کندگی کاغذ[۱] یا جدا شدن بافت پوششی سطح کاغذ
در ماشین های چاپ لترپرس و افست اتفاق می افتد .
پوشش سطح کاغذ در موقع چاپ از سطح آن جدا می شود . این مسئله ممکن است به علت چسبندگی زیاد مرکب یا نقص در پوشش کاغذ باشد . راه حل آن معمولا کاهش چسبندگی مرکب , کاهش سرعت ماشین , افزایش فشار چاپ , استفاده از لاستیک سخت تر , افزایش تغذیه آب و تعویض کاغذ است.

پوسته شدن[۲] یا پخش شدن مرکب روی سطح کاغذ
این حالت نیز معمولا در چاپ لترپرس و افست و اغلب در چاپ روی کاغذ های گلاسه رخ می دهد .
مرکب خشک شده بر روی کاغذ قابلیت پخش شدن دارد و در نتیجه باعث نقص کار چاپی می شود . علت این اشکال نفوذ ماده ی حامل مرکب به داخل کاغذ و در نتیجه رها شدن رنگدانه ها با چسبندگی کمتر از حد استاندارد است . اگر قابلیت سایش کاغذ بیش از حد معمول باشد نیز این اشکال می تواند بوجود آید . بیشتر کاغذ های گلاسه ی مات خاصیت سایشی دارند . راه حل این مشکل معمولا کاهش چسبندگی مرکب یا تعویض مرکب , کاهش تغذیه آب و کاهش اسیدیته آب و ورنی زدن دوباره است .

چسبناکی مرکب[۳]

یا مالیده شدن مرکباین حالت معمولا در چاپ عکس و تصویر برروی کاغذ مات رخ می دهد .
در این حالت مرکب تا مدتی بیش از زمان لازم و به صورت مرطوب روی کاغذ باقی می ماند و باعث پشت زدن یا مالیده شدن بر روی کاغذ بعدی در قسمت تحویل ماشین یا در مراحل بعدی می شود . عملکرد بعضی از کاغذ ها در این مورد بدتر از سایر کاغذ ها می باشد . راه حل های آن عبارتند از : اضافه کردن مواد خشک کننده به مرکب , استفاده از پورد پاش , کاهش ارتفاع کاغذ , کاهش حجم مرکب یا تغییر نوع مرکب و آب مصرفی , تعویض کاغذ و استفاده از کاغذی که دارای خاصیت اسیدی نزدیک به خنثی باشد .
آموزش چاپ

اشکالات چاپی مربوط به سیستم چاپ و کاغذ

پشت نمایی[۴]

یا نمایان شدن تصویر در پشت کاغذ
در این حالت تصویر چاپ شده را می توان از پشت کاغذ مشاهده کرد که به دلیل عبور نور از کاغذ است .
در چنین حالتی می توان نتیچه گرفت که آن کاغذ برای کاری که چاپ می شود مناسب نیست . راه حل آن استفاده از کاغذ با وزن ( گراماژ ) بالاتر یا بافت فشرده تر است .

پشت چاپ[۵]

یا نقش شدن تصویر در پشت کاغذ
این حالت شبیه حالت قبلی یعنی نمایان بودن تصویر از طرف دیگر کاغذ است که البته به علت نفوذ مرکب به داخل کاغذ اتفاق می افتد . چاره ی کار استفاده از کاغذ با قابلیت جذب رطوبت کمتر , کاهش فشار چاپ , تنظیم مرکب و استفاده از مرکب هایی است که با سرعت بیشتری خشک می شوند .

پشت سایه[۶]

یا نمایان شدن سایه تصویر در پشت کاغذ
در بیشتر روش های چاپی میتواند بوجود آید . تصویر چاپ شده در یک طرف کاغذ به صورت سایه روی تصویر چاپ شده در پشت کاغذ نمایان می شود . این حالت به دلیل تاثیر مواد شیمیایی به کار رفته در چاپ رنگ در طرفی از کاغذ روی طرف دیگر آن است که خاصیت رطوبت گیری پشت کاغذ را تحت تاثیر خود قرار می دهد .

خش افتادن[۷]

یا خراشیده شدن ورنی به وسیله تیغه ی مرکبدانفقط در مورد کارهایی که ورنی زده می شوند اتفاق می افتد و عبارت است از مخلوط سدن گرد و خاک و پرز کاغذ با ورنی جمع شده که در موقع تغذیه شدن بر روی تیغه ی کاغذ باعث بروز خطوط تونل مانندی روی کار می شود . راه حل آن پاک سازی مسیر حرکت کاغذ است .

موج داشتن مرکب[۸] این حالت به صورت موج دار شدن با سخت و چسبیده شدن لبه های کاغذ روی رول کاغذ است . اغلب در مرکب های کرما خشک ( هیت ست ) و ورنی هایی که با خشک کن UV می شوند دیده می شود . راه مقابله با آن کنترل سیستم خشک کن و لامپ های UV است .
موج دار شدن لبه ی کاغذ[۹] موج دار شدن لبه های کاغذ به علت پایین تر بودن مقدار رطوبت کاغذ از رطوبت محیط کار است . لبه های کاغذ که در معرض هوا قرار دارد , رطوبت محیط را زودتر جذب می کند و به علت تفاوت رطوبت با بخش میانی کاغذ , لبه های آن به صورت موج دار در می آید .

راه حل آن , مرطوب سازی کاغذ در محیط چاپخانه قبل از چاپ است .

خشک شدن لبه ی کاغذ[۱۰] خشک شدن و سفت شدن لبه های کاغذ به علت بیشتر بودن رطوبت کاغذ از رطوبت محیط است . کاغذ مقداری از رطوبت خود را در محیط آزاد می کند و همین امر باعث خشک و سخت شدن لبه های کاغذ می شود .
راه حل آن حفظ تعادل رطوبت محیط است .

چروک شدن[۱۱] وجود رطوبت غیر یکنواخت در کاغذ باعث چروک شدن آن در قسمت لبه های کاغذ و پشت تصویر های چاپ شده می شود . اگر لبه های کاغذ موج دار باشد , چروک در قسمت گوشه های کاغذ ایجاد می شود .
اگر لبه های کاغذ خست و خشک باشد , چروک در مرکز کاغذ بوجود می اید . چاره ی این مشکل این است که قبل از باز کردن و استفاده از کاغذ مدتی آن را به حال خود در محیط قرار دهیم تا درجه حرارت محیط و کاغذ با یکدیگر یکسان شود .

چسبیدن لبه کاغذ به سیلندر لاستیک[۱۲] این حالت به علت چسبیدن کاغذ به شیلندر لاستیک در موقع کشیدن کاغذ به وسیله پنجه های زنجیر ایجاد می شود .
بهترین راه حل استفاده از کاغذ سنگین تر و تنظیم دقیق غلظت مرکب و آب است .
[۱]surfacepicking [2]chalking
[۳]ink–rub [4]show – through
[۵]strike–through [6]ghosting
[۷]bladescratches [8]distortion
[۹]wavyedges [10]tightedges
[۱۱]creasing [12]tailendhook

 

داستنیهای چاپ ۱

ایمیج ستر(فیلم نگار):
با توسعه و پیشرفت نسل دیجیتال ‘ ایمیج سترهایی ساخته شدند که بدون محدودیت هایی که در مورد کاغذ حساس یا مسترهای فتو گرافیک وجود داشت میتوانستند تصاویری را خلق کنند که شامل حروف و تعداد زیادی از خطوط گرافیکی ‘ از قبیل ترام و تصویر است وبه وسیله طرح ها و الگوهای از پیش تعیین شده و با تشکیل نقاط ایجاد میشوند.روش تصویر پردازی عمدتا شامل دو بخش است:الف)ریپ که وظیفه تبدیل دیتا را به شکل میلیونها عنصر تشکیل دهنده تصویر و یا پیکسل را به عهده دارد.
ب) یک دستگاه چاپگر با دقت تصویر (رزولوشن )بالا که معمولا از چاپگرهای لیزری است.چاپگر که به فرمان ریپ کار میکند ‘ تصویر مورد نظر را بر روی کاغذهای معمولی و یا دارای پوشش پلاستیک و یا فیلم و یا مستقیما بر روی مستر یا پلیت چاپی منتقل میکند . خروجی بر روی فیلم میتواند به صورت نگاتیو و یا پوزتیو و نیز به صورت خوانا یا نا خوانا باشد .در ایمیج سترهای مدرن نقاط با ابعاد متنوعی از ۱ تا ۱۸۶ پوینت با درجه افزایش ۰۱/۰ میلیمتر تولید میشوند. خطوط را میتوان با هر ضخامتی از ۰۴/۰ میلیمتر تا هر میزان دلخواه تولید کرد.
ایمیج سترهای لیزری مثل لاینو ترونیک سری ۳۰۰ و۵۰۰ از لیزر هلیوم نئون به عنوان منبع نوریاستفاده میکنند.
سری ۳۰۰ و ۵۰۰ شامل لامپ و آینه در یک طرف است که پرتو نور را با شدت زیاد منتشر میکند . سرعت خروجی بستگی به درجه رزولوشن انتخابی دارد ‘ هرچه رزولوشن کمتر باشد سرعت خروجی بیشتر است و بر عکس آن نیز صادق است.
دانستنیهای چاپ ۲

نحوه استخراج نقره از داروی ظهور فیلم
شاید دیده باشید همیشه بر سر خرید داروی استفاده شده ظهور فیلم رقابت شدیدی بین خریداران ضایعاتی وجود دارد و از این مسئله شگفت زده شده باشید . این افراد به راحتی از این محلول به استخراج نقره میپردازند.روش های کار آنها به صورت کلی توضیح داده شده است.
در این روش ترکیبات نقره موجود در فیلم که وارد داروی ظهور شده است به وسیله یک فلز دیگر یا صفحات الکتریکی و یا فرآیند های شیمیایی جدا میشوند.جداسازی نقره با استفاده از فلز در جایی صورت میگیرد که یک فلز فعال مثل آهن ‘در محلول ظهور فیلم یونیزه شده در حالی که نقره چون از فعالیت کمتری برخوردار است به شکل جامد و رسوب در میآید. در روش جداسازی الکتریکی ‘ با قرار دادن صفحات فلزی در محلول ظهور و برقراری جریان برق به شکل مستقیم ‘ نقره از محلول جدا شده و بر روی صفحه کاتود مثبت جمع میشود. در روش جداسازی شیمیایی با اضافه نمودن مواد شیمیایی مختلف به محلول نقره آن را جدا می سازند.

 

درباره ی رسول مهدی جبار

ایده پرداز، طراح گرافیک و تصویرگر (مدیر وب سایت فیکانو)

همچنین ببینید

ایده های زیبا و متفاوت برای چاپ و طراحی – یووی هفت رنگ موضعی و کاغذ کالک

باتوجه به رشد و پیشرفت روز افزون صنعت چاپ و نیازی که به این صنعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس